Någon som kan förklara hur man gör detta i praktiken om vi exempelvis tänker oss ett schakt i ett höghus? Antar att schaktet inte kan vara öppet pga av "brandkrav". Även om det är öppet lär det ju dröja ett tag innan det syns i källaren om det börjar droppa 20 våningar upp. Och även om det syns i källaren dröjer det säkert länge innan någon ser det.margareta7 skrev:
Det skrev han inte. Han skrev bara regler. Det var bara allmänt svar.Nimajneb skrev:
Och vem kan uttala sig om det är rätt eller fel om inte de som står för reglerna...?
Hos mig det finns schaktet, det finns inspektionslucka, det finns kopplingar i schaktet. Problemet är att jag kan inte inspektera om vatten läcker för det står toaletstolen framför inspektionslucka.
Men hallå, det är väl ingen som går o glor på kopplingar vara o varannan vecka för att se om dom börjat läcka. Kanske inte helt optimalt att du valde att ha toan mitt framför luckan men det är ju heller ingen större operation att flytta på toan för inspektion och i värsta fall så kanske det måste göras var 20e år...
Nej men den "teoretiska tanken" är väl vad jag förstår att kopplingen ska vara "arrangerad" så "så att eventuellt utläckande vatten snabbt blir synlig". Jag tolkar detta som att vattnet vid en läcka exempelvis ska rinna ut på badrumsgolvet via ett skvallerrör eller liknande.Nimajneb skrev:
Hur f-n det i praktiken ska gå till i exempelvis ett höghus har jag ingen aning om. Se min tidigare fråga.
Som påpekats tidigare så mynnar ju schaktet ut någonstans och flera lägenheter har vattenledningar i schaktet. Är det inte då upp till fastighetsägaren att se till så att inspektion sker i botten med viss frekvens?
Ja visst bör det vara upp till fastighetsägaren men frågan är väl ändå intressant. Hur tusan gör man "rätt". Jag tvivlar på att schaktet får vara öppet av brandskyddsskäl i varje fall om vi pratar om ett "höghus". Ingen expert på brandskydd men på jobbet kommer en speciell firma och tätar så fort minsta sladd dragits mellan två brandceller (antar jag att det handlar om).Nimajneb skrev:
Moderator
· Stockholm
· 57 857 inlägg
Sådana där schakt är vanliga i höghus. Och inget man gör om vid en enstaka badrumsrenovering.
Vet att det var mycket diskussioner om det i samband med stammbyte i brfen där jag var ordf. i början på 90 talet. Då var kravet att schaktet skulle vara "avslutat" på varje våning, i förarbetet vet jag att jag reagerade bla. på hur mycket man budgeterade just för att gjuta den s.k "slitsbotten" på varje våningsplan, en hel del pillande med att få till en tät gkutform runt alla rören.
I slutändan blev det en intressant prefab lösning. Stammledningarna för varje våning kom färdiga i en kassett som bara bultades fast på väggen i hörnet där schaktet skulle stå. Med någon form av snabbkoppling för de vertikala rören, och färdiga avstick för alla rör. I botten var där en färdig gjutform som kragar av stål runt rören, de bara pytsade i en hink (eller kanske 2) betong efter att kassetten var satt på plats. Slutligen så var hela kåpan runt kassetten av pulverlackad plåt, och fungerade som en stor inspektionslucka.
Det fanns i princip bara 4 olika layouter på badrum av alla 800 badrummen. VVS firman fick färdiga avloppsrörnät från fabrik, så det var en fädiggjuten kombination av golvbrunn WC avlopp och handfatsavlopp som kom pressgjutna i ett stycke som bara slöngdes ut på golvet, och kopplades in på avsticket till prefab stammen.
Vet att det var mycket diskussioner om det i samband med stammbyte i brfen där jag var ordf. i början på 90 talet. Då var kravet att schaktet skulle vara "avslutat" på varje våning, i förarbetet vet jag att jag reagerade bla. på hur mycket man budgeterade just för att gjuta den s.k "slitsbotten" på varje våningsplan, en hel del pillande med att få till en tät gkutform runt alla rören.
I slutändan blev det en intressant prefab lösning. Stammledningarna för varje våning kom färdiga i en kassett som bara bultades fast på väggen i hörnet där schaktet skulle stå. Med någon form av snabbkoppling för de vertikala rören, och färdiga avstick för alla rör. I botten var där en färdig gjutform som kragar av stål runt rören, de bara pytsade i en hink (eller kanske 2) betong efter att kassetten var satt på plats. Slutligen så var hela kåpan runt kassetten av pulverlackad plåt, och fungerade som en stor inspektionslucka.
Det fanns i princip bara 4 olika layouter på badrum av alla 800 badrummen. VVS firman fick färdiga avloppsrörnät från fabrik, så det var en fädiggjuten kombination av golvbrunn WC avlopp och handfatsavlopp som kom pressgjutna i ett stycke som bara slöngdes ut på golvet, och kopplades in på avsticket till prefab stammen.
Tack för intressant inlägg hempularen. Jag hade ingen aning om att man gjorde på det sättet. I detta fall har vi dolda kopplingar åtkomliga via inspektionslucka. Vet du om det fanns någon form av skvallerrör eller liknande "så att eventuellt utläckande vatten snabbt blir synlig". Om inte antar jag att en läckande koppling skulle "fylla" kassetten tills dess att det börjar sippra ut genom inspektionsluckan eller vart det nu skulle lyckas ta vägen.
De gör om vårt badrum. Nu har jag möjlighet att kolla hur ser det ut i schaktet. Det finn botten i nivå med golvet eller kanske något högre. Genom botten går de tjocka rören ner till grannen och sen kanske till källaren.
Så om det skulle läcka från de kopplingar så hamnar det på den botten och sen direkt i konstruktionen.
Nu finns det möjligheten att rätta till det om det skulle vissa sig fel. Är det fortvarande ok utförd med sånt botten?
Så om det skulle läcka från de kopplingar så hamnar det på den botten och sen direkt i konstruktionen.
Nu finns det möjligheten att rätta till det om det skulle vissa sig fel. Är det fortvarande ok utförd med sånt botten?
Klicka här för att svara