Badrum
Thomas Lundquist: [citat] Vissa behöver man uppenbart repetera för. Klart jag blir förbannad när han anklagar mig för dessa lögner vilket han gör när han generaliserar så stort som han gör.
klypert: hej På din fråga om vilken skiva som brukar användas, så kan jag nämna att jag nyligen fick en matrialberäkning på vattenburen golvvärme, notera då att den fukttröga skivan v313 inte fanns med, så fråga om det. fick till svar att den brukades inte användas i Sverige utan den var till för bl.a. Norge. detta är dock golvspån för vattenburen golvvärme, men det borde väl inte vara
thomasx: Våtrum, men för senaste uppdateringar kring vilka krav som gäller/bör tillämpas så kolla reglerna från säkervatten och gvk eller bkr. Hittas på respektive organisations hemsida.
Mikael_L: OK. Jag kan komma att behöva ett sådant flyt när badrummet på ÖV ska göras. Tack för tipset.
mexitegel: Det var en drive på vägghängd toalett på byggahemma för ett tag sedan, de är annars rätt dyra (eller ja, inte toaletten men väggfixturen). Om jag inte är fel ute så krävs det idag tätskikt på golvet även på toaletter utan dusch idag.
klypert: Okej är det vedertagna sättet ? känns lite som en nödlösning att använda förhöjningsring när man gör nytt. men jag kanske tänker fel..... /RF
KnockOnWood: Golvvärme tillsammans med fuktigt, instängt utrymme låter som den perfekta miljön för allsköns beväxning. Från mögel, bakterier och uppåt. Kanske även finns gamla tvålrester och allsköns småskräp. Kommer du åt så är en ordentlig skurning med starka bakteriedödande medel (Klorin?) säkert det som behövs. Använd skyddshandskar!
Beginner80: Nää inget är ju billigt när man ska renovera. Det är när roten är dragen, tycker det är mycket pengar för lite material. De blir ca 20 kv klinker å kakel = 6000 plus fog och Fix, plastmatta och flytspackel. Hur mycket kan materialet kosta sammanlagt? Å hur lång tid kan de ta? Hur mycket billigare blir de med bara plastmatta tro, är de lönt? De kommer ju sitta några år
majkball: [citat] Smedbo verkar ha snygga galler. Vad hette återförsäljaren?
Nimajneb: Kolla först med elektrikern, vissa vill inte göra ROT administration för småjobb.
trojlee: tjockleken på sulan varierar men på gammla hus är den oftast inte mer än 5-8cm tjock och avloppsrören är dragna under denna sula...dock på varierande djup beroende på hur man byggde just då. / M
Krilleman: Standard WC = 42cm till porslinskant (alltså utan sits) Förhöjd WC = 46 cm till porslinskant. Denna modell används oftast i handikap-WC Personligen tycker jag den höga varianten känns lite bättre men jag är lång också...
vectrex: Förstår inte alls. Vad hade du räknat med att mellanbjälklaget skulle bestå av?
Great: Ah tackar för svaren, ska helt klart kolla på det här med att flyta för att få ner bygghöjden.
motives: [citat] Så är det byggt här hemma i badrummet på entreplan. Nån gång sent 90-tal. Fast där är det fastsatt med silikon.. Ser ut som en raggarlösning men funkar trots allt ganska bra (åtminstone vad gäller det vatten man kan se) och håller sig torrt kring fönstret. Det här är alltså i en dusch dessutom. Vi planerar dock en badrumsrenovering inom ett par år och då kommer nog
ankan_84: Om det bara finns badkar som har ett rör ner i brunnen så är det minimal risk att det blir fuktskador. Pruta på priset och köp huset om ni vill ha det:)
Cissi-84: Ok. Ja jag googlar lite på relining och det verkar ju vara en metod man huvudsakligen använder i större fastigheter och det verkar inte vara billigt... Så det blir det nog inte tal om. Man riskerar inte att försvaga golvet/taket då när man bilar bort det gamla röret? Vi har ett företag som ska hjälpa oss med badrummet och byte av alla rör. Tanken var först att vi skulle riva väggar
sj6: [citat] Böj??? Det krångliga är att få in muttrarna där röret är avsågat. Kommer ni åt där? Sedan ytterligare en för ett nytt rör i varfri ände. Vi har bytt flera gånger och böjar hindrar inte, inte ens 90graderna i fixturerna,
sj6: Det är inte bara att plugga tappvatten heller så då måste du hitta vart matningen går. Jag tror att permanenta proppar för endast utgöra 1.3x rörens dimension, T.ex. 15mm rör 15x1,3 så får du alltså bara ha ett avstick på ca 20mm snabb huvudräkning,
Globetrot: ....lite moment 22 då man kanske inte får en skada om det är rätt byggt.
bece: Okej, ska kolla upp det där med fallskiva. :) Jag ska inte ha golvvärme. Det kommer att sitta en radiator under fönstret och en handdukstork till höger innanför dörren.
Jimmy N: Handdukstork och golvvärme! Handdukstorken för att torka handdukarna, golvvärmen för att få ett behagligt golv att gå på.
corre: Du behöver kontrollera din avluftning. Finns antingen på vinden, taket eller i något rum. På taket är det ett rör rakt ut. Det ska vara öppet och ej igensatt. Om den sitter inomhus, är det en vacumventil, brukar så ut såhär, och ventilbladet ska röra sig när du spolar. http://www.vvsobadrum.se/pub_images/large/Serres_Vakuumventil_3131272_5869.JPG Problemet som du har nu är att när
JerryD: Hej. Inför renovering av badrum har jag följande fundering. Vi ska sätta in ett bubbelbadkar som kräver 3-fas elförsörjning. Jordfelsbrytare skall i det sammanhanget också monteras i huset. Väggen där karet skall stå, gränsar in till tvättstugan. Följande fundering om elanslutningen har jag då: Om man i stället för att dra "in" el, och montera (visserligen vattensäkrad) eldosa
EMg: Hej Gammal tråd, men har precis samma fundering om Geberit duofix. Är det 195 som gäller? Dvs,får man ner avloppsstammen i den väggen också. När jag tittar på monteringsanvisningen blir jag lite fundersam. Någon med erfarenhet? Måttkedjan på bilden skulle ju bli 110/2+90+60=205mm om man räknar med att ø110 avloppsrör ska ner i väggen också. Eller är måttet 60 för spolknappen
Krilleman: Vet du vilken modell på WC du har så kan du får ett mer exakt svar med tillhörande RSK Eller lägg upp en bild på muggen!
nino: ja dom håller den bara så att den inte ska kunna snurra runt i plattan, sen kläms ju själva brunnen fast med en plastring, den är nästa omöjlig att få bort när den väl är på plats