M
maghen: Såhär blev det! Före fogning [bild]
3 svar · 2,4k läst
·
F
Fredrik Å: Hej Det ska ALDRIG ALDRIG ALDRIG vara isolering på insidan av en källarvägg.Det är som gjort för att det ska mögla. Skippa dessa skivor och kakla istället. Läs BKR´s råd så du kan dom ordenligt innan du tar dit någon hantverkare. Allt i det befintliga badrummet ska bort.Våtrumsmatta och tapeter. Fredrik
1 svar · 11,7k läst
F
flaektrem: Samma oljud i min lite äldre FM matsson. Men nya ventiler kostar ca 450:- Ska försöka stå ut med ljudet och byta hela blandaren senare istället.
5 svar · 2,6k läst
Nimajneb
Nimajneb: Varför inte bila upp golvet o ansluta till avloppsstammen där. Då kan du ju ha en normal toalett, alternativet är nog en vägghängd. Du kan ju inte ta vattnen från badrummet utan du måste ju ta från några befintliga o synliga vattenrör i källaren.
1 svar · 2,5k läst
Krilleman
Krilleman: [citat] Precis! Jag har gjort exakt lika. Radiatorsystemet kan jag stänga av separat och bara driva handdukstorken sommartid. Jag har ju alltid en tank varm för VV även på sommaren. Men det är svårt att få till det så om man inte tänker till från början!
25 svar · 10,6k läst
S
sunqan: 28 i materialkostnad? Plus wc, dusch, blandare mm?? Och våtrumsmatta det ska ju inte fuktspärras och fixas och fogas... Vad kostar 21m2 våtrumsmatta...plus 4 skivor gips plus 2 skivor till taket Spackel, cement, golvbrunn lite rör och kopplingar saMt nya vprör lite fk en strömbrytare en vägg och en närkontakt???? Det låter löjligt. 18 dar för ett så litet rum??! 1,5*2 meter. Det är
15 svar · 7,5k läst
T
tank77: Hittade några som kanske är intressanta: http://www.sigro.se/sv/ido/ido-showerama-8-40-badkarsskaerm.php http://shop.textalk.se/se/article.php?id=12735&art=9213302 http://shop.textalk.se/se/article.php?id=12735&art=9191118
1 svar · 1,6k läst
·
NetNut
NetNut: Lorens, är panelen i taket lackad ? När jag renoverade mitt gamla badrum och satte panel i taket så rådde min morbror mig att lacka det med klarlack ett par gånger för att helgardera mig. Vissa lacker är tydligen inte ångtäta eller så har de ibland för tunt skikt.
28 svar · 8,8k läst
·
S
stemor: http://www.jula.se/badrumsvarmare-1000-2000-w-430080
1 svar · 2,3k läst
W
Wickstroem01: Reglerna säger att tätskiktet får sluta upp till 10mm nedanför vägg/takvinkel. Här är en svag punkt! Om man skall följa resonemanget med ett behov av tätskikt i ZON 2, bör man definitivt täta tak/väggvinkeln i ZON 1. Men gör det inte svårare än det är. Innan du monterar taklisten tätar du vinkeln med silikon. Du får då ett bra skydd mot att vatten, rinnande längs taket kommer
7 svar · 1,6k läst
BackenAlex
BackenAlex: Hallå! Jag skrämmer slag i tråden igen! Har en fråga angående Probau's tätmembran (massan som läggs innan duken). Det står att produkten ej behöver någon primer. Jag tycker det låter konstigt. Varför vill dom inte att man ska använda någon dammbindande innan? Bör man inte åtminstånde slipa huden på flytspacklet? Någon som har använt deras membran?
64 svar · 31,6k läst
Ugglan
Ugglan: Som sagt jag köpte Moelvens målade takskivor istället. De har funkat bra. Skönt att veta att man bara kan måla över dem om det skulle behövas nån gång?
4 svar · 7,8k läst
F
Fliken: Ja det praktiska var vi klara på. Han hade varit inne i en måleri butik som satt fart på hans tankar, då butiks personalen inte tyckte att det skulle få ett bra helhetsintryck. De ville väl bara sälja mer matta.. Han skulle hur som helst ta en funderare på det tillsammans med sin fru. Men personligen ser jag inte något hinder för att snyggt helhetsintryck.
