Jag kollar hur mina rörgenomföringar är utfärda. Läste lite regler och vet inte om jag tolkar de rätt.
Det står så här:

Rör ska vara monterade vinkelrätt mot vägg så att efterjustering inte behöver göras när tätskikt monterats.
Rör ska vara förslutna och sticka ut cirka 100 mm från väggskiva eller motsvarande.

Mina är kapade ca 1 cm från väggen och det sitter nån förgrenare på det.
Är mina rör rätt monterade?

Likaså med toastol.

Vid avsättningar för till exempel WC-stol, tvättställ eller
andra avloppsenheter får mått mellan spillvattenrör och
väggens tätskikt inte understiga 60 mm...

Min toastol sitter nästan kant i kant med väggen(på baksida). Finns kanske 0,5cm mellanrum, knappt det. Jag kollade mått på toastolen och det röret i toastolen som ska gå in i röret i golvet (avlopp) är bara 24 mm från toastolens yttre kant. Det betyder att från avlopskant till väggen är bara ca 30 mm. Har det stort betydelse? Eller räknar jag nånstans fel...?
Borde man flytta avloppsrör så att det blir större avstånd till väggen eller är det godkänd att avlopp äe så nära väggen i äldre lägenheter?

Kan inte bifoga foto för av nån anledning funkar det inte.

Rören skall sticka ut så lång efter montering av själva röret. sedan när plattorna sitter där kapas röret till den längd som anges för den valda väggenomföringen (förgrenaren).

Det betyder att de får vara så korta. Tak för svaret.

Jag ska ladda foto på min schack och rörgenomföringar i de.

P1010507.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
P1010581.jpg
Skapa konto

Framför luckan står toa så det går inte att öppna den utan att ta bort toastolen.
Det syns bara en koppling, på det ena röret.

Om det ska vara vattenindikator så går det att göra det på nåt sätt nu efterhand?

Redigerat:
P1010488.jpg
Skapa konto

Rör till el. Målat tätskikt och han glömde nog att laga hål.
Ups. Det gjorde han 2 dagar efter.

P1010494.jpg
Skapa konto

Men det kanske är inte så alvorligt.

schaktet: finns det en botten i det eller är det hål rak ner?
vad finns under ert badrum?
elröret, det SKA ju vara manschetter på egentligen om man följer reglerna, men risken för vattenskada för att manschetten inte sitter där är nog i det närmaste obefintlig

Det är hål rakt ner. Det går också tjocka rör i schaktet. De syns på bilden.
Under oss är grannens badrum. Vi bor på andra våningen.

Nino, hur gör vvs:are i badrum där du renoverar. Du har nog renoverat i bostäder med sån schakt...?

nej jag har inte renoverat med schakt...
men utan att sägaöför mycket nu så, är det hål rakt ner så kommer ju ev. läckage att droppa/rinna ner i schaktet och "åka" ut i källaren (förhoppningsvis) så då är det "ingen" fara
men iof så är det svårt att veta var läckaget kommer från och få reda på var det läcker...

ett sånt öppet schakt får man nog inte täta...

lite synd att man inte kan kolla läckage dock... Men är det tätt efter några timmar så är det oftast tätt sen också...

Tack för ditt svar, nino.
Jag ska kanske maila till Säkert Vatten och kolla vad de säger. De står ju för reglerna. FB borde också veta om det är rätt.

Fanns schaktet likadant före renoveringen? Om ni ex. har rivit väggarna till schaktet och gjort om så kan det ha blivit fel. Annars skall man nog inte ändra schaktets funktion.

Schaktet är sån som de byggde det på 60 - talet.

Men...läser branschregler och förstår det så att fogar får inte byggas in i schacket om det inte finns läckageindikering.Tror inte att det går att bygga nån låda där. Men han kunde göra koppling utanför schacket och dra hela rör.
Har skickat ett mail med foto och frågor till Säkra Vatten så får vi se vad de säger.

Hos min mans kusin i Österike blev läckage från kopplingar i rör inne i schaktet. Det blev mycket omfattande reparationer.

Som jag skrev tidigare så går förmodligen schaktet hela vägen ner till källaren och där är det gissningsvis betonggolv med murade väggar så ev. läckage kommer ut i källaren och gör ingen skada.

Kolla med tex en vaktmästare så kanske dom vet hur det är byggt.

Har fått svar från Säkra Vatten:
"Vid nybyggnad gäller statens krav enligt Boverkets byggregler. Enligt dessa får man inte bygga in kopplingar utan möjlighet till inspektion och läckageindikering. Se mer i Boverkets byggregler eller ta kontakt med Boverket.
VVS-branschen har ett eget auktorisationssystem kallat Säker Vatteninstallation (SV). För de företag, 1400 företag, som är auktoriserade gäller bland annat krav på att man måste följa installationsreglerna för SV. Dessa regler gäller alltid, dvs för nybyggnad, ombyggnad eller reparation. Enligt kraven i SV måste en inbyggd koppling på ett tappvattenrör vara placerad och arrangerad så att den går att inspektera, är utbytbar och så att eventuellt utläckande vatten snabbt blir synligt. Motsvarande krav gäller inte för värmerör. Läs mer på www.sakervatten.se.Vi uttalar oss normalt inte om konkreta tekniska lösningar."

Mao så är väl lösningen i schaktet helt OK.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.