Hej, nu är det dags att foga.
Men det står fix lite halvhögt mellan plattorna lite här var.
På många ställen är det vara någon liten "flinga" med fix som gör att det skulle bli tunt med fog just där. Dessa är relativt lätta att peta bort, men det tar ju sin tid att gå över hela golvet.
På någon enstaka annat ställe har jag lite mer sammanhängande med fix som stigit upp i mellanrummet, såpass mycket att det antagligen blir bara 1-2 mm med fog över detta om jag inte skrapar ner det lite.
Jag försökte fotografera, men det är lögn att få en bild att visa hur det egentligen ser ut. :O
Hur noga brukar ni, som fogat förut, vara?
Men det står fix lite halvhögt mellan plattorna lite här var.
På många ställen är det vara någon liten "flinga" med fix som gör att det skulle bli tunt med fog just där. Dessa är relativt lätta att peta bort, men det tar ju sin tid att gå över hela golvet.
På någon enstaka annat ställe har jag lite mer sammanhängande med fix som stigit upp i mellanrummet, såpass mycket att det