Badrum
Danne12345: [citat] Jag tycker inte det är hållbara argument alls. Visst finns det större utbud av plastmattor idag, men så även av klinker. Att det fanns mycket aprikosfärgade mattor är väl för att det var på modet då. Det går moden också på plastmattor så där är det knappast någon skillnad mot klinker. Rengöringsaspekten? Det har inte hänt någonting revolutionerande inom städningen
gaia: [citat] om TS vill se kompetensen så får han anlita en annan rörkrökaregäng :) gaia
RobZombie: Jag gissar att det finns minst 100 000 människor i Sverige som har tvättmaskin och toastol i samma rum utan att det är något stort problem. Majoriteten av alla nya(från 90-tal och framåt) flerfamiljshus saknas gemensam tvättstuga och det är nog ovanligt att man har en helt separat tvättstuga uppe i lgh.
daysconfused: Oj, vilken debatt det har blivit sen jag kollade sist. Kul! Vi har kommit fram till att göra allt själva utom golvarbetet (nya avloppsrör, brunn och gjutning och flytspackling av golv). Elektriker har vi inom familjen, så de ska hjälpa oss med den biten och kaklat har jag redan gjort flera gånger med gott resultat så det ska jag nog fixa själv. En sista fråga bara vad det gäller
bjurel: Tack Mickael_L! Det var precis något sådant här som jag skulle behöva. Ger - inga utanpåliggande rör - inga tjocka rör-i-rör-dragningar i väggar och golv, utan vanliga 15 mm prisolrör i väggarna utan dolda skarvar - inget stort och dyrt fördelarskåp som ska fällas in vattentätt i väggen - snyggt och praktiskt mm mm Det blir det nog för mig
sssjej: Luften du känner blåser upp ur avloppet måste vara från avluftningen som bör gå ut över taket. Inget konstigt att luft kommer ner där.
NetNut: Hej! Har funderingar på att renovera mitt badrum själva då det passerat "bäst före datum" med ett par decennier. Har inbyggt gammalt badkar som skall bort, vet inte om jag skall ha nytt badkar eller duschvägg/kabin. Hår svårt är det att själv göra allt jobb ? Sålänge jag följer GVK's normer och tätskiktstillverkarens anvisningar så borde det ju inte vara några problem ?
Lolle: [citat] Försäkringsbolaget svarar på frågan beroende på hur den ställs. Tro mig jag har hört rätt "annorlunda" svar från handläggare men i vissa fall skadereglerare eller tekniker när de bara svarar på den direkta frågan men egentligen inte hjälper kunden utan bara skapar missförstånd. Ja standardsvaret från försäkringbolaget är att villkoret säger att reglerna från
kickassford: har skissat lite i google sketchup och har lyckats få in både dusch och badkar. i teorin ser det bra ut, hur tror ni det känns i verkligheten? ca 5.6 kvm. Bild här: http://i39.tinypic.com/35hlm6e.jpg
krillek: [citat] Som sagt, den metoden eller rättare sagt fästmassan X32 verkar inte vara ok ihop med plastmatta som tätskikt.
hempularen: En risk i ett sådant projekt är konditionen på putsväggen. Ganska stor risk att putsen måste knackas ned och putsas om. I din planering, har du tänkt på el? Nu i det nya badrummet vill du kanske ha lampa på annan eller fler platser. Du kanske vill ha ett uttag i badrummet osv.
bjurel: Jag tycker att ni krånglar till det alldeles enormt. Det går normalt alldeles utmärkt att först fästa ett armeringsnät i golvplankorna. Därefter lägga el- eller vattenslingor som najas fast i armeringsnätet och slutligen flytspackla (gärna med fiberförstärkt spackel) ett par cm ovanför värmeslingorna. Sedan ett normalt folietätskikt före klinkersättningen. Om inte träbjälklaget
lorens: Ja, fönstret är precis ovanför badkar! Dock är duschen som används i källaren vid bastun, så kommer inte duschas mycket alls i badrummet, kommer mest att användas till avslappnande bad någon gång ibland. Sen fastnar jag vid ordet som de använder att fönster "inte bör" sitta lägre än 1600mm, så det tolkar jag som att det får sitta lägre men det inte är lämpligt!? Ingen som vet
Mikael_L: I denna tråd kommer jag i någon av de närmaste dagarna sammanfatta mina vunna erfarenheter av LIP system 25 såsom total nybörjare.
f91jsw: MS-polymerfog kanske? Den tror jag håller färgen bättre. http://www.novatech.nu/Default.aspx?ID=367&ProductID=PROD588
synpunkter: Jag har också en bunt farmacell-skivor som ska skruvas upp till helgen. Såg att det fanns ett synnerligen svindyrt lim som man kan sätta på kanterna. Jag fattar inte poängen med detta och kommer att strunta i det. Nåt liknande finns inte för någon annan våtrumsskiva. Såg ett klipp på you tube om farmacellskivor och hur de monteras och där användes inget lim.
MMR: Inte ovanligt med "avslutningskakel" dvs en kant anpassas att sitta öppet, vi har sånt i vårt gamla badrum från 50-talet. I vår gamla lägenhet hade vi också halvkaklat och då var helt enkelt väggen nermålad över kanten på kaklet några mm
hempularen: Jag har inte kollat in biltemas system på sistonde. För några år sedan marknadsfördes det som godkänt enl. de då nya BKR reglerna. Vilket bara var delvis sant. det var godkänt att användas på massiva väggkonstruktioner i betong och liknande, men inte på skivmaterial. Det var ganska ful marknadsföring. Men jag misstänker att de själva inte begrep att de lurade kunderna. Numera är
msv97: Jag behöver sätta kakel direkt på en vitfolierad spånskiva ca 10cm runt en garderob i badrummet. Har inte plats att sätta gips där. Funkar det att göra som på resten av gipsväggarna, dvs rolla tätskikt och sen sätta kaklet med fix? Eller ska man ha tätskikt och kakellim? Eller skippa tätskiktet och kakellim direkt?
Printz: Skall ta bort den gamla plastmattan och lägga klinker. I golvet är en inspektionslucka för avloppet ingjuten. Hur gör jag för att få ett snyggt golv med en durkplåtsplatta mitt i?
Paul-Staffanstorp: Jag får ju inte riktigt ihop det när du skriver att det är betongvägg,gips......... Antingen är det väl en betongvägg eller så är det en gipsvägg. Så länge vi pratar zon 2 kan du borra upp vad du vill utan att deras garantier för den sakens skull upphör att gälla och jag förmodar också att du inte tänker sätta skåpet i zon 1 så därför tycker jag bara det är meningslöst
Yrrol: okej. för jag har sån modern i mitt vanliga handfat kromad som ett täcklock. Lite trist man inte kunde byttut. Såg att endel företag annonserar ut sina demo exemplar nu, med lite is i magen kanske de sänker till något mer lättsmält belopp. hehe
Consensus: Intressant fråga om vad som är godkänt eller inte. Det får någon kunnig person svara på. Men bonnförnuftet säger dock att det vore vansinnigt. Min mor bor i en nybyggd lägenhet. Inspektionsluckan i badrummet sitter så långt från dusch/badkar som möjligt. Luckan är i MDF. Det är inget man sitter och skvätter vatten på.
hempularen: Du behöver ju inte BYTA dörrkarm, bara för att väggen blir tjockare, man bygger på med en list. Man brukar ha en ventilerad tröskel till badrum. Det innebär att det skall vara en glipa mellan dörrbladet och den uppskutande delan av tröskeln, på ca 10mm. Dels finns sådana trösklar att köpa färdiga på ex. Baihaus. Men man kan ganska enkelt tillverka en själv. Prova att söka här i
Jammy: Jag använde inte luftblåset nästan alls på den tiden vi hade bubbel, det kändes inte som nån riktig massage, men nog kittlat det i rumpan förstås. Kan hända att det skiljer på olika fabrikat. Det jag saknade i vårt bubbelbadkar var massage för ryggslutet, det skulle jag ha sett till att ha om jag köpte ett till bubbelbad. Ljudnivån var för hög för att man skulle njuta av det
Holpers: Kör bara rå betonggolv nu och duschkabin. Blir ingen fuktspärr nu.