P
pointman87: Jag kan rekommendera Bauhaus, där köpte kakel och klinker till båda badrummen till riktigt bra pris!
16 svar · 46,7k läst
petelars
petelars: Vi har nu köpt ett hus, där vi tänker renovera badrummet direkt. Badrummet är från -91, med plastmatta på golv och väggar och i duschen har mattan släppt och visar fuktindikation. Vår tanke är att riva bort allt och börja om från början, men vi vet inte riktigt hur vi vill ha det ännu. En första fråga gäller ytskikten: Vi har bestämt oss för kakel på väggarna men väger lite
0 svar · 998 läst
A
andso763: Kan lägga upp en bild senare idag.
2 svar · 2,3k läst
B
Bigfoot: Inga svar...det kanske blev för många frågor på en gång. Någon som kan gissa lite på totalpriset åtminstone så jag har lite hum om var det bör hamna?
1 svar · 1,4k läst
·
J
JF.: Med förvaltare vilka tänker du på då?
16 svar · 6,0k läst
B
bece: Det ser inte ut att vara samma grön, men man vet ju aldrig vad kamera och solljus kan göra. Se själv.... http://www.blocket.se/lund/Komplett_duschrum_i_fint_skick_40015365.htm?aw=1
7 svar · 2,6k läst
M
mekkarn: Det är bara på plattan det är lite fukt. Och där läggs ju klinker. Och visst risken finns att nån klinkerplatta lossnar på några år men den risken tar jag. Känns ju mindre jobbigt än om det börjar lossna från väggarna
4 svar · 2,0k läst
H
hempularen: Om vi antar att det är bakfall som menas, då beror det ju lite på dels hur långt från våtzonen ev. pölar bildas, dels hur mycket pöl det blir. Oavsett vilket så är dte fel. Men ett bakfall som gör att det bildas en pöl 2m från duschen om man råkar spola vatten där, är ju inte lika illa som en pöl som alltid bildas under handfatet varje gång man duschar. Både som faktisk risk
4 svar · 964 läst
J
Jonlutt: Mattan som redan ligger är tät, dock inte tät nog för gällande krav på tätskikt. Skulle du lägga en matta ovanpå denna, så blir det dubbla tätskikt, vilket inte är bra. Den ska bort, brukar inte vara nåt problem om man skär upp i mindre partier.
3 svar · 1,8k läst
nino
nino: ja du... det kanske kan funka problemet (om det är ett sånt) är att gör man egna lösningar så har man konstruktionsansvar för dom vid en ev. skada följer du konstruktionsbeskrivningarna så är det en bepövad konstruktion och du behöver inte bevisa att den är bra
12 svar · 18,9k läst
·
P
Postman: Kanon, det löste sig med en skiftnyckelliknande grej som jag sprang ner och handlade i affären på 5 minuter. Tack
2 svar · 2,5k läst
saturnus
saturnus: de få marmorgolv jag jobbat med, har plattorna legat kant i kant, ingen fog m a o .Man får vända och vrida på plattorna, för att få till det på ett bra sätt, då dom inte är exakta i måtten.
8 svar · 36,9k läst
G
Genvägen: Det jag sett är liknande men inte riktigt som du vill ha och inte fullt så bred. Kolla här: http://109.73.163.191/~duschbyg/katalog-item/walk-in-de-luxe/ Jag tror att de dessutom kan skräddarsy, så om man byter dörrarna mot bredare så borde det gå. Berätta gärna hur det slutar.
1 svar · 4,0k läst
nino
nino: håller fullständigt med tank77! men är det verkligen en jafo? kodrod: går plasten uppåt (mot taket) utanför skruvarna? eller är plasten slät och slutar en bit utanför skruvhålen? På mitten bilden där manschetten? ser ut att vara trasig i nederkant tycker jag det ser ut som att brunnsflänsen är slät, jafo har ju ett sluttande koniskt "säte" som den skruvade klämringen ska trycka
12 svar · 5,5k läst
·
B
bjogul: [citat] Ha, ha... Jo, och så har vi en stång för lite pole dancing i hallen ;) [citat] Jepp. Missuppfattning... Det är en "fast installation" med en glipa, typ som postlucka på en lägenhetsdörr fast där själva luckan saknas....
26 svar · 8,2k läst
·
W
wedin: Om du ska vara besserwisser, Höken, så går det ju inte att göra det halvhjärtat ;-) Nu ska jag ha blandaren i en installationsvägg, vilket är helt ok.