2 svar · 2,9k läst
nino
nino: kan mycket väl vara så att man använt fel fog till mosaiken, att någon mosaikplatta släpper beror oftast på slarv vid monteringen, plattorna är ju sml så det är lätt att det blir dålig täckning på någon och därmed släpper när fogen försvinner. men det kan ju också bero på en fuktskada, väldigt svårt att bedömma utan att vara på plats
2 svar · 2,3k läst
S
Segge: Om du bygger in den i väggen förstår jag inte vad matta spelar för roll? Det är utanför tätskicktet oavsett. Vi gör oftast så på jobbet men hemma hade jag aldrig placerat den utanför utskicket. Vid nyproduktion av lägenheter går det att lösa med läckageindikerade schakt eller liknande. Men när inte det går monterar vi ett uppsamlingskärl som leder in eventuellt läckage in i
2 svar · 5,0k läst
J
jackass: Håller på att ta ner gamla spånskivor som det suttit kakel/plastmatta på och undrar huruvida skiktet under skall behållas eller bör bytas ut. Det består idag av: Stående spontat 45*180(avskiljer kök från badrum), papp, läkt(bestående av gamla lister, bland annat) liggande råspont17*100(glest) Råsponten är dock inte heltäckande utan från midjehöjd och uppåt är det endast
0 svar · 2,9k läst
A
arkTecko: Vi köpte ett hus med lersten för ett halvår sedan, och håller precis på att bygga ett badrum. Vi trodde först att ytterväggarna var lersten, och hade långa diskussioner med besiktningmannen (som var kunnig om äldre skånehus) och en hel del andra om hur vi skulle lösa badrummet. I slutändan visade det sig att det endast var hjärtväggen som var lersten, så det blev lite lättare än
1 svar · 2,5k läst
M
Mikael_E: Vet inte riktigt vart jag ska placera fläkten i mitt renoverade badrum. Badrummet har snedtak med en takhöjd som skiljer mellan 225cm i ena änden, där dusch och dörren sitter, och 185cm i andra änden(yttervägg) där jag först tänkte sätta fläkten för att få fläkten så långt ifrån dörren som möjligt där luften tas in. Men nu tänker jag att luften närmast taket kanske inte
0 svar · 2,8k läst
ullet
ullet: Vi har såna Fibro-trespo-skivor i vårt badrum, sattes in av förra ägaren. Jag tycker det verkar funka bra. Ger ju inte samma känsla som kakel, men känns fräscht efter 3-4 år. Dom ska ju monteras med uppvik på golvmattan som ska gå upp en bra bit under plattan och sen tätas i nederkant av skivan. Borde väl gå lika bra med befintlig matta och våtrumstapet, dock inte om det är i den
4 svar · 3,1k läst
pelpet
pelpet: Här är en länk.
3 svar · 5,3k läst
·
nino
nino: kolla hur plattorna kommer på väggen också, så du inte får en cm-remsa någonstans
8 svar · 4,2k läst
Stefan N
Stefan N: Du får nog satsa på plastmatta nästa gång.....;)
4 svar · 8,4k läst
Y
yuphin: Plattan på plats det gick bra tack för hjälpen :)
21 svar · 4,6k läst
·
vojma
vojma: [citat] [bild]
11 svar · 9,8k läst
·
vojma
11 svar · 9,8k läst
·
V
vectrex: Hej, det är inga problem att sätta spottarna på vinden. Enda svårigheten är väl att få tätt mellan pottan och ångspärren (om du nu har en sådan i ett hus från 65). Oavsett vad så ska du nog försöka få tätt i genomföringen eftersom varm fuktig luft riskerar kondensera på vinden annars. Angående ventilationen så är det förstås optimalt att ha den så nära duschen som
1 svar · 3,1k läst
Z
zanborak: Tack för det utförliga svaret. Det låter mkt rimligare att använda vax.
4 svar · 1,5k läst
pelpet
pelpet: Nu har jag äntligen hittat en blandare som passar bra. Gelia Aero. Den ser ut ungefär som Mora Rexx, har svängbar pip och kostar ca 700:- för blandaren och 500:- för pipen hos min lokala järnia. Det verkar vara en del av deras Adora-sortiment av köks- och badrumsprodukter. Gelia är ju stora inom VVS, så man behöver nog inte oroa sig för kvalitéten på blandaren. [bild]
8 svar · 4,7k läst
·
W
Wickstroem01: GVK och BKR. Båda organisationena har formulerat varsin branschstandard. Välj en och kör efter den! Om du väljer GVK, vilket SAMTLIGA försäkringsbolag godkänner, så är det helt okej med golvgips på golvet och vanligt kartonggips på väggarna. Detta blir oftast den både billigaste och enklaste lösningen. Enda argumentet jag ser för annan skiva är kartonggips på väggarna är när
8 svar · 8,7k läst
Locke
Locke: Mmm. Det kostar att ligga på topp. :)
3 svar · 2,3k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.