Badrum
Trandafir: Hej! Jag har letat runt på olika forum efter denna informationen men hittar endast hur man kan få ljusare/mörkare fogar. Jag har även förstått att det går att måla kakel och har sett exempel där man även målat över fogarna i samma färg. Går det bra att måla på fogarna? Jag skulle nämligen vilja ha röda fogar i badrummet (även vid dusch) och har läst någonstans att man
JOW: Jag kan ju inte svara för "alla andra", men det är ju sant att det inte varit tillåtet att montera genomgående skruv tidigare. Det kan vara så att "de andra personerna" skrivit som de gjort för att följa då gällande rekommendationer. Och jag har inte sagt att 15mm plywood är sämre, jag ville bara nyansera diskussionen, så TS med flera inte får för sig att det nu enbart är 15mm
LillaMini: Ojsan hoppsan, nu blev det mycket att läsa! :O En sak kan jag klargöra direkt: det blir inte kakel, varken jag eller sambon har tålamod till något sånt pill, dessutom tycker vi inte att det är fint. Och vi är inte ute efter att göra det så billigt som möjligt och sedan tvingas göra om det om fem år för att man fuskat eller så, utan vi vill göra det så billigt som möjligt fast med
bjurel: [citat] Det blir lätt litet hysteriskt när man läser BKR-reglerna som fan läser bibeln. I våtzon 2 behövs ingen kortling utan plugg eller skruv utan plugg (om det finns något skivmaterial såsom OSB eller plyfa att skruva i) är helt OK. Sedan kan man ha behov av att sätta upp duschstång även i ett gammalt badrum i zon 1 utan att man vet vad som finns under och det går oftast bra om
bjurel: Här är en riktbar spot som uppfyller IP 44 enligt de nya reglerna, men den är 12V, G 5.3-sockel. Jag tycker att 12 V alltid är överlägset 220 V med GU 10-sockel. Ljusbilden är överlägset bättre, den håller c:a 4 gånger längre och den är, speciellt i badrum säkrare. Jag skulle aldrig sätta en 220-V spot i ett badrum även om det är tillåtet. I det basdrum som jag nu håller på
margareta7: Jag har också fått liknande problem. Frågade CC Höganäs och deras tekniker förklarade att om hela plattan är inte täckt med fästmassa så i de tomma utrymmen samlas det vatten so sen tränger in i plattan. Det händer inte när hela plattan är täckt med fästmassan. Jag har gjort en experiment och sågade av en bit av plattan och bitten har jag lagt i en burk med vatten. Efter ca 1
oceanis: Det som syns på bilden är inte vasmatta som normalt finns i sk.kloasongväggar, som fanns redan i början av seklet. Det ni ser är träullsmattor som är cementbundna och förekommer ibland under varumärket Träullit. Dessa finns än idag men används mest i bullerdämpande syfte. Att kakla direkt på dessa utan fuktspärr är kanske inte det bästa om det skall vara i ett badrum eftersom
Roobarb: Har precis samma problem som det Du beskriver, ett litet badrum om ca 2,5 m³ med ett fönster mitt på ena väggen. Skall ta ut befintligt inbyggt badkar och installera en dusch. Det går att lösa antingen genom att sätta upp en duschdraperistång av tyo Sanova BPCR3 som är en rund dushstång som har diametern 70, 80 eller 90 cm, eller genom att sätta in duschväggar av typ Macro duschhörna
Alfredo: Försök om möjligt även att "fylla" hålen i materialet bakom kaklet med silikon, åtminstone "en bit".
tank77: [citat] Ja, mattlimmet har svårt för att torka om det inte är pappgips!
jeppeknaster: Se där, så går det när man snabbläser med solglasögon och endast ett öga öppet... Fast å andra sidan, om Ulf nu antyder att hempulare tenderar att vara betydligt noggrannare än hantverkare så borde de ju även vara det när det gäller våtrumsarbeten och rörpuleri, två områden som kan gå riktigt riktigt galet om man slarvar. Sen vad gäller statistiken kan det ju också vara just
lorens: Tackar er alla för era svar, nu är golvet gjutet och tankarna ligger istället på att få väggen helt godkänd enligt konstens alla regler! ;) Lutningen blev mycket bra överallt och behöver endast spacklas till en aning för ytans jämnhet blev inte så bra som tänkt! :P
JOW: En teori jag har är att det är någon beläggning på som skall göra det lättstädat. Den kanske har släppt om ni använt starka rengöringsmedel? Kontrollera tillverkarens anvisningar/information.
Mikael_L: [citat] Bra. Då är det nog inte ens 20 år kvar till det blir poppis igen, antagligen bara en 5 år eller så. Så nu kommer jag för första gången i mitt liv vara en trendsättare, dvs vara lite före, med det som blir mode. :cool: ... ... Men jag har säkert fel färg då istället, eller fel format på plattorna .... :confused: Här i inlägg #220 kan ni se hur det blev.
Sven-Erik_R: Bara en liten undran här: Vi måste ha en WC-stol med p-lås för anslutningen sitter i vägg men jag vet inte hur jag skall bära mig åt. Som ni ser på bilden så sitter t-röret i vägg och anslutningen som försvinner upp går till en ny toalett på övervåningen. [bild] Anslutningsröret går ungefär 130mm utanför regelverket, detta skall ju så klart sänkas till den höjd som sen
cederbusch: Putsen var gammal och satt uppe på nåder. Räckte att jag peta lite på den så föll den ner. Så det finns ingen puts på idag. Det är just det där med att vara duktig på att putsa som gör att jag sneglar åt gipsskivor. Ja det kanske är idé att försöka få till lite fall med fix eller handspackel. Man vet ju aldrig hur folk duschar även om jag vet hur JAG duschar.
talgis: tackar, det blev Fredells idag så nu är det bara arbetet som återstår
charta77: Det säger att man inte ska ha dolda kopplingar. Eller i alla fall ha koll på vattenledningar.
Aufgedyng: Ok, tack för alla tips :) Börjar med att kolla med mattläggaren. --Mats
Mackin: Så där ja, man blir aldrig för gammal för att lära nya saker:) Har laddat ner filen på datan för framtida bruk.
Originalet: Har köpt en T-list som ska fästas riktigt på klinkersgolvet, då den gamla som sitter med dubbelhäftande sitter helt kasst. Men jag blev rekommenderad LIP Montagelim för att fästa den, men står inte någonstans att det fungerar till plast eller gummi. Fungerar det ändå tro eller vad ska man annars använda? Säljaren sa att våtrumssilikon inte fungerade, då den skulle släppa efter ett
ConnyK: Det löste sig smidigar än förväntat , gissade vilken underentreprenör rörfirman använde sig av. En direktkontakt mattlägningsfirman och de löste sig smidigt och de kommer på måndag:) Så det blir den ursprungliga planen, de fixar så golvet blir bra.
K_arlstrom: http://www.byggahus.se/forum/attachment.php?attachmentid=61007&d=1336764490 Där sitter original-ventilationen i mitt badrum, möblerna är endast provmonterade för att se att jag inte tänkt fel på höjder osv.. Känns som om det skulle vara bäst att flytta den till övre högra hörnet (utanför bild), eller spelar det ingen roll ?
perrakakel: Vanligt i duschzonen. En poröppen kakelfog som fått in tvålrester/hudavlagringar etc. Jag skulle rekommendera Fogrengöring från Fila. Den är speciellt utformad för cementbaserade produkter. Klorin och färgade regöringsmedel tenderar bara förstärka problemen och ödelägger fogen för all framtid. På bifogad länk har du mer info om rengöring av badrum och keramik