2 svar · 1,6k läst
H
hempularen: När jag var ordf. i en bostadsrättsförening i slutet på 80- talet hade vi en skada i ett kök. Ett rör till köksblandaren hoppade av, och det sprutade ut fullt vattentryck i 6 timmar innan det upptäcktes. På våningen under låg det ett kontor, en reklamfirma med ca 300kvm. De hade precis nyinvigt sitt kontor 2 dagar innan detta hände. De hade just renoverat för 3 milj. Vattnet spred
10 svar · 3,0k läst
M
MiniMii: Hej! Funderar oxå på detta. Vad har du hittat för e-butik?
1 svar · 2,6k läst
S
Sale_: Om du har tillgång till ritningarna så kanske det finns där, det blev min räddning när jag ville sätta in ett badkar på övervåningen. Mitt hus är visserligen från -85 men det fanns till och med ett badkar inritat på orginalritningen. Vet inte hur man gjorde på den tiden men om du inte har dem kanske kommunen eller en granne har? Lycka till!
1 svar · 2,4k läst
C
ConnyK: Jag fick ett pris på 3300Kr efter ROT med matt till ett badrum på 4,8 kvm, spackling tillkom.
2 svar · 16,0k läst
T
TBrogren: En Kompass hade jag gjort! Det är sjukt snyggt på golvet. Och självklart ska norr så mot norr! Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
8 svar · 1,2k läst
mexitegel
mexitegel: När du ändå är igång och river så se till att få ordenligt med isolering under ditt nya golv, sen gör du som du tänkt med att gjuta in slingor och shunta in det. Finns kompletta shuntpaket med cirkulationspumpar och ventiler med termostater mm. En sådan sätter du lämpligen i infälld inspektionslucka där dina nuvarande värmerör kommer in i badrummet. Vad gäller ditt gamla golv så
1 svar · 1,2k läst
H
hempularen: Det faller på sin orimlighet att de skulle bygga ett helt nytt badrum. OM de vore skyldiga till det så kommer du att få betala åldersavskrivningen som då troligen ligger i storleksordningen 100%. Om vi antar att detta är ett badrum i en bostadsrättsförening så kan föreningen kräva att du skall renovera badrummet om det fortfarande har 50 - tals standard. Och detta aldeles oavsett ev.
2 svar · 1,1k läst
nino
nino: eller?! bece du har rätt... broschyren visar så... konstigt Ringde upp säkervatten: Man ska borra genom yt och tätskikt MEN INTE våtrumsskiva och plywood, i med silicone och skruven ska gå genom skivan Så det bör räcka med några få längder.
10 svar · 2,2k läst
Kattvovven
Kattvovven: Slängde på mig mask och sprayade med t-röd och ner i svart sopsäck. Case closed.
1 svar · 1,4k läst
·
pinebar
pinebar: Är et någon som vet vara man kan köpa denna eller något liknande? (Det är en tidningshylla med toapappershållare under.) Hittade bilden på en korkad hemsida utan länkar till någon leverantör.
0 svar · 611 läst
·
H
Hanna_Magnus: Vad kan/ska jag använda för typ av grenrör för att koppla ihop dusch och badkar (två separata golvbrunnar) och sedan vidare. Finns det nåt i 75mm grenrör med tre muffar som ser ut som den vita bilden? Kan jag använda den andra varianten (grenrör 88 gr med tre muffar)? Kanske ska det kopplas ihop på helt annat sätt? De röda strecken visar hur reglarna ligger.
0 svar · 4,6k läst
·
pelpet
pelpet: Duschen idag består väl av en fast glasvägg och en glasdörr? Byt isåfall ut väggen mot en väloljad/lackad trävägg. Det borde bli billigt, och du kan använda samma infästningar som för glaset. Det borde bli ett betydligt mjukare utseende i badrummet om du använder ett träslag med en varm färg. Om träväggen blir ful efter några år, eller om du lessnar, kan du enkelt byta tillbaks
20 svar · 11,0k läst
·
T
TessanL: Tack fliken för bra info! :) Får bli att lägga matta på golvet och väv på väggen :)
18 svar · 2,6k läst
Alfredo
Alfredo: [citat] Ja det tycker jag låter som en rimlig tumregel. Nu har jag personligen ingen erfarenhet av att limma toastoalar, men är inte det en ganska tunn fog man använder då? Inbillar mig att man bara lägger ut en sträng och pressar ner stolen i den. Blir väl kanske typ en mm silikon mellan golv och stol, eller tänker jag fel? Och i praktiken håller jag med om att de flesta fogar är
9 svar · 18,1k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.