3 555 läst ·
36 svar
4k läst
36 svar
Är detta dyrt för golvvärme??
Sida 1 av 3
Badrummet i vårt nybyggd har 7 m2 golv. Vi har fått en offert på golvvärme på lite drygt 20 000. Då tillkommer det 3-4 000 för "vändning" (nåt snickarn skulle göra) och flytande gips (?), hur som helst något som skulle vara ovanpå hela härligheten om man ska ha klinker.
Låter jättedyrt i mina öron. Någon som har erfarenhet?
Låter jättedyrt i mina öron. Någon som har erfarenhet?
Det är en bra fråga. Men jag antar att den är vattenburen. Posterna ser ut så här:
spånskiva 17obs! 1800x600x22
Vändskiva 17 m. plåt 600x400
Golvvärmeplåt 17
pePEXQ&E 17x2, 0enhet=m: 60 m/ring
wirsbo push 12
koppl.set r20-17x2,0
Timdebitering ordinarie
spånskiva 17obs! 1800x600x22
Vändskiva 17 m. plåt 600x400
Golvvärmeplåt 17
pePEXQ&E 17x2, 0enhet=m: 60 m/ring
wirsbo push 12
koppl.set r20-17x2,0
Timdebitering ordinarie
Ni borde kunna skippa värmeplåtarna och bara köra med flytspackel istället, 15-17 mm över rören. Dom borde ju använda golvspån som redan är frästa för värmeslingor.. Grejerna som du skrivit ligger nog på mellan 7-9.000 kr, resten blir arbetskostnad, borde ta ca 20 timmar max.
Produkter som diskuteras: "värmeslingor"
Termiska avfuktare
En termisk avfuktare använder en värmeslinga för att värma luften och sänka den relativa fuktnivån i luften. Varmare luft kan bära mer fukt än kall luft och det är först över 60% relativ fuktighet det börjar bli risk för
Läs mer
Beror ju på vad du har för uppvärmning, har du tänkt att låta pannan/värmepumpen stå på under sommaren är ju vatten att föredra eftersom du då kan få golvvärme även under sommarhalvåret, annars är ju el ett bra alternativ som kostar max en fjärdedel utav offerten du fått.
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Skippa spånskivor och strippa fast på nätmatta istället, sen slipsats på.
Det relevanta är väl hur snabbt du kan räkna hem extrakostnaden för vattenburet. Det beror på hur mycket du betalar för vattenkilowatttimmarna och hur mycket som kommer gå åt per år. Inte alltid det lönar sig, men det beror ju också på hur elpriset utvecklas.
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Se till att det blir ordentligt isolerat neråt iallafall