Byggahus.se
Hej

Vi anlitade hantverkare för totalrenovering av vårt badrum i augusti 2010, det var ett litet badrum med en intilliggande klädkammare som slogs ut för att badrummet skulle bli större.

När de slog ut väggen mellan badrum och klädkammare så satte de givetvis igen klädkammarens dörrhål, och de frågade om vi ville att de skulle spackla över igensättningen som syntes i hallen eller om vi skulle göra det själva, vi valde att göra det själva då hallen utanför på sikt skulle renoveras med nytt golv och nya karmar och dörrar.

Idag när jag skulle städa badrummet så upptäcker jag att det på den vägg där dörren tidigare suttit, så har kaklet spruckit, en lång fin spricka som löper lodrätt genom 4-5 st kakelplattor (ca en meter total). Sprickan är som sagt var väldigt tunn, så det syns knappt, men jag känner den ju när jag drar handen över väggen, och jag är orolig att detta påverkar tätskiktet, när jag "inspekterar" väggen på utsidan så känns det inte riktigt som att gipsskivan är ordentligt ditsytt, i underkant så känns den lös när jag känner lätt med handen.

En annan sak som kanske inte är relevant men jag skriver det ändå, fallet är inte 100% bra gjort, det lutar inte neråt på hela den yta som vattnet når där duschen är, man måste altid skrapa bort vattnet från detta stället (som vätter mot den väg där kaklet är sprucket).

Hur ska jag bära mig åt nu? Anmäla till försäkringsbolaget eller anmäla till firman som gjorde jobbet? Som grädde på moset så uppstod en aning frostig relation till företaget som gjorde badrummet då de ville fakturera oss 20000 kr över det pris de angivit i offerten, detta nästan ett år efter att de gjort badrummet klart så någon mer kontakt med dem är man ju inte så sugen på att ha :(

Tacksam för input!
 
Har ni fått våtrumsintyg? Ser ni från hallen baksidan på den skiva som det kaklats på?

Hur som så borde detta omfattas av garanti. Bakfallet borde ni reklamerat direkt. För att fixa det så måste normalt hela badrummet göras om från grunden.....
 
Bakfall ska givetvis reklameras direkt, men vart står det något om bakfall? Vatten kan ställa sig fastän fallet är korrekt.
 
Tack för svar.

Det är inte bakfall, det som händer är att vattnet inte rinner ner mot brunnen på hela den yta som vattnet når när man duschar. I och med att det inte rinner bort direkt och man får skrapa bort vattnet så tänkte jag att det är precis mot den vägg som har sprucket kakel så tänkte jag att det kanske är negativt med tanke på den spruckna väggen (var lite otydlig), vi har barn och det är ju inte alltid de skrapar bort efter de duschat även om man uppmanar dem att göra det :| Det är hur som helst inga stora mängden vatten och skrapar man inte bort det så torkar det bort på ett par timmar max.

Jag kan fotografera väggen från hallen och även sprickan om den går att fånga på bild, jag är inte alls hemma på sånt här så det är svårt att säga om det är "rätt" gjort.
 
Lyckades inte fånga sprickan på bild, och gipsskivan mot hallen är inte den som kaklet är fäst på, det kunde jag i se vid närmare inspektering, den känns ordentligt fäst på i stort sett hela ytan, det är längst nere mot golvet som den känns lös men där är det å andra sidan inte sprucket på insidan så det känns inte som att det skulle vara orsaken heller då?

Hur kan det annars uppstå såna här sprickor? Varken väggen på utsidan eller insidan har ju varit utsatt för någon större påfrestning.

Jag är orolig över att detta inte ska gå på någon garanti/försäkring, det här badrummet blev väldigt dyrt och jag har helt enkelt inte råd att betala ur egen ficka, det skulle vara en katastrof rent ut sagt :(
 
Ok, inte bakfall, men om det inte rinner ned i brunnen korrekt så kan det ju vara för litet fall (finns regler om hur fallet skall vara).

Om sprickan uppstått där kanten på dörren var så har man antagligen inte fått till "skivan i hålet" ordentligt och det har rört sig där, varpå kaklet spruckit. För mig som lekman tycker jag det låter som en garantigrej. Ni lär behöva ta in en extern besiktningsman för att få svart på vitt. Sen blir det nog en jobbig resa med byggföretaget.

Är det gjort av ngn certifierad, och har ni intyg?
 
Jag har inte fått något intyg, och jag har faktiskt ingen aning om de är certifierade, någonstans antog jag att de var det men är ej säker.

Vänder jag mig till försäkringsbolaget för att ta in en extern besiktningsman eller ska jag leta reda på en sådan själv? Vart hittar man seriösa sådana i så fall?
 
Vill du ha en besiktningsman för att besiktiga hela badrummet eller bara det inträffade med sprickan? Är det för sprickan så skulle jag tagit dit en snickare för att inspektera det som går att inspekteras runt dörren som slagits igen. Snickare är mig veterligen billigare och mer sakkunniga i sådana ärenden än besiktningsmän. Tycker snickaren att det ser ok ut så ta dit en plattsättare till att knäcka bort plattorna, inspektera tätskiktet och sätta nya plattor förutsatt att tätskiktet är intakt.

Skulle snickaren inte tycka att igenbomningen av dörren är bra så får du ta det därifrån. Antingen gå den långa, tråkiga vägen med besiktningsman, reklamation osv eller försöka fixa det f.d. dörrhålet på egen hand.

Du kan ju också prata med de som gjort jobbet och se om de har någon bra lösning på det hela. Smörj rösten med silke och var trevlig (men bestämd) även om du vill skrika åt dom så öronen trillar av.
 
Jag ska inte gå via försäkringsbolaget då? Antar att både snickare och besiktningsmän vill ha betalt, och jag vill som sagt inte dra på mig mer kostnader än nödvändigt för detta badrum :(
 
Ni ska kanske inte måla upp det värsta scenariot direkt. Det kan ju vara så att där bara är lite svikt i väggen, eller att det har satt sig. Om det bara är små sprickor tyder det på detta. Gå in och gunga lite lätt på väggen, rör den sig för mycket så är den dåligt uppreglad, är det så att den är relativt styv så är det för att väggen har satt sig och det är inget ovanligt. Och tätskiktet skulle jag inte direkt oroa mig för.
 
Det är en tunn spricka som löper genom 4-5 kakelplattor (25x40 cm plattor). Även om det nu inte är någon fara så är det här ett nyrenoverat badrum som gick på en fruktansvärd massa pengar (mer än vi räknat med) och sprickan sänker ju värdet.
 
Jo, men där blir ju ändå sättningar. Det är sådant man får räkna med, det är därför man får garanti och kvalitetsdokument. För jag hoppas du har det.
 
Nu har jag pratat med If, och de säger att vi ska anlita en besiktningsman för att konstatera att det är ett byggfel vilket han tyckte att det lät som att vara, dock kunde han inte säga vart jag skulle vända mig för att få tag i en sådan annat än att han nämnde byggkeramiska rådet men på deras hemsida hittar jag ingenting om att anlita besiktningsman? Någon som kan tipsa mig om vart jag ska ringa?
 
If säger att det är 2 års garanti så det antar jag att det är då.
 
Jag förstår inte riktigt resonemanget med en sättning, om det inte är så att hela huset satt sig....

Kontentan är att något är fel, för kaklet skall inte spricka. Byggfirman måste åtgärda detta på godkänt sätt.

Om det skulle bli tjafs om vem som gjort vad, vad som är fel etc etc bör en oberoende besiktningsman försöka avgöra orsaken så ni får det svart på vitt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.