1 848 läst ·
12 svar
2k läst
12 svar
Rimligt med 3500 sek/m2 extra för badrumsyta?
Moderator
· Stockholm
· 57 876 inlägg
Fast nu får vi väl anta att det "bara" handlar om att bygga badrummet större? Inte hela huset.
Om man förutsätter att det enbart är ytan som blir större (alltså inte en extra golvbrunn och ett badkar, typ) så är det inte rimligt, det är alldeles för dyrt.tronen skrev:
Nu vet jag ju inte vad för kakel och klinker som Myresjöhus har som standard, det kanske kostar 1500 kr kvadraten, men det betvivlar jag starkt!
Om jag inte minns fel var det 250 per kvadratmeter klinker/kakel... Men det låter lågt tycker jag... Men vad kan jobbet kosta, om man räknar bort materialet?vectrex skrev:
Det är ju jättesvårt att svara på. Om vi säger att vi utgår från ett reglat rum som är 5 kvadrat större som skall bli badrum. I så fall gissar jag att merkostnaden i arbete är ganska liten, säg 3 dagars extra jobb för en man (detta är högt räknat), alltså 24 timmar. 24 timmar a 500kr blir 12000kr. Sen får du ju lägga på materialet också då, men det blir inte så många tusenlappar med dom priserna.
Jag tror att 250kr kvadraten för plattorna är ett fullt rimligt pris. Jag har precis renoverat ett badrum där det vita väggkaklet kostade 69 kr kvadraten och den genomfärgade italienska granitkeramiken på golvet kostade 770 kr kvadraten.
Sen kan det ju vara så att dom måste ställa om sina pipelines i husfabriken för att kunna förändra planlösningen, det kanske t.o.m. är så att dom måste förstärka med balkar o liknande för att väggen du vill flytta var bärande. Saker som detta kan ju naturligtvis fördyra jättemycket. Jag skulle föreslå att du frågar efter en specifikation över vad det är som kostar så mycket extra?
Jag tror att 250kr kvadraten för plattorna är ett fullt rimligt pris. Jag har precis renoverat ett badrum där det vita väggkaklet kostade 69 kr kvadraten och den genomfärgade italienska granitkeramiken på golvet kostade 770 kr kvadraten.
Sen kan det ju vara så att dom måste ställa om sina pipelines i husfabriken för att kunna förändra planlösningen, det kanske t.o.m. är så att dom måste förstärka med balkar o liknande för att väggen du vill flytta var bärande. Saker som detta kan ju naturligtvis fördyra jättemycket. Jag skulle föreslå att du frågar efter en specifikation över vad det är som kostar så mycket extra?
Vad har ni avtalat för pris??
Om ni kommit överens om priset så är det väl rimligt och värt kostnaden för er.
Om ni kommit överens om priset så är det väl rimligt och värt kostnaden för er.
Detta är en "ÄTA" från originalöverenskommelsen. Jag tycker det är lite dyrt, så vi överväger att gå tillbaka till gamla badrummet. Problemet med ändringar efter avtal är ju att säljaren har makten på sin sidapappskallen skrev:
Moderator
· Stockholm
· 57 876 inlägg
Har ni redan accepterat den här ändringen så blir det en ny ÄTA som kan bli lika dyr för att ändra tillbaka.
Nja, makten och makten, det följer väl regeln om utbud och efterfrågan som allt annat........tronen skrev:
Men i ert fall är det ju enkelt, frågan ni ska ställa er är ju huruvida mervärdet är värt dom pengarna, något annat behöver ni ju inte ta ställning till, frågan huruvida andra tycker det är rimligt eller inte är ju egentligen irrellevant.
Har ni prövat att pruta med entreprenören??
Klicka här för att svara