Hej

Det är så att vi har ett inkaklat badkar. Runt själva badkaret kan man säg att det går en vallgrav. Denna vallgrav fylls såklart med vatten när man duschar och detta får man manuellt torka upp. "Djupet" på vallgraven är ca 20 mm.

Mellanrummet mellan vägg och badkarskant varierar mellan 30 mm och 40 mm. Jag vill nu fixa detta så att vattnet rinner ner i badkaret istället. Hur ska jag lyckas täta detta mellanrum? De badkarslister som jag har hittat på nätet är som bredast 30 mm vilket ju inte räcker. Någon som har någon bra lösning?

IMG_1227.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
Kakla?

Flytspackel + kakel?
Annars finns bredare plastlister på byggvaruhusen också men jag skulle nog inte vilja ha "tomrum" under där fukten spärras in. Kan bli en del obehagliga saker där...

//Anders

Båda era förslag leder ju till att det kommer stå fukt i ett relativt tjock lager av kakel+fix+flytspackel. Känns inte optimalt, men det gör å andra sidan inte nuvarande lösning heller.

Ja, det där var ju ganska dumt byggt.

Kan man på något vis bygga en liten hylla runt hela kanten, typ 1 - 1,5 dm upp, ca 1 dm djup?
Den kan ni ju ställa saker på och så kan ni torka av under. Om det är en ca 1 dm djup hylla ovanför denna vallgrav, så borde ju inte så mycket vatten rinna dit vid normal duschning. Och så kan ni ändå torka av om det behövs.

Kakel som lutar inåt badkaret så det rinner av, då kan inte så mycket fukt absorberas. Använd våtrumsskiva för att höja
Mycket

Är det tätskiktat under karet och på väggarna så spelar det ju egentligen ingen roll ur fuktsynpunkt om det kommer vatten på kanterna och in under karet, eller?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.