2 321 läst ·
12 svar
2k läst
12 svar
Renovera badrum
Nu har jag köpt ett nytt hus, med ett badrum som ska renoveras.
Det ligger våtrumsmatta i badet som det har kommit in lite fukt under, men det är såpass lite så att ingenting har tagit någon större skada.
Jag skulle vilja ha en utförlig beskrivning på ett steg för steg hur detta skall ske. Att bläddra runt på olika ämnen med olika svar blir lätt lite förvirrande.
Jag hade tänkt att prova på litex plattorna som underlag innan klinkers, huset är för övrigt byggt på torpargrund. Hur mycket primer, tätskikt, membran osv skall användas och vart? (tex 2-3 strykningar mm mm) Behöver jag stryka på väggarna, bortsett från duschen? Hur göra i litex plattornas skarvar? mm mm
Mvh Tobbe
Det ligger våtrumsmatta i badet som det har kommit in lite fukt under, men det är såpass lite så att ingenting har tagit någon större skada.
Jag skulle vilja ha en utförlig beskrivning på ett steg för steg hur detta skall ske. Att bläddra runt på olika ämnen med olika svar blir lätt lite förvirrande.
Jag hade tänkt att prova på litex plattorna som underlag innan klinkers, huset är för övrigt byggt på torpargrund. Hur mycket primer, tätskikt, membran osv skall användas och vart? (tex 2-3 strykningar mm mm) Behöver jag stryka på väggarna, bortsett från duschen? Hur göra i litex plattornas skarvar? mm mm
Mvh Tobbe
Litexplattorna ska ju redan vara tätskiktade och bara "remsas" i hörn, vinklar och genomföringar, sen om de överhuvudtaget är godkända i Sverige vet jag inte...Kolla det först och sen tillverkarens instruktioner...
Det finns många olika varianter, i princip lika bra allihop när de väl sitter på plats. Jag använder i regel de av fibercementtyp, helst Minerit VT. Priserna varierar litegrann, men jag har dem inte i huvudet just nu.
Som det står i tråden jag hänvisade till så finns det inget som helst skäl att limma skivor på golvet. Flytspackla på spånskivan istället.
Mineriten kan med fördel kombineras med LIP system 17 (tätskiktssystem). Då behöver man bara remsa skarvarna med deras tätband, utom på yttervägg där hela väggen rollas. Jag brukar dessutom rolla duschen och andra våta delar, för säkerhets skull.
Mineriten kan med fördel kombineras med LIP system 17 (tätskiktssystem). Då behöver man bara remsa skarvarna med deras tätband, utom på yttervägg där hela väggen rollas. Jag brukar dessutom rolla duschen och andra våta delar, för säkerhets skull.
Jag har en fråga angående gips i väggar, mitt badrum har ju redan gips på väggarna men inte kakel, är det fortfarande godkänt om skivorna får sitta kvar och jag tätskiktar dom och hänger upp lite kakel eller måste jag byta dom om jag kladdar upp nytt tätskikt? Sen har jag en tät våtrumsmatta, tjänar eller förlorar jag nåt på att flytspackla ovanpå den?
Klicka här för att svara