Badrum
perrakakel: Du kan ju sätta upp nya mattor. Kolla med närmaste Golvfirma vad de säger om detta. Surfa in hos : http://www.golvkedjan.se/ där hittar du auktoriserade golvföretag.
morion: men JOW, är det stor skillnad på olika skivor? jag köpte humidboard på bauhaus.. vet inte ens om det är märket eller om det är en typ av skiva som heter så.. men ja ser till att skruva tillräckligt tätt så länge ba.. tack för svar...
byggankan: Dags att kalla duschrummet och jag funderar lite på hur vi ska sätta kakel och klinker. Vi har hittat plattorna och skulle vilja rita upp badrummet som jag sett att en del företag gör. Vi kommer att ta upp golvplattorna en del på väggarna och har lite olika funderingar på hur man kan göra och skulle gärna vilja rita upp de olika idéerna för att kunna visa sambon. Finns det något bra
Stringfellow Hawke: [citat] Partab är plåtreglar och gips... Inte riktigt det som efterfrågas. Dessutom riktar dom in sig på större byggprojekt med mycket upprepning.
thomasx: Gör en lista på allt material som du tror ingår, och kolla upp på några nätbutiker vad materialkostnaden blir. Sen kan du lugnt räkna med att du glömt en uppsjö grejer ändå, så summan du får är ändå en bra bit ifrån den totala materialkostnaden.
Mikael_L: [citat] Jag tycker inte ett 50mm hål kan göra någon betydelsefull skillnad i hållfasthet osv. Men flytspacklet rinner ner där, även om det är den allra minsta springa/hål. Du kan säkert limma/spika en liten bit masonit på undersidan, och sen helt enkelt flyta igen hålet samtidigt när du flytspacklar. Det lär bli hur starkt som helst.
kirlin: Hej! Vi håller på att renovera vårt badrum med hjälp av helhetsentreprenör. Inga konstigheter, ordinärt badrum anno sjuttital, matta på golv o vägg o nytt porslin samt inredning. Nu till mitt problem - de skickar hit en snickare som inte kan! Han klagade på väggens material, allmänt kort o otrevlig, vill helst jobba ifred utan att nån hänger över axeln uppfattar jag det som. Anar
kattis84: Allt måste bort. Det är troligtvis tätskikt under den befintliga klinkersen. Så befintligt tätskikt och klinker måste bort innan du kan börja med det nya underlaget. [citat]
tank77: Ingen gips på golvet och absolut ingen renoveringsgips. Hur mycket har du tänkt fräsa i golvspånet, så att du inte försvagar konstruktionen.......
CheeseMan: Har haft liknande "problem" och jag ringde mitt försäkringsbolag och dom löste allt för mig. Väldigt smidigt måste jag säga...
Johansson 1: Du ser ett I-landsproblem. Jag ser en möjlighet att förenkla min vardag.
Krilleman: Det är därför detta skåp inte får monteras i zon 1... Första raden i monteringsanvisningen: OBS! Skåpsöppning samt ram med lucka får ej placeras i våtzon 1. Det verkar dock vara för sent att göra rätt... I ditt fall skulle jag försöka få mattan så långt in mot/under ramen som möjligt (alltså in mot skåpets kant) och komplettera med våtrumssilikon så gott det går! Inte den
tedw: Hej, jag gör ett nytt badrum och kom på att vi skulle ha ett tvättnedkast men nu när det nästan är klart så sket det sig med den tänkta luckan, jag hade sett en inspektionslucka (300*300) med pushup funktion men det visade sig att leverantören hade fel på sin hemsida så den fanns bara för inbyggnad och med gipsad front. Jag är ute efter en snygg och funtionell lucka, vit. Den ska ha
Alfredo: För att möjligen klargöra ytterligare. I en duschhörna som används är det helt normalt att det är mer eller mindre plaskvått bakom plattorna. Det är tätskiktet som stoppar vattnet från att tränga in i väggen, inte plattorna. Vattnet kan i princip "rinna" mellan tätskiktet och plattorna ner efter väggen, under golvplattorna och ner i golvbrunnen. Därför får man exempelvis inte
nino: köp gärna, eller bestäm iaf vad ni ska ha för möbler i badrummet, blir enklare att sätta upp reglar för tex duschvägg, dra ut el på rätt höjd osv
jompr: Jepp, det är den modellen jag har. Har väl inget direkt att anmärka på än så länge, mest dottern som plaskar i det. Hoppas inte jag lurar dig, men som jag tolkar din beskrivning så borde det som sagt fungera.
