Hej!
Vi ska sätta igång och renovera badrummet i vår vindslägenhet. För att få lite mer utrymme funderar vi på att ta av kattvinden genom att flytta ut väggen som vetter mot taket och på så vis exponera takbjälkarna. Kan man ö.h.t. göra detta på ett korrekt sätt utan att allt vad fuktspärr heter blir förgäves?
Resultatet hade vi väl tänkt skulle bli i stil med det man kan se här:
Mycket tacksam för hjälp!
Vi ska sätta igång och renovera badrummet i vår vindslägenhet. För att få lite mer utrymme funderar vi på att ta av kattvinden genom att flytta ut väggen som vetter mot taket och på så vis exponera takbjälkarna. Kan man ö.h.t. göra detta på ett korrekt sätt utan att allt vad fuktspärr heter blir förgäves?
Resultatet hade vi väl tänkt skulle bli i stil med det man kan se här:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Mycket tacksam för hjälp!
Hur bör man fuktskydda virket? Även jag kommer att ha synliga bjälkar, dock endast hanbjälkarna.
Behövs fuktskydd på bjälkar ? ni ska väll inte ha dem med i duschen? Känns lite overkill.. Måla/olja är ju bra så att eventuella vattenfläckar inte syns på rent trä. Se till att ha bra ventilation så att det inte står fuktig luft i rummet.
/P
/P
Produkter som diskuteras: "trä-rent"
Trä-Rent Jape
Rengöring av trä utomhus
49 kr inkl moms
Läs mer
Mina hanbjälkar sitter på två meters höjd. Kommer att ha en dusch och ett badkar. Känns som en utsatt miljö även med bra ventilation.
Det är sällan ständigt fuktigt i ett badrum. Så det är nog ingen risk att du får nått problem. Det funkar säkert med rent trä om man vill ha det. Annars vilken ytbehandling som helst. Trä tål mycket mera fukt/vatten än vad gemene man tror.
Visst är det så. Ville bara poängtera att det börjar ju inte växa svamp i trä bara för att det är i ett badrum och börjar de det så har man andra problem ..
Stänger du in fuktigt trä utan ventilation så får du problem och så är det ju inte i det här fallet.
Har lite dålig koll men måste man ha fuktskydd i taket nuförtiden för att det skall vara enligt bransch standarden ?
Enligt min personliga åsikt har det gått lite väll långt med inplastningen av badrum nu för tiden. Känns som om de som har kommit på bransch reglerna förväntar sig att man skall ha badrummet konstant vått.

/P
Stänger du in fuktigt trä utan ventilation så får du problem och så är det ju inte i det här fallet.
Har lite dålig koll men måste man ha fuktskydd i taket nuförtiden för att det skall vara enligt bransch standarden ?
Enligt min personliga åsikt har det gått lite väll långt med inplastningen av badrum nu för tiden. Känns som om de som har kommit på bransch reglerna förväntar sig att man skall ha badrummet konstant vått.
/P
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden