Hejsan!

Jag har ett badrum med kakel och klinker som är renoverat 2003.
För ett par veckor sedan såg jag att en platta på golvet hade spruckit och eftersom jag renoverat badrummet själv så började jag att riva upp en del av golvet.
Det som antagligen har hänt är att sättningar i huset har fått tätskiktet att spricka och det har läckt in vatten.
Golvet är träbjälklag med golvgips och inspacklad golvvärme.
Allt är gjort enligt de regler som gällde på den tiden.
Kanske ska tillägga att jag arbetade som plattsättare under den tiden så därför har jag koll på vilka regler som gällde då.

Frågan är ju nu om ni har någon erfarenhet av sådant.
Hur ställer sig försäkringsbolag till detta??
Jag har ju inga kvitton på renoveringen och de regler som gällde då är ju absolut förbjudna idag som t.ex vätskebaserat tätskikt på träbjälklag (golv).

Eftersom jag har varit handikappad sedan några år tillbaka så har jag ingen jättelust att ge mig på det själv nu.
Det är riktigt blött även upp på vägg också. Bakom gipsen så är det spontad trävägg och bräderna längst ner har ruttnat sönder så jag antar att det även är blött under flytspacklet och eventuellt reglar osv.

Absolut, kontakta försäkringsbolaget. Har arbetet utförts på rätt sätt (enligt då gällande regler) så spelar det ingen roll om du har kvitton.

Och, vad är det värsta som kan hända om du kontaktar dem? Om de nekar ersättning är du ju inte i sämre sits än om du inte kontaktat dem.

Det skall absolut vara värt att anmäla. Att du saknar kvitton har inte med saken att göra. Det kan tänkas att bolaget ifrågasätter det där med sättningar i huset, och kanske istället tycker att du hart haft för klent golv. Men ge inte upp i förväg.

Det kommer att bli en del ålders avdrag, men ändå ett bra bidrag till renoveringen.

Även om bolaget underkänner något så kommer de troligen att stå för torkning och ev- sanering (utan åldersavdrag).

Utförandet kommer att jämföras mot de regler som rådde då.

Ni har förstås rätt i att jag inte förlorar något på att kontakta försäkringsbolaget.
Har funderat vidare lite och har en misstanke om att det kan ha rört sig när vi byggde ut övervåningen för 3 år sen.
Byggde till ett rum rakt ovanför badrummet och det skulle kunnat påverka rörelsen i väggen kanske.
Nja jag får ringa försäkringsbolaget på måndag helt enkelt.

Det var absolut värt att kontakta försäkringsbolaget. Fick stor hjälp till åtgärdning av problemet.
Tack för era svar.

• Gilla
nino
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.