7 698 läst ·
11 svar
8k läst
11 svar
Krav att byta golvbrunn?
Hej,
Har åkt på en helrenovering av mitt badrum pga avloppet till toastolen rostat/vittrat sönder.
Badrummet renoverades -90 vid en stamrenovering, om än av tveksam kvalité.
Det hela är ett försäkringsärende som går på föreningens(BR) försäkring.
Man har nu bilat ut toppen på befintligt golv och ska som jag förstår det frilägga avloppen i badrummet. Hur mycket rör de kommer att byta är inte färdigt.
Jag får bekostat återställning av ytskiktet, idag sk. halvkaklat med matta på golvet.
Frågade om kostnaden för att få helkaklat, varpå man meddelar från byggfirman att jag måste bekosta byte av golvbrunn till en kostnad av minst 3000:- plus moms.
Kan de verkligen återmontera den gamla befintliga golvbrunnen anno -90 eller kommer de att byta den oavsett (läs: försöker bara kräma mer slantar)?
Tack på förhand.
Erik
Har åkt på en helrenovering av mitt badrum pga avloppet till toastolen rostat/vittrat sönder.
Badrummet renoverades -90 vid en stamrenovering, om än av tveksam kvalité.
Det hela är ett försäkringsärende som går på föreningens(BR) försäkring.
Man har nu bilat ut toppen på befintligt golv och ska som jag förstår det frilägga avloppen i badrummet. Hur mycket rör de kommer att byta är inte färdigt.
Jag får bekostat återställning av ytskiktet, idag sk. halvkaklat med matta på golvet.
Frågade om kostnaden för att få helkaklat, varpå man meddelar från byggfirman att jag måste bekosta byte av golvbrunn till en kostnad av minst 3000:- plus moms.
Kan de verkligen återmontera den gamla befintliga golvbrunnen anno -90 eller kommer de att byta den oavsett (läs: försöker bara kräma mer slantar)?
Tack på förhand.
Erik
Det var väl lite så jag trodde.
Pratade med rörisen som var förbi samt killarna som rev. De menade på att brunnen åker väck, den var för gammal.
Men som sagt, när jag pratade med ansvarig entreprenör fick jag ett svar tvärtemot, så vad gäller egentligen?
Pratade med rörisen som var förbi samt killarna som rev. De menade på att brunnen åker väck, den var för gammal.
Men som sagt, när jag pratade med ansvarig entreprenör fick jag ett svar tvärtemot, så vad gäller egentligen?
Jo, det har hela tiden låtit just så, tills nu när man börjat röja.BAS skrev:
Verkar bara bli skit när man sitter i bostadsrätt och det blir försäkringsärende av det hela.
Ska förbi hemma och kika hur det ser ut, kanske ger sig av sig själv när man ser hur mycket som röjts ut.
Tack så länge...
Gammal brun behöver väll bara bytas om de ska kaklas. Att det sedan är snart att passa på är ju en annan sak.
Sätter inga pengar på mitt uttalande men någonstans ringer en klocka om att brunnsbyte är krav från BBV och det handlar om klinker och inte om matta.
Hittade detta på BBV´s hemsida det var -90 och inte -95.snuttjulle skrev:
Fungerande, befintliga golvbrunnar med
bibehållen klämringsfunktion eller intakt
membranfläns, som är typgodkända efter
1990, kan behållas vid renovering. Golvbrunnar
tillverkade före 1990 skall alltid bytas.Vid
tveksamheter kring befintlig golvbrunns
fabrikat, ålder eller funktion rekommenderas
byte till ny, typgodkänd* brunn.
//Micke
Och då BBV gäller kakel och klinker och inte matta så blir det en extra kostnad för byte av brunn om man vill kakla vilket ersn får bekosta själv.
Nu tycker jag att den bör bytas iaf då det är på gränsen och golvet ändå är uppbrutet. Kanske kan göra en fifty fifty fördelning med föreningen eller nått.
Nu tycker jag att den bör bytas iaf då det är på gränsen och golvet ändå är uppbrutet. Kanske kan göra en fifty fifty fördelning med föreningen eller nått.
Tack för alla svar...
Nu har jag lite att gå på.
Var förbi och kikade till lägenheten i helgen.
Golvbrunnen ligger lös på det som finns kvar av golvet i badrummet. Så om de tjorvar får jag väl helt enkelt åka och plocka bort den själv och lägga dit en egen införskaffad ny och godkänd brunn. Kostade ju inte många hundringar.
Ska se om jag får fatt i entreprenören nu i dagarna...
Nu har jag lite att gå på.
Var förbi och kikade till lägenheten i helgen.
Golvbrunnen ligger lös på det som finns kvar av golvet i badrummet. Så om de tjorvar får jag väl helt enkelt åka och plocka bort den själv och lägga dit en egen införskaffad ny och godkänd brunn. Kostade ju inte många hundringar.
Ska se om jag får fatt i entreprenören nu i dagarna...
Moderator
· Stockholm
· 57 787 inlägg
var lite försiktig med att köpa in själv, i "stora hus" sätter man ibland in material av lite annan typ än i villor. Ex. ställs det ibland krav på brandtålighet. Fast det gäller nog mest i fall där avloppet dras ner genom golvet så det ligger i taket på lägenheten under.
Klicka här för att svara