3 555 läst ·
36 svar
4k läst
36 svar
Är detta dyrt för golvvärme??
Aha, ok! Jag är helt kass på att räkna ut sånt här. Men jag fick veta av elgubben att en el-slinga till vårt badrum skulle bli på 600 watt. Hur mycket kostar det att ha igång en sån?
Det jag vill veta är väl egentligen hur lång tid det tar innan vi har tjänat in vattenlösningen. Att lägga el skulle kosta ca 5 000, att lägga vatten 20-23 000.
Det jag vill veta är väl egentligen hur lång tid det tar innan vi har tjänat in vattenlösningen. Att lägga el skulle kosta ca 5 000, att lägga vatten 20-23 000.
Om den skulle driva hela tiden så är det runt 60 öre i timmen. Hur stor del av tiden den är igång avgörs av hur varmt ni vill ha och hur välisolerat framför allt golvet är.
Men låt säga att den driver hälften av tiden, bara för att ha något att utgå ifrån. I så fall sparar ni kanske 20-25 öre i timmen med vattenburet. Då tar det drygt åtta år innan ni räknat hem extrakostnaden, grovt räknat. Om ni kör elvärmen året runt.
Men låt säga att den driver hälften av tiden, bara för att ha något att utgå ifrån. I så fall sparar ni kanske 20-25 öre i timmen med vattenburet. Då tar det drygt åtta år innan ni räknat hem extrakostnaden, grovt räknat. Om ni kör elvärmen året runt.
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Mycket beroende på elpriset, såklart. Men man kan väl anta att det kommer att stiga
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden