Oavsett gips eller våtrumsskivor - behöver man inte spackla skivskarvarna ELLER skruvskallar med våtrumsspackel + glasfiberremsor?
Kör man (i princip) helt enkelt
1. primer alt. ångspärr på skivorna
2. tätskikt
3. tätremsor på alla skivskarvar, samt såna hörnremsor - monteras i det blöta tätskiktet
4. tätskikt en andra gång
Står själv i momentet med att fixa skiv-väggarna. Har LIP's tätremsor VT och deras tätskikt.
Men undrar alltså om man ska spackla skivskarvarna innan det åker på.
Kör man (i princip) helt enkelt
1. primer alt. ångspärr på skivorna
2. tätskikt
3. tätremsor på alla skivskarvar, samt såna hörnremsor - monteras i det blöta tätskiktet
4. tätskikt en andra gång
Står själv i momentet med att fixa skiv-väggarna. Har LIP's tätremsor VT och deras tätskikt.
Men undrar alltså om man ska spackla skivskarvarna innan det åker på.
Redigerat:
Jag har gips i mitt badrum, golv, vägg, tak och i duschutrymmet och jag sover mycket gott om nätterna (om man bortser från min son på 1.5år
)
Tyvärr gjorde jag ett misstag och spacklade skarvar och skruvskallar med våtrumsspackel, man behöver inte spackla dem men OM man ska göra det måste man använda ett speciellt spackel med högre hållfasthet.
Använde sedan Bostik.s rollade system i följande ordning.
- Ångspärr/primer, två strykningar
- Brunnsmanchett, rörmanchetter, remsor och hörn "limmas" dit med tätskikt1
- Tätskikt 1, två till tre strykningar beroende på åtgång
- Tätskikt 2 även där två till tre strykningar beroende på åtgång.
Jag har gjort tätskiktet 100% by the book och varit extremt noggrann så jag är inte ett dugg orolig för att något ska hända trots mitt gips,
som en vis man sade:
varför byta kavaj när det är regnrocken som är trasig?
Tyvärr gjorde jag ett misstag och spacklade skarvar och skruvskallar med våtrumsspackel, man behöver inte spackla dem men OM man ska göra det måste man använda ett speciellt spackel med högre hållfasthet.
Använde sedan Bostik.s rollade system i följande ordning.
- Ångspärr/primer, två strykningar
- Brunnsmanchett, rörmanchetter, remsor och hörn "limmas" dit med tätskikt1
- Tätskikt 1, två till tre strykningar beroende på åtgång
- Tätskikt 2 även där två till tre strykningar beroende på åtgång.
Jag har gjort tätskiktet 100% by the book och varit extremt noggrann så jag är inte ett dugg orolig för att något ska hända trots mitt gips,
som en vis man sade:
varför byta kavaj när det är regnrocken som är trasig?
Moderator
· Stockholm
· 57 801 inlägg
Om man använder Gyproc skivor med glasfiber så skall man enl. Gyprocs produktblad använda 15mm skivor som enkelgips på cc30 eller 13mm skivorna som dubbelgips.
Jag planerade på snickarens inrådan köra med deras 15mm skivor. Det visade sig att dessa skivor var helt omöjliga att få tag på. Bygghandeln säljer bara deras 13mm skivor. Man undrar ju hur många byggare som sätter dessa skivor som enkelgips...
Nu blev det istället aquapanel från Bauhaus. Bauhaus har skivorna, säljer dessutom ett speciallim som man enl. ett blad som är bipackat, ett per pall skall använda. Dessutom säljer Bauhaus en "specialskruv" som skall användas. den kostar 600kr asken. Bauhaus har inget produktblad i butiken annat än pappret som ligger innanför plasten på varje pall.
Efter kontroll av produktblad på nätet visar det sig att limmet skall bara användas om man monterar skivorna horisontellt, "specialskruven" är vanlig gipsskruv.
Produkten verkar OK, men tung. Butikens dokumentation är urusel.
Jag planerade på snickarens inrådan köra med deras 15mm skivor. Det visade sig att dessa skivor var helt omöjliga att få tag på. Bygghandeln säljer bara deras 13mm skivor. Man undrar ju hur många byggare som sätter dessa skivor som enkelgips...
Nu blev det istället aquapanel från Bauhaus. Bauhaus har skivorna, säljer dessutom ett speciallim som man enl. ett blad som är bipackat, ett per pall skall använda. Dessutom säljer Bauhaus en "specialskruv" som skall användas. den kostar 600kr asken. Bauhaus har inget produktblad i butiken annat än pappret som ligger innanför plasten på varje pall.
Efter kontroll av produktblad på nätet visar det sig att limmet skall bara användas om man monterar skivorna horisontellt, "specialskruven" är vanlig gipsskruv.
Produkten verkar OK, men tung. Butikens dokumentation är urusel.
Produkter som diskuteras: "gipsskruv"
Gips- & skivskruv
Skivskruvar är specialdesignade för att säkert fästa skivor av olika material utan att skada dem. Dessa skruvar har ofta en platt undersida eller en försänkt huvudkonstruktion som hjälper till att fördela trycket jämnt över skivan, vilket
Läs mer
vic viper skrev:Använde sedan Bostik.s rollade system i följande ordning.
- Ångspärr/primer, två strykningar
- Brunnsmanchett, rörmanchetter, remsor och hörn "limmas" dit med tätskikt1
- Tätskikt 1, två till tre strykningar beroende på åtgång
- Tätskikt 2 även där två till tre strykningar beroende på åtgång.
Jag har gjort tätskiktet 100% by the book och varit extremt noggrann så jag är inte ett dugg orolig för att något ska hända trots mitt gips,
som en vis man sade:
varför byta kavaj när det är regnrocken som är trasig?
Instämmer till 100%.
Gör man jobbet noggrant så fungerar detta i minst 30 år.
Köpte mina Aquapanelskivor på Silvan men de var lika oförstående där. Dock så ringde jag Danogips och frågade om limmet och det skulle man använda sa de, men produktbladet på nätet borde ha rätt tycker jag.hempularen skrev:Nu blev det istället aquapanel från Bauhaus. Bauhaus har skivorna, säljer dessutom ett speciallim som man enl. ett blad som är bipackat, ett per pall skall använda. Dessutom säljer Bauhaus en "specialskruv" som skall användas. den kostar 600kr asken. Bauhaus har inget produktblad i butiken annat än pappret som ligger innanför plasten på varje pall.
Efter kontroll av produktblad på nätet visar det sig att limmet skall bara användas om man monterar skivorna horisontellt, "specialskruven" är vanlig gipsskruv.
Produkten verkar OK, men tung. Butikens dokumentation är urusel.
Skruven var specialskruv men den gick inte att få tag i och det gick lika bra att använda hårdgipsskruv, vanlig gipsskruv så var det risk att skruven gick av.
Ok. Kollar nu och det står:jon_h skrev:
"Spackla eventuella ojämnheter i underlaget. Använd fästmassa, t. ex. LIP Super Trope, LIP Multi, LIP Multilätt alternativt
cementspackel t. ex. LIP 300"
och
"Fyll större springor i hörn, i skivskarvar samt mellan vägg och rör
med LIP Akrylfog, cementbaserat spackel eller motsvarande"
Så då är det bara att kolla om mitt våtrumsspackel är cementbaserat och isånafall köra på det.
Produkter som diskuteras: "Akrylfog"
Akrylfog
Akrylfog är en elastisk fogmassa som ofta används i byggnadsarbeten för att fylla i och täta fogar, sprickor och öppningar. Den är vattenbaserad, vilket innebär att den är miljövänlig och lätt att jobba med. Akrylfog kan målas över och
Läs mer
Så springor mindre än 2mm fylls upp tillräckligt av tätskikt + remsa + tätskikt.jon_h skrev:
Då är jag med.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
