Har frågat runt lite bland både fackmän och försäkringsbolag och jag har fått olika svar av alla dem jag har tillfrågat, Kan man lägga kakel och klinker på plast matta i badrum? Det enda dom är 100% överens om är att det inte uppfyller de byggkrav för våtrum som krävs idag med tätskikt osv.

Något försäkringsbolag sa blankt nej ett annat sa att min självrisk förhöjs med 10% gällande våtrums skada.

En fackman skrek rakt ut "NEJ NEJ NEJ" att det var förknippat med fängelse straff att göra så och en annan sa att det funkar fint förutom att försäkringsbolagen kan knorra osv.

Finns det någon här som har erfarenheter om detta? Det skiljer ju avsevärt prismässigt att slippa riva plastmatta å bygga om från "scratch" mot att ta en liten genväg..

Mvh Robel

Vissa plastmattor funkar, om de är avsedda för ändamålet. De flesta funkar inte, de torkar ut och spricker på grund av fästmassans alkalitet och orsakar läckage. Jag tycker inte du ska fuska med grejer som kan få så pass dyra konsekvenser som detta, särskilt som du antagligen inte får ut särskilt mycket på försäkringen om skadan beror på att du tagit en sådan här genväg.

Att avvika från det som är en godkänd metod innebär att vissa (de flesta) fösäkringsbolag överhuvudtaget inte befattar sig med en ev. skada. Det är stor risk att det bolag som nu pratar om 10% högre självrisk om något år helt nekar ersättning. Om du avviker från fackmannamässigt utförande så tro jag att du räkna med att försäkringen inte täcker överhuvudtaget.

Om vi sedan tittar på varför man inte får lägga på plastmattan.

Om mattan redan är dålig täthetsmässigt så inses ju lätt att det inte går.

Om mattan är OK. Så har vi 3 tänkbara problem.

1. Bärigheten. Om du skall lägga klinkers i ett våtrum så måste golvets styvhet var den man uppnår genom att regla med cc30, dvs det skall vara 30cm mellan golvbjälkarna. Och på det skall det ligga en 22mm golvspånskiva. Om man har matta så är det oftast reglat cc60. Du får då så myckjet svikt i golvet att plattor kommer att lossna, fogar spricka etc.

2. Mattans kemiska motsåndskraft mot kerramiken. Det har hävdats att fixet man fäster klinker med pga. sin basiskhet bryter ned plasten i plastmattor. Motargumentet är att många fixtyper idag påstås vara mindre basiska, och att problemet numera är löst, men det finns ingen provning av detta, ingen vågar därför lova att inte din plastmatta, som ju skall hålla tätt, inte blir som en hög med konfetti om 6-7 år under klinkers. Det tillverkas även vissa mattor idag som skall tåla att sätta klinkers på, dvs plasten är tåligare. Detta gäller bara vissa fabrikat.

3. hållfastheten. Limmet som mattan sitter fast med är avsett att fästa en matta, inte en tung keramisk beläggning. Detta argument gäller troligen framförallt när man vill sätta kakel på väggmatta.

Jag vill nog säga att du bör nog inte ta denna genväg. Det är inte en liten genväg. Det är mer som att ut och köra på autobahn med förfalskat körkort utan att ha tagit en enda körlektion.

Du måste med all sannolikhet bryta upp golvet och komplettera med fler golvbjälkar. Samma sak på väggarna om du inte har kakel idag, det skall vara tätare mellan väggreglarna.

Tack!

Det känns ganska solklart när ni belyser dessa farhågor med ett sådant bygg utförande. Känns som det smarta valet vore att göra det som branschreglerna säger, men är det inte lite så att branschreglerna är något "över" dimensionerade idag...jag menar, hur bygdes badrum förr och hur många badrum står inte torra idag?

Mvh Robel

Hur många ser inte ut som skit närman börjar riva i dom. Jag kan tänka mig att om 15år blir det mycke badrumsrenoveringar när alla snålgjorda hemmafixbadrum börjar ge sig..

Jo branschreglerna har ett antal extra livremmar och hängslen. Men framförallt bärigheten i golvet är inte en av de överspecade delarna. Det man kan ifrågasätta är mer att det skall vara exakt lika bra fuktskydd 4 meter från rinnande vatten i ett större badrum som inne i duschen. Eller att man inte får sätta upp en toapappershållare bredvid toan om man råkat glömma att sätta en kottling just där (trots att det finns bra pluggtyper som helt klart hade funkat hållfastmässigt) som exempel.

Likaså så är det (tror jag) bevisat att vissa plastmattor blir uppluckrade av vissa fixtyper. Att då som enskild privatperson eller proffsig plattsättare men utan tillgång till ett bättre provningslab, avgöra att just min plastmatta är OK, det är inte rimligt.

Tack hempularen!

Att försöka renovera "fräsha" upp så mycket som möjligt för så liten peng som möjligt i ett badrum idag verkar vara uteslutet. Man får nog för den goda natt sömnens skull krypa till korset och göra det som branschreglerna säger.

Badrummen är plastade 2005 och jag får nog hålla mig till dom ett par år till :)

Hej

Jag tycker inte heller att du ska fuska. Och så dyrt blir det inte heller. Att plocka bort befintlig plastmatta behöver inte vara vare sig dyrt eller svårt. Hyr en maskin som heter stripper i golvaffären. Kostar 200:- för en halvdag. Om det funkar så kan du se bilder här

DSC00596[1].jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

DSC00598[1].jpg
Skapa konto

DSC00600[1].jpg
Skapa konto

Då skall man kanske tillägga att om du strippar av plastmattan så kanske du inte behöver förstärka golvet. som alternativ till tätare golvreglar kan man flytspackla 15-16mm (kolla med tillverkaren), men då skall det sedan vara tätskikt ovanpå spacklet, mattan får då inte finnas kvar i botten (fukt kan stängas in mellan 2 skikt).

Det såg smidigt ut på bilderna Marie..tack för tipset!!

Skulle du rekomendera att flytspackla istället för lägga xtra golvbjälkar Hempularen?

Njaa..

Dels är jag ingen expert på detta. Dels beror det givetvis på hur det ser ut på plats. Hur svårt är det att få dit fler bjälkar etc.

Men sedan måste man titta lite på vad reglerna säger.

Åtminstonde i den tidigare upplagan stod det att flytspackelmetoden bara fick användas om bjälklagets spännvidd var lite drygt 4m (kommer inte ihåg exakt siffra). Jag tror att formuleringen ändrats i de nya reglerna. Bara att titta efter hos bkr.se.

Nån som lade märke till att bara en av de på sista bilden bar hörselskydd? Damen på bilden var kanske redan döv eller var mannen bakom maskinen ljudöverkänslig? ;)

hilife skrev:
Nån som lade märke till att bara en av de på sista bilden bar hörselskydd? Damen på bilden var kanske redan döv eller var mannen bakom maskinen ljudöverkänslig? ;)
Kan hända att att det inte var för maskinens kull det användes hörselskydd, kan vara så att hon tjöta lite mycket på honom också......

Jag skulle lägga i lite extra reglar om det går och sen flytspackla...

I mitt egna badrum så reglade jag på 40 cc limmade en golvgips med s48 och flytspacklade ca 20mm så där kan jag nog köra stridsvagn....
Väggarna reglade på 40cc osb och gips Tricomduk

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.