Hej!

Här kommer en fråga som jag hoppas faktiskt är välgrundad eftersom jag läst på en hel del både i / hos BBR, BKR och GVK.

Min situation:

Jag har ett nybyggt badrum där väggarna är byggda av OSB+Gips. Detta på inrådan av snickaren som hjälpte mig att regla upp rummet (när jag byggde hall, sovrum, vardagsrum och kök). Hans åsikt (och han har PER certifikat) var att "vi har byggt på gips i 20 år och med rätt tätskikt så går det bra". Argumentet emot "våtrumsskivor" är naturligtvis priset och att de är så tunga och svårarbetade.

Till råga på allt så har badrummet en yttervägg på vilken det nu sitter åldersbeständig plast som ångspärr. Golvet är MAXIT rapid 4320 med golvvärme från Malmbergs. Röre och avloppa är dragna oslitsat i bjälklaget av en riktigt duktig rörmokare få jag säga.
Ytskikt blir kakel/klinker. Såklart ...

Nu sitter jag här med mitt badrum och ska göra resten själv. Vilket lämnar mig med några funderingar:

Om man läser alla lagar och regler så förstår man att detta inte var fel av snickaren. Det är egentligen bara BKR som helt förbjuder gips i sina branchregler. Men samtidigt kan ju det bero på att de i sina "godkända konstruktioner" har med flera stycken som har ett ångenomgångsmotstånd som är < 1 000 000 s/m.

Frågar man i vilken bygghandel som helst så är det egentligen ingen som vet nåt annat än att de ska sälja sina fibverskivor annars är det "olagligt"

Intressant är att BKR ännu inte har uppdaterat sina "godkända konstruktioner" med de nya tätskikt som finns idag, t ex Kiilto Kerasafe, Casco wetstop och BASF PCI. Detta enligt uppgift beroende på att "SP inte testat dem ännu".

Kollar man i BBR 6:5331 så står det:
"Om ett fuktkänsligt material placeras mellan två täta material, exempelvis mellan en ångspärr och ett vattentätt skikt, bör verifiering ske, t.ex. med fuktsäkerhetsprojektering, av att det högsta tillåtna fuktillståndet för materialet inte överskrids. Ånggenomgångsmotståndet hos det vattentäta skiktet bör vara större än 1·106 s/m (1,35·1011 m2·s·Pa/kg) om man inte vid fuktsäkerhetsprojekteringen påvisat att annat ånggenomgångsmotstånd kan användas"

Och då borde man alltså kunna använda gips som Ytskiva med de flesta tätskikt på marknaden.

Nu till mina frågor (Allting nedan förutsätter "rätt applicerat"):

BASF anger specifikt att deras tätskikt PCI med 3,1 milj s/m är "godkänd för gips". Enligt vilka regler då?

Kiilto Kerasafe har angivet 3,2 milj s/m. Då borde jag alltså kunna använda det på gips också? Det klarar ju BBR rekomendationen med råge i alla fall.

Vad har Casco Wetstop för ånggenomgångsmotstånd? Det är ju rätt mycket billigare.

Vad säger försäkringsbolagen? Är de lika insnöade som bygghandeln? Eller kan man faktiskt diskutera Gipsväggar med dem? Hitills har jag dragit mig för att ringa.

Tack för ordet, är det någon som behöver tips och råd om "smarta hem", nätverk och mediacenters så är det egentligen det jag är expert på :-)

M v h

Niklas

Det är två fel i dina väggar. OSBn och kartonggipsen. Det är hittills bara BBV som helt förbjudit kartonggips, men GVK håller på att följa efter i detta. Försäkringsbolagen kräver att man följer branschreglerna.

Att följa BBR är lagkrav vid nybygge, och det ger ganska stor frihet i att välja teknik. Att följa BBV när man bygger keramikklädda badrum är smart, där beskrivs de bästa konstruktionerna, och mer eller mindre ett måste om man vill ha försäkringstäckning.

Om du nu tvunget ska bygga med felaktigt underarbete så ska du använda ett tätskikt som uppfyller de nya kraven på ångmotstånd. Dessa finns listade på Byggkeramikrådets hemsida. Du kan själv se vilka av tätskikten du nämner som uppfyller dessa krav.

