5 829 läst ·
10 svar
6k läst
10 svar
Plastmatta eller tätskiktsfolie
Fördelarna med folie är väl att den är enklare för en hemmapulare att sätta dit. Nu kanske det inte är något alternativ för dig så i så fall vet jag inte riktigt om det finns någon fördel/nackdel till någon?
Om jag förstår frågan rätt, så undrar du över vilket tätskikt du ska välja innan ni ska klä det med kakel & klinkers?
Sen om jag inte är helt ute och seglar så är det väll inte godkänt att klä plastmatta med klinker/Kakel?
En fackman använder sig aldrig av plastmatta innan plattsättning i badrum utan någon av då många tätskikt system som är avsedda för detta!
//Badrums Doktorn
Sen om jag inte är helt ute och seglar så är det väll inte godkänt att klä plastmatta med klinker/Kakel?
En fackman använder sig aldrig av plastmatta innan plattsättning i badrum utan någon av då många tätskikt system som är avsedda för detta!
//Badrums Doktorn
Joråsåatthe.....nuförtiden finns det plastmattor som är gjorda för ändamålet att sätta plattor på.Andezzz skrev:Om jag förstår frågan rätt, så undrar du över vilket tätskikt du ska välja innan ni ska klä det med kakel & klinkers?
//Badrums Doktorn
Din signatur är lite missvisande
tarkett tarkodry wall/floor är plastmatta avsedd som tätskikt under keramiskt material. En stor fördel är att det går att byta en skadad platta utan att bryta tätskiktet, men jag skulle dock inte välja den (igen) - främst beroende på att det blev en del stök att få ihop mattan med genomföringar rör/inbyggnadsboxar och liknande. Det var omöjligt att hitta kombinationer som var testade/godkända eller garantier/rekommendationer från leverantörerna (tarkett resp. uponor).
Innan du väljer skulle jag om det inte är tydligt i offerterna ställa frågan hur man tänkt sig helheten när det gäller tätskikt, VVS och "övergången" dem emellan.
Innan du väljer skulle jag om det inte är tydligt i offerterna ställa frågan hur man tänkt sig helheten när det gäller tätskikt, VVS och "övergången" dem emellan.
Ok där ser man!
Det jag tänkte på som jag inte nämnde i mitt tidgare inlägg är väl att det inte är godkänt av BKR? Utan bara av GVK?
Vet inte hur försäkringsbolagen ser på GVKs regler?
Och som jag nämnde i mitt tidigare inlägg så har jag aldrig under mina år i branschen hört talas om någon plattsättare/plattsättningsfirma som använt sig av plastmatta i stället för någon av de godkända tätskiktsystem som är ämnat för detta.
Men vad vet jag....?
Gällande min signatur så verkar det vara många som "går igång" på den, missvisande eller inte
Det jag tänkte på som jag inte nämnde i mitt tidgare inlägg är väl att det inte är godkänt av BKR? Utan bara av GVK?
Och som jag nämnde i mitt tidigare inlägg så har jag aldrig under mina år i branschen hört talas om någon plattsättare/plattsättningsfirma som använt sig av plastmatta i stället för någon av de godkända tätskiktsystem som är ämnat för detta.
Men vad vet jag....?
Gällande min signatur så verkar det vara många som "går igång" på den, missvisande eller inte
BKR, GVK och MVK är lika godkända av alla försäkringsbolag på svenska marknaden. Dessutom erkänns generellt andra testade produkter såsom fibo-trespo.Andezzz skrev:Ok där ser man!
Men vad vet jag....?
Gällande min signatur så verkar det vara många som "går igång" på den, missvisande eller inte![]()
Bygger man enligt GVK så kan man välja mellan rollat, folie eller plastmatta. Notera att det då ska vara matta godkänd för keramisk beklädnad.
Inte alls så ovanligt dock på marknaden med plastmatta som tätskikt
Klicka här för att svara