Badrum
vic viper: Har också tegel på utsidan, var en utmaning att skära upp det med vinkelslip utan klingskydd :) Visa gärna resultatet sen, kan vara intressant att se ett snartlikt badrum.
tank77: Det är inte jobbigt att jobba med GlasRoc om man bara gör det en gång, annat är det när man jobbar med det dagligen. Då bör/ska man använda munskydd och helkroppsoverall. För hemmabruk räcker det med en långärmad tröja om man vill slippa kliande armar. Angående att man inte får ha vanlig gips är att det kan bildas mögel i pappen om inte tätskiktet är helt tätt. Tycker själv
Åsa76: Jo,jo..I know alltför väl.......... Förstår varför försäkringsbranchen snart int ekommer försäkra badrum längre.....
Anonymiserad 23608: Se bara till att byta vatten/ skölja ur svampen ofta på slutet av tvättningen. Skölj-torka ett drag-skölj, så att du inte bara drar runt ett tunt lager fog som lägger sig som en film när det torkar.
Helgon: En kompis till mig har köpt ett raktangulärt badkar i helt svart:-) riktigt snygg men det är en bred variant där man kan ligga 2 i bredd och ett sådant får jag inte plats med+ att det var ganska dyrt men jag får väl kolla up var han köpte sitt och se om där finns andra modeller. Trodde det var vanligare än det verkar vara
ekonomfan: Har ett gästbadrum som numera är uppbilat ner till betongen och ska precis till att börja med att lägga in ny betong mm. Det är bara en toalett och ett handfat samt element där. Inga våtutrymmen. Har lite frågor kring detta? 1. Hur gör man när man fyller upp betongen? Vad ska man tänka på praktiskt och lite tips för detta. Har hört att man kan ha markfriggolitplattor och sen fylla
hempularen: Trädgårdsslang funkar kanske så länge du inte lämnar det medtryck på. Sådana kopplingar har en tendens att börja hoppa av om trycket står på i några timmar. Så det låter inte som ett alternativ för att försörja en VV beredare. Pex skulle jag föreslå, även om det iofs kostar en slant så är det försumbart i en stor badrumsombyggnad (nu vet jag iofs inte hur långt du måste
spocks_beard: Funkar annars bra att torka av dem med en torr frottéhandduk
Garf: Jag har köpt för många monterings satser så jag har plastskenor till övers. Golvet var bara några millimeter glapp på mitten, löste det med att klippa sönder en 5l plastdunk å limma ihop det med skenan. Sitter som berget. Vägg skenan var det värre med. Den är limmade med 3 skenor där den är som tjockast (inte hela, en hyvlad). Fogen blir väldigt tjock, vet inte riktigt hur jag ska
eluffe: Sargen klädd med klinkers, ser lite tråkigt ut innan mjukfogarna kommer på plats bara.
Åsa76: Bkr borde ju ta bort LIP från godkänt listan om det var sant och det har ju inte gjorts.
impossible: [citat] Vi ska kakla badrummen v. 36 så därefter kan jag t.o.m med bild visa hur det blev. På återseende! //Impossible
froggen: Har du inte lagt plattorna och det inte var en beställningsvara så borde du kunna lämna tillbaka dom och få pengarna tillbaka. Skulle vara kul att veta vilken firma du pratar om. Jobbar själv på en av de större importörerna.
froggen: Kan inte så mycket om Bostik, jobbar med andra märken :) Men i BBV (Byggkeramikrådets branschregler för våtrum) kan man läsa om vad som gäller. Men för att svara på din fråga om vilket som stoppar fukten måste jag säga båda! :confused:
vic viper: Har en Svedbergs 150CC duschblandare med takdusch och vill helst inte använda ett traditionellt blandarfäste med platta i väggen bakom, har dock sett att det finns dessa fästen: [bild] Men de ser ut att kunna bygga ganska mycket utåt, det följer med täckkåpor till Svedbergsblandaren men de är bara c.a 25mm djupa och lär inte täcka fästet ovan fullt ut.. Vill ju helst ha blandarens
Anonymiserad 23608: När man mäter fukt i trä så tittar man på fuktkvoten, men i betong så mäter man det relativa fuktigheten (RF). Till detta behöver man alltså en RF-mätare med en mätsond som man placerar i ett borrat hål i betongen, och mätningen kan ske först ca 2 veckor efter att hålet har borrats. Mätaren från Elfa är endast en indikator som inte säger något om RF/ FK-värdet. Den ger bara
dalle: Pratade med dem igår, verkar som att de flesta är Jafo (iallafall de i plast, hon jag pratade med var inte helt säker...).
andersmc: Men hör med din kommun. Det är ju till syvende och sist de som godkänner toan eller inte. Dessutom är det gratis att fråga dem.
dalle: Absolut, tror faktiskt att 15mm skulle räcka men har du plats för 22mm så kör på det. Sen kan du dela av till resp förbrukare och köra 12mm eller 15mm. Personligen tycker jag att 12mm räcker för allt i ett badrum utom möjligen till badkaret.
joflopp: Du har säkert rätt om att man inte tänker på det när de väl är på plats. Jag var väl lite väl lättretad just igår. Fast det hade ju varit bra om de visade hur den faktiskt ser ut.
isw: Jaa, kanske manchetten är för stor, men hur många standarder kan det finnas? Det verkar vara väldigt små marginaler just nu. Det är plast rör, kan plaströret blivit ovalt av någon orsak?. Jo manchetten satt bra när tryckte dit den, men somsagt sen märkte jag att 1/4 av varvet så är det mellanrum mellan manchetten och röret. Det kan ju hända att den förra manchetten hade samma
ThomasÅsa: Jo, det blir till att prova! Ska lura på ett sätt att undvika fukt-/vatten kan ske till isoleringen. Återkommer med bilder.
kobban: För några år sedan när vi renoverade vårt badrum i vår lägenhet blev vi en av de allra först kunderna till det då nystartade Badrumsvärlden i vår stad. Tror säkert att saker har blivit bättre sedan dess, men vi var inte speciellt nöjda med processen, ...även om slutresultatet så småningom blev godkänt, efter mycket, mycket strul och om och men....
Mikael_L: [citat] Vet inte heller så väldans mycket, men helt klart känns det som att gipscement borde lira bra ihop med ... GIPSskivor .... ;)