Hej.

Jag har en yta i källaren som undergår någon typ av renovering och nu har jag kommit så långt att
alla gamla avlopp är bytta, plattan borta och det börjar bli dags att dra nytt vatten.
Det skall isoleras 200mm och gjutas runt 7cm.

Frågan är om Biltemas Pex R-i-R går att dra imellan lagren isolering utan att man ställer till det för sig. Det handlar om tappvatten.

Jag har fyra alternativ som jag ser det:
1. lägga den kalla matningen under isoleringen och den varma najas under armeringen
2. lägga båda i isoleringen
3. Dra båda efter ytterväggarna, som ska stålreglas och kläs.
4. strunta i det och ta in professionell hjälp.

Jag är väldigt osäker vad branchreglerna säger här, samt om jag behöver den med diffusionsspärr oavsett vilket av alternativen jag väljer.

Vad jag kan utläsa är rören godkända, men jag är osäker på det här med kondensen helt enkelt.

Svar emottages tacksamt.

Redigerat:
Varför skall du ha diffusionsspärr i golvet i källaren ? Har du radon eller liknande så att du har plast mellan isoleringen ?
Jag skulle inte lägga någon plast i golvet om du inte har problem med radon, då behöver man göra en specialare.
Vad jag vet så finns det inga branschregler angående det där..

Vad jag vet så kan du dra rören hur du vill. Betänk bara om du vill/behöver ha kallt vatten direkt utan att behöva spola så bör kallvattnet ligga utanför isoleringen samt varmvattnet i isoleringen. Givetvis så skall du dra pex med skydds rör och sen gjuta in.. Då kan man byta dem efterhand om det skulle behövas.

Redigerat:
Ok, bra där!

Jag har inte problem med radon, men har ändå valt en plast mellan isoleringslagren. Kanske overkill, men jag vill heller inte låta det vara "öppet" neråt. Better safe then sorry.

Hursom, om jag drar rören efter ytterväggen tänkte jag att det inte är ngt mer än skyddet runt det kalla röret och då borde väl den kommande golvvärmen kunna locka fram lite kondens på det kalla röret, men lägger jag det under isoleringen händer det ju inte.

Du kan ju söka lite på forumet angående plast och isolering i källare, det är viktigt att du inte stänger in fukt istället för att som din plan att stänga ut den. Källargolv är lite speciellt när det gäller fukt och vart den kommer ifrån.
Sen förstår jag inte riktigt det där med rören... kör du med rör i rör så spelar det ingen roll med kondens... de hamnar ju i ytterröret och försvinner.

Närå, där har jag Liiite koll iallafall, golvvärmen kommer inte kunna slå så långt ner i isoleringen (förutsatt att beräkningarna stämmer, och det är höjd tagen för fel. Så det ska inte kunna hända, och gör det så, då rinner det ju neråt så... borta.

Det jag tänkte på var ju om det yttre röret med tiden blir kallt så får jag ju kondens utanpå det också, men nu är det ju bara ett tänkt problem eftersom jag ska ner med allt under betongen.

Bra fråga... Det är ju tillåtet att dra pex med skyddsrör i väggar och golv så det "borde" ju inte vara ett problem.

Näe, nu är jag säkert ute och susar som vanligt, men spolar man kallvatten nog länge, trasig packning exempelvis så...

Kondens på kallvattenröret som är ingjutet i grunden (eller t.o.m. under isoleringen) är nog det sista du behöver oroa dig för. Är det under isoleringen så lär det vara lite småfuktigt för jämnan oavsett, och det är helt normalt. Dessutom är det ju troligen lika kallt som kallvattnet.

vectrex skrev:
Kondens på kallvattenröret som är ingjutet i grunden (eller t.o.m. under isoleringen) är nog det sista du behöver oroa dig för. Är det under isoleringen så lär det vara lite småfuktigt för jämnan oavsett, och det är helt normalt. Dessutom är det ju troligen lika kallt som kallvattnet.
Näe precis, den fuktigheten lär väl vara runt 100%
Nu blir det ju så jag gör det också.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.