borsno: Vad är en ok arbetskostnad för att : 1/ utbyte av gjutjärnsbrunn , till en 150 mm purusgolvbrunn samt utbyte av kortare anslutningsrör där allt är frilagt i golvbjälklag 2/ Förläggning av varm& kall v rör , cirka 2 meter med anslutning till befintligt väggskåp , samt omdragning av enkel slinga från tidigare vattenelement till ny anslutningspunkt för golvvärmeshunt , max 2meter rör
linkan77: Måste tilllägga ett problem som jag stötte på vid monteringen av rännan. Har inte löst det ännu:(. Rännans främre del skall vila mot en kortling Problemet är att man måste ju ha ett avloppsrör ifrån rännan:(, och den gör så att man inte kan sätta någon kortling. Vet inte hur andra har löst det, men det är omöjligt och göra det bra när röret hamnar ca 3-4 cm under golvet.
vectrex: Jag tror inte du behöver vara speciellt orolig. Jag har precis använt samma system. Jag försökte röra lite i den trögflytande guckan men den var liksom inte skiktad eller så som färg kan bli, kändes helt homogen innan jag rörde och att röra förändrade inte guckan på något märkbart sätt.
oleg: Man kan ju anpassa skruven till materialet. hjälper ju inte med kottlingar om skruven är 200mm. Så har man 15mm plyfa så känns det som det räcker och blir över!
isolde: [citat] Ja, det blir bra. Säker Vatten är mest inriktat på reglade väggar, där man aldrig ska använda plugg (deformerar väggen, tätskiktsläpp), och aldrig skruva så att man får genomgående hål (skruven trycker ut silikon, bottnar ej). Dessutom vurmar de för VVS-skruvar (rostfria). De är också ute med en "ny" väggkonstruktion, som tydligen även denna gång ska vara "säker",
Johan Gunverth: Använt Svinto på mjukfogen så blir den som ny. Det rödbruna skuras bort med vatten och en rotborste.
ConnyK: Jag har hör att vissa plastmattor och golvvärme inte fungerar så bra, mattorna skall bli fula efter ett tag. Vet inte om detta stämmer så kolla det innan.
hempularen: [citat] Ansvaret gentemot en ev. framtida köpare ligger alltid på dig. OM du blir skadeståndsskyldig pga, en rörfirmas felaktigheter så får du i din tur kräva rörfirman, och det går inte att veta om det kravet lyckas eller inte. Men som sagt kravet är att skarven skall vara inspekterbar, och utrymmet där skarven sitter skall vara byggt så att en läcka inte kan ställa till skada
Paul-Staffanstorp: Nackdelen med OSB är risken att den böjer sig... Förr, när jag körde med stöd och bräda använde jag en bit av hård ek som höll sig rak bättre.
HRBM: Montera en duschset med slang istället för tak dusch med slang så blir det bra!
johannalindh: Hej, vi hade några teakskivor hemma som vi beslöt oss för att laga badrumsskåp av och är väldigt nöjda med resultatet. Handfat hittade jag på en byggretur, som nytt för 100 kronor och måtten för skåpet anpassade vi sedan efter det. Med spegelskåpet ovanför handfatet körde vi en riktigt enkel variant. Hittade ett gammalt ikea-skåp (även det på byggreturen för 100 kronor),