Sedan tycker jag att det är ordentligt dåligt av snickaren att medvetet göra fel. Vad är poängen med att han är behörig enligt BBV om han ändå tänker strunta i reglerna? Det blir bara marginellt dyrare att göra rätt, och man får en betydligt bättre konstruktion. Men visst, kartonggipsen funkar för det mesta.

Ajdå,

Det var inte svaret jag hade hoppats på från dig Jon. Jag har läst flera inlägg från dig tidigare och inser att du har goda kunskaper i ämnet.

Att snickaren gjorde väggarna i gips var huvudsakligen för att han visste att vi hade begränsad budget och tänkte att det skulle bli billigare för oss både i hans arbetstid och materialkostnaden. Fiberskivor är ju faktiskt 3 ggr kostnaden, minst.

Jag vet att ju att jag har de två felen i mina väggar. Även om jag kan tycka att sätta OSB inte är mer fel än att använda träreglar.

Svaret jag hade hoppats på var såklart att jag med rätt tätskikt var helt "safe" vilket alltså inte riktigt stämde. Tyvärr är ju golvet flytspacklat nu så jag kan ju inte riktigt riva och göra om ...

Vad ska jag göra nu då ... jag vill ju gärna ha försäkringsskydd ... samtidigt som jag nog är delansvarig för at det sitter gips där ... problemet var att jag inte hunnit läsa på tillräckligt utan litade alltför mycket på hantverkare ... igen. (Snickaren var såklart en kompis som jobbade svart också så att reklamera är inte ett alternativ)

Eländes elände. Goda råd och moraliskt stöd mottages med tacksamhet.

Vad det gäller BKR's "godkända konstruktioner" så är jag lite skeptisk. Där finns ju flera rollade tätskikt, bland annat Biltemas system med "lito-vad-det-nu-heter" och mig veterligen så uppfyller det inte kraven om > 1 000 000 s/m.

Men enligt ditt svar så tycker du alltså att det inte spelar någon roll om jag använder t ex LIPP rollat tätskikt eller BASF PCI duk på mitt felaktiga underarbete?

Kan jag göra en såndär "Fuktprojektering" och få det godkänt ändå?

F*n vad segt. Jag ska sluta lyssna på hantverkare. Det är ju samma sak varenda j*vla gång. :-(

./niklas

T
Anlita en mattläggare som lägger in en plastmatta som heter TarkoDry, fungerar ypperligt som tätskikt och är mycket säkrare än rollat tätskikt.

Mattan får sättas på pappbeklädd gips.

På denna matta sätter du sedan plattorna.......

När det gäller Biltemas system är det godkänt för applicering i badrum där man inte sätter kakel och klinker utan där man istället väljer en våtrumsmatt både på väggar och golv. Om man väljer att använda en duschkabin istället för att ha en öppen dusch då minskar man vattenbelastningen på väggar o golv, då kanske Biltemas system är ett alternativ.
Nu tycker jag att Biltemas system inte är så billigt som dom säger.

Jag tänker köpa mineritskivor från K-Rauta och bygga med. Dom är förvisso 60 cm i bredd men kostar under 200 kr/st. Det blir inte så mycket dyrare än att ha både kartonggips och OSB som underlag för tättskikt och kakel.

MVH/Tigersågen

Niklas:

Om man nu ska vara pragmatisk, med tanke på att det kanske inte är ett alternativ att göra om, så kommer du sannolikt inte få några problem om du väljer ett tätt tätskikt och är oerhört noggrann med montering och tätning av senare hål. Listan över tätskikt som uppfyller de nya kraven hittar du på förstasidan, under "godkända tätskiktssystem med åggenomgångsmotstånd på över en miljon s/m". Under gogkända konstruktioner listas alla godkända tätskiktssystem, även de som inte uppfyller de nya kraven. De får fortfarande användas till exempel i stenhus.

Tanks förslag på matta är naturligtvis ett sätt. Då kan det anses att du följer GVK istället för BBV, men jag har svårt att tro att mattan skulle vara bättre än de nya godkända tätskikten. Tvärtom kan det vara lite svårt att få snygga hörn, då mattan ofta vill runda av hörnet lite och det är svårt att få plattorna ändå in.

Tigersågen:

Varför skulle man ha ett tätskikt för keramik under matta? Matta behöver inget annat tätskikt. Biltemas tätskikt är fortfarande godkänt att användas på ställen där man inte behöver ett ångmotstånd över en miljon s/m.

