Hej,

Jag har några frågor om flytspackel.

Jag har förstått att man bör helst göra allt i ett svep, dvs blanda till allt och lägga ut det och sedan när det börjag hörda ska man bygga fallet. Jag kommer att behöva ca 150 kg, min fåga är om man kan blanda med cementblandare för att det ska bli jämt och gå fort (jag har aldrig blandat med visp, men när jag blandade betong till grunden var det ju jobbigt att blanda allt med visp, man blev helt slut i armarna och här ska ju allt blandas snabbt).

Nästa fråga, är detta något man bör ge sig in på som nybörjare, är det lätt att få det jämt och utan luftbublor?

Om man skulle lägga ut det, hur lång tid tar det för ett proffs (12 kvm)? Behöver dem vara två eller klarar en peson det själv?

/Janne

Man bygger fallet medan det stelnar, eller ofta redan under uthällningen.

Cementblandare är nog inte en bra idé. Blanda i sex hinkar med visp. Det brukar inte vara ett dugg jobbigt, annat än att kånka hinkarna sedan, fast 150 kilo är små mängder. Räcker det verkligen till 12 kvadrat? Vad har du för underlag?

Jämnt och utan luftbubblor är inte svårt, men att få ett bra fall är svårare.

En person klarar 150 kilo spackel lätt själv. Gränsen för mig går någonstans runt 4-500 kilo, beroende på omständigheterna. Det tar väl några timmar i anspråk inräknat att man väntar på att det ska stelna så att man kan gå in och snygga till det genom skrapning.

Dum fråga kanske...
När man flytspacklar ett badrum så är ju ofta brunnen i andra hörnet av rummet. Men hur gör man då? Skall man kliva i flytspacklet medans det torkar och jobba med fallet? Blir det inte fotspår i spacklet då?

Hej underlaget är golv spånskivor, ska ha våtrumsmatta ovanpå. Nja 150 kg är kanske i underkant ... bygger väl 1 mm per kvm och 1,6kg så säg ett genomsnitt på 16 mm då går det åt 256 kg ...

Jag har inte räknat så mycket på det då jag är osäker på om jag ska göra det själv ...

Hmm tar det bara ett par timmar kanske jag ska låta mattläggaren gör det jobbet med ....

Tack för svaret!

gadu^ skrev:
Dum fråga kanske...
När man flytspacklar ett badrum så är ju ofta brunnen i andra hörnet av rummet. Men hur gör man då? Skall man kliva i flytspacklet medans det torkar och jobba med fallet? Blir det inte fotspår i spacklet då?
Jag använder en skopa monterad på teleskopskaft för att bearbeta spacklet från dörren. Man kan även ha en raka på skaft.

Janne, jag tycker absolut att du ska låta mattläggaren göra det om han ändå ska anlitas. Det är svårt att få till bra fall om man aldrig gjort det förut. Men var med när han gör det, så fixar du det själv nästa gång. :)

Absolut inte cementblandare, då blandar det sig inte ordentligt!

Om du ändå ska ha en mattläggare så låt honom ta hand om det som är proffs, men erbjud dig att hjälpa till med blandandet.

Jula har en riktigt bra spackel-blandare för 495:- nu inkl visp, samma modell som jag gav dubbla för.

Hej,

Jo jag ska kolla med en mattläggare vad han kostar och om han kan lägga på flytspacklet! Tack för alla svar!

Ytterligare en fråga i anslutning till flytspackel. Om jag vill ha golvvärme (som jag lägger på ett armeringsnät på golvspånskivan och sedan på med flytspacklet och sedan våtrumsmattan, efter hur lång tid kan jag börja använda golvvärmen. När det gäller klinkers är det väl en månad som gäller, vad gäller för flytspackel och våtrumsmatta?

/Janne

Egentligen samma här, man ska ge spacklet en månad. Men i och med att mattan inte alls är lika känslig för sprickor som keramiken så kan man säkert köra på lite efter ett par veckor. Jag hade dock väntat en månad.

Du behöver normalt inte armeringsnät om du ska ha matta, men det skadar förstås inte alls.

Janne44 : Har precis gjort det som du ska göra, badrum med matta, värme, flytspackel osv.
Serpos tekniker tyckte när de pratade med mattläggarna att vi skulle hellimma golvgips på golvspånet iom.
att vi flöt in golvvärme, spånet kan röra sig då enl. honom.

Jag betalade mattläggarna för att flytspackla då jag aldrig gjort det förut.
Men som Jon säger, har man sett det en gång så vågar man sig på det själv.

Glöm inte att du ska ligga på 75-80w/m2 när du handlar golvvärmeslingan.

Jocke

Serpos tekniker har fel. Det finns inga som helst skäl att lägga golvgips på spånet.

Mikael_L
jon_h skrev:
Serpos tekniker har fel. Det finns inga som helst skäl att lägga golvgips på spånet.
Verkar vara en svårdödad gammal "sanning" det där .... ;)
När inte ens materialfabrikanternas egna tekniker har koll, hur ska man då kunna klandra en gammal golvläggare eller ynglingen som jobbar på Bauhaus .... :o

Ja, det är märkligt att information har så svårt att sprida sig i den här branschen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.