6 123 läst ·
5 svar
6k läst
5 svar
Toalettstol rostar?
R
Roland112
Bannad
· Västra Götaland
· 2 165 inlägg
Roland112
Bannad
- Västra Götaland
- 2 165 inlägg
Hej
Min uppfattning var att toalettstolar helt och hållet var gjorde i porslin och därmed kan de inte rosta. Nu har jag däremot sett att de rann en rosa vätska i toaletten och titta då in under kanten i toaletten och så då att den var mycket skitig. På vissa ställen ser de eakt ut som rost. Så frågan är kan de rosta eller är de bara skitigt?
Min uppfattning var att toalettstolar helt och hållet var gjorde i porslin och därmed kan de inte rosta. Nu har jag däremot sett att de rann en rosa vätska i toaletten och titta då in under kanten i toaletten och så då att den var mycket skitig. På vissa ställen ser de eakt ut som rost. Så frågan är kan de rosta eller är de bara skitigt?
Det är troligen järnpartiklar i vattnet som fastnar i porslinet och rostar. Finns diverse knep att få bort, jag körde med klorin och en scotch-brite svamp på vår lill-toa där det vart rejält rostigt. Vet inte hur väl porslinet mår av scotch-briten men holken är snart 40 år ändå.
I äldre toastolar kan mekaniken i spolbehållaren vara i järn.
Första lägenheten jag bodde i hade det. När jag skulle fixa något i spoltanken (tror den läckte) så föll hela mekaniken sönder i beståndsdelar, eftersom den var så rostig.
/ Fredrik
Första lägenheten jag bodde i hade det. När jag skulle fixa något i spoltanken (tror den läckte) så föll hela mekaniken sönder i beståndsdelar, eftersom den var så rostig.
/ Fredrik
R
Roland112
Bannad
· Västra Götaland
· 2 165 inlägg
Roland112
Bannad
- Västra Götaland
- 2 165 inlägg
kan nog vara så för de såg helt enkelt ut som rost men gick att putsa bort med starka rengöringsmedel.Tornhill 2 skrev:
tack!
Klicka här för att svara