Förresten, menar du vanlig Minerit? Den ska absolut inte användas som underlag för keramik, det är stor risk för problem då. Enbart Minerit VT ska användas till detta ändamål.

T
Tigersågen skrev:
När det gäller Biltemas system är det godkänt för applicering i badrum där man inte sätter kakel och klinker utan där man istället väljer en våtrumsmatt både på väggar och golv.

MVH/Tigersågen
Öhh......det är ju själv våtrumsmattan som är tätskiktet, så därför lite onödigt med Biltemas tätskikt därunder : )

Edit: Sorry, detta hade jon_h redan påpekat!

Nej, det är klart att ha tättskikt under badrumsmattan är väl dumt. Biltemas system borde man väl kunna ha i ett badrum där man väljer en duschkabin men ändå väljer att lägga klinker på golvet, eller när ska man annars välja ett system under 1 milj s/m?

Den skiva jag tänker på heter Ivarit DryCo och är enligt tillverkaren en mögelresistant fibercementskiva till våtutrymmen. Den borde väl vara OK?

Tigersågen

Duschkabin eller inte har ingen betydelse för de krav som ställs. De mindre täta tätskikten kan man använda när konstruktionen tillåter. Alltså vid murade eller gjutna väggar samt betongvalv. Men vill man använda ett mindre tätt tätskikt ska en fuktdimensionering utföras för att visa att konstruktionen verkligen tål det.

Den skivan går alldeles utmärkt. Trodde du menade Minerit när du skrev Minerit.. :)

jon_h skrev:
Duschkabin eller inte har ingen betydelse för de krav som ställs. De mindre täta tätskikten kan man använda när konstruktionen tillåter. Alltså vid murade eller gjutna väggar samt betongvalv. Men vill man använda ett mindre tätt tätskikt ska en fuktdimensionering utföras för att visa att konstruktionen verkligen tål det.

Den skivan går alldeles utmärkt. Trodde du menade Minerit när du skrev Minerit.. :)
Jo, där var jag lite slarvig och kallade Ivarit fibercementskiva för Minerit :). Är det någon som har gjort en bra prisjämförelse mellan olika godkända skivor. Jag tycker man bör premiera dom som har lägst pris per kvm. Tycker bredden på en 60 cm skiva är lagom att gå omkring och bära på, även om man får flera skarvar att spackla med ett cemetbaserat spackel, dvs inte ett våtrumspackel.

Tigersågen

Håller med. Har inte testad Ivariten dock, rapportera gärna hur den är att jobba med.

Du behöver inte spackla skarvarna alls.

jon_h skrev:
Håller med. Har inte testad Ivariten dock, rapportera gärna hur den är att jobba med.

Du behöver inte spackla skarvarna alls.
OK, kanske man bör spackla golv/vägg vinkeln eller åtminstone täta med silikon så att inte flytspacklet rinner ut :den vägen ).. En annan fråga bör man både limma och skruva skivan på väggregeln eller är det onödigt med limningen? Spånskivan på golvregeln tänker jag iaf både limma och skruva.

MVH/Tigersågen

Visst, golv/väggvinkeln bör man täta lite. Montera skivan enligt leverantörens anvisning, inte på något annat sätt.

Nu hamnade vi lite offtopic här, har du fler frågor så kanske vi ska ta det i en annan tråd.

jon_h skrev:
Det är två fel i dina väggar. OSBn och kartonggipsen. Sedan tycker jag att det är ordentligt dåligt av snickaren att medvetet göra fel. Vad är poängen med att han är behörig enligt BBV om han ändå tänker strunta i reglerna? Det blir bara marginellt dyrare att göra rätt, och man får en betydligt bättre konstruktion. Men visst, kartonggipsen funkar för det mesta.

Ja, o som så många andra så verkar detta vara mer lag än undantag tyvärr.....

jon_h skrev:
QUOTE]

Jag har provat ivarits fibercementskiva som heter Hydropanel. 9x2500x600 mm
Har ingen erfarenhet av andra skivor, men jag gillade denna. Köpte den för knappt 200kr på Hornbach, och det var nog den billigaste skivan jag kunde hitta.
Skivan är oöm och trevlig att jobba med. Inget kliande. Men den är ju rätt hård, så det gick åt några blad till sticksågen, för att knäcka den som gips var det inte tal om.
Monteringsanvisning och allt finns på : [länk]

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.