Badrum
vic viper: Det tänkte jag med på när jag såg dessa silar, hålen ser ju väldigt små ut, jag vill ha den högst upp till vänster men hade gärna sett större fyrkantiga hål, både utseende och funktionsmässigt..
hempularen: OM det nu är en fuktskada så är ju en intressant fråga hur den har uppkommit. DU skriver att mattan har släppt runt golvbrunnarna. Det skulle ev. kunna betyda att all fukten kommer därifrån (Eller så har mattan släppt pga. fukt som ex. kommer underifrån). Om fukten beror på att mattan släppt vid brunnarna så beror det ju på eftersatt underhåll från din sida. Det är din skyldighet
Sophie: Nej... rören är bakom badkaret än så länge...
Daniel Fredricson: Vi ska renovera 2 st badrum. Därför tänkte jag kolla om det finns någon som har koll på kvaliten på det olika våtrummskivorna (den nya med gips och glasfiber). Vilket märke är bäst av Gyproc eller Danogips? Tacksam för svar!
v-g: Plattan är "chippad" dvs stött i kanten, antigen i fabrik eller under senare hantering. Mellan mina plattor 25x40cm låg det typ stearin för att undvika sånt här antar jag. Var dessutom ett helsike att skrapa av baksidorna på plattorna på vissa plattor där det fastnat, men men plattorna var ju till 97% hela i vart fall så.
hempularen: Vi har ett badrum (som nu skall rivas) som byggdes i början på 60-talet med badkar. Ca. 1991 byggde dåvarande ägare om det till duschrum, satte igen golvbrunnen för att den låg på fel ställe i förhållande till dusch, kopplade både handfat och duschkabinsavlopp till avloppet för handfatet. I övrigt satte de klinker och kakel över det gamla från 60- talet. Finns med andra ord ingen
jockeplopp: Ska renovera badrummet i vår bostadsrätt. Våtrumsmatta och golv blir det. Nu till min fråga. Jag skulle jättegärna vilja ha Forbos Eternal Stone på golvet. Detta är inte ett godkänt våtrumsgolv. En bekant som själv är fd. golvläggare har dock lagt in den i sitt badrum. Ringde Forbos tekniska service och fick besked om att det gick utmärkt att lägga den så länge fallet mot brunnen
lordi: [citat] Jo, det går, man får passa in listen så att det tar upp ojämheterna. Den ska inte gå hela vägen runt utan delas i bitar. Då ligger stolen bara an där det finns list. Är det så ojämnt att det inte lyckas med detta, så ska nog kakelsättaren fundera lite över sitt alkoholintag under arbetstid
Pecka Langer: Åfan. Udda. Får man fråga vad det var för skitblandare du köpt?!
anis16: - Kan jag på något sätt kolla om tillräckligt tätskikt finns? Svårt att se efter utan att förstöra något. Finns det kvalitetsdokument på jobbet så står det hur mycket de har använt. - Finns det någonting man kan göra för att rätta till lutningen, eller behöver man riva upp hela golvet för att göra detta? Lägga nytt klinker på befintligt kanske?
v-g: Du ser :D Finns säkert något annat man kan förbereda för bygget, kaffebryggaren tex ;)
LarsAke1200: -> almanakis: Vi har redan betalt 2/3 av jobbet, det var precis innan allt började gå fel. Sedan dess betalar vi inte krona till förrän allt är färdigt med ett "bra" slutresultat. -> JLT: Vi såg att fogen var missfärgad innan tvättning av plattorna. På vissa ställen så ser man kraftig inblandning av fix när man skrapar på ytan, dvs grå fix kommer fram. Vissa ställen har sånt
Janne44: Hej, Nu har jag målat i duschhörnan och har en glasfiberväv där för att följa anvisningarna. Det täckte jättebra med två strykningar där. Det gick ju åt betydligt mer grund och täckfärg, men det blev bra .... Så utan glasfiberväv, minst tre täckmålningar och med glasfiber två .... /Janne
Anonymiserad 23608: Dom mest omfattande skadorna är oftast dom som har stått och smådroppat en längre tid, eftersom dom inte brukar uppmärksammas innan det är för sent. "Chockskador" där vattnet sprutar brukar man å andra sidan åtgärda direkt och konstruktionen hinner vanligtvis inte ta åt sig så mycket av fukten. Att det inte har visat sig i grannens tak kan bero på två saker; 1. Litet läckage som
anis16: [citat] Jag får sätta upp en "100kg max vikt" skylt på toasittsen....
v-g: Nej inte hela centralen kanske, fast iofs så har du lucka då (inspektion osv) så sålänge rummet är över 2-4 grader lär det knappast frysa. Vi har vanlig plastmarkledning till en "stuga" på gården som fryser varje år och där är det inga läckage so far. Jag har koppar i väggen så mitt tål ingen frysning. :eek:
bekin: Hej! I ett rum i källaren som under många år använts som duschrum med en duschkabin tänker jag nu kakla väggarna. Väggarna är putsade och på putsen var det målat med någon typ av färg. Jag har därefter själv, för många år sedan, kaklat golvet och på väggarna satt en våtrumstapet som jag nu tänker ta bort för att sedan kakla från golv till tak. Vi tänker att även i
Jenny och Mikael: Hej! Vi undrar om det finns någon som byggt ett Ägir från Älvsbyhus och tagit bort garderoberna i sovrummet bakom den lilla toaletten och satt in dusch där i stället? Undrar vad det kostar att göra detta ungefär? Har ni nöjt er med den lilla dusch som blir eller har ni tagit en x-tra bit från det sovrummet? Annars kan ju duschen endast bli 60 cm. Våran dusch vi har idag är 90 cm och
jo1: Tack för hjälpen! Det var under tätskiktet jag menade, inte under fixen/kaklet. Men tack ändå för hörntipset!
Mikael_L: Lite OT... Vinterlim har väl framförallt egenskapen att det går att limma då det är några minusgrader. För att det är alkohol som lösningsmedel, eller nåt sånt ... Utelim har egenskapen att vara mer vattenfast när det torkat, (och kanske även limmar bättre mot fuktiga ytor)... Segare, starkare osv är nog inte primära egenskaper, men kanske väl så önskvärda sekundära ... ;)
gluecifer: Okej, det låter ju bra det. Iofs har jag 32grader men är å andra sidan inte så lång som du :) Håller på och bygger så jag har även möjlighet att öka på vägglivet men vill helst slippa. Om det blir enligt ritningen så hamnar det på 950mm innan snedtaket börjar.
Byggahus-nisse: Detta ska vi beställa: http://www.importlagret.com/ Modell W0817 (183 x 90 cm) och snyggt är det! =) /M
vic viper: Kolla Svedbergs Room328, funkar hyfsat och är enkelt att använda, nackdelen är att man i stort sett bara kan placera in Svedbergs grejjer
Fritidsbyggaren: Ok då ska jag försöka göra lite mindre fall när jag lägger in mosaiken. För mig räcker det med att kunna öppna dörrarna inåt eftersom jag kommer ha en bastu intill duschen som gör att dörarna ändå inte skulle kunna öppnas inåt. Tack för svaret.
myrstack: I det här fallet är det en (gäst)toalett utan golvbrun så gips går bra vad jag förstår, var mer orolig att det skulle bli problem att få dit toaletten. Lusläser man monteringsanvisningen till toaletten (GBG 4310) blir man inte mycket klokare. Angivet avstånd från vägg till centrum av avloppsrör ska enligt skiss vara 100-160 mm och från avloppet till toaletten ska en L-böj dit.
v-g: Kontrollera bruksen där står maxmått (iaf i min IFÖ) därefter bockar du rören förbi profilen alltså in mot väggen. Detta kan vara svårt utan rörbock så en sån anbefalles.