BKR 5.1 På golv ska tätskikt inte appliceras direktpå underlag av skivor.

ats skrev:
Enligt tillverkaren är denna våtrumsskiva hård nog för att montera som enkelgips på vägg med reglar CC 60 och sedan kakla på. Då är den nog ganska hård.

Jag inte behov av att styva upp golvet. Behöver bara dött underlag för klinker.
De flesta är styva nog för att montera cc60 som enkelskiva men de är inte testade som golvskiva.

Inget större problem i praktiken egentligen men försäkringsbolaget kommer hänvisa till att monteringen är felaktig och neka eller jämka skada.

När det gäller applicering av tätskikt så är anvisningen för vägg. På golv får applicering ej ske direkt på skiva

Jag är mest intresserad av att det ska bli bra, och lite mindre av juridiskt finlir. Men kunde inte låta bli att läsa lite i BKR:s branschregler (2010).

Hittar detta:
För skivkonstruktioner på golv väljs tätskiktssystem av folietyp (VTgF).
Och det är ju just det jag använder. (Kiilto KeraSafe Folie System).

Känns som att de motsäger sig själva, genom att inte tillåta att man "applicerar tätskikt direkt på underlag av skivor".

Applicera <=> Rolla på tätskikt <=> VTv ?? Enda sättet jag kan tolka på.

Jag tror nog att VTgF är tillåtet, annars skulle de inte skriva om detta system.

Du tolkar tyvärr fel, det som menas med BKR reglerna du syftar på är att rollat tätskikt är godkänt på betongunderlag medan vid skivkonstruktion är endast folie godkänt.

Dock är inte folie godkänt direkt på skivan och den skiva du använt är inte heller testad och godkänd i en golvkonstruktion.

Det är som du säger juridiskt finlir men ändå värt att veta. Du har inte mkt nytta av våtrumsskyddet i din villaförsäkring för just detta badrum trots att den tyvärr är en relativt betydande del av skaderisken och därmed också i premieberäkning så går den dock inte att välja bort.

Om du skulle sälja bostaden bör du dessutom upplysa om att renovering ej följer branschnorm då just detta undantag varken kan upptäckas eller förväntas av köparen. Om de får en skada inom 10 år från överlåtelsen så kommer köparen med högsta sannolikhet få rätt vid en eventuell process för dolda fel/säljaransvar. Detta även om skadan inte orsakats av det felaktiga utförandet utan bara blivit följden av att köparens försäkringbolag nekat skada med hänvisning till att utförandet ej följde branschreglerna

T
Konstig tråd att starta utav TS då han ändå går emot alla tips och råd samt regler som finns:wow::x

ja jag tycker ju att man läser branschreglerna innan man börjar återställa så man flr det riktigt...

ats skrev:
Är klar med detta nu. Det enda jag behövde köpa var en hink Weber MultiMax 616 som kan användas för att limma cement/gips skivor mot spån. Kostnad 400 kr.
Använde du den tillhörande primern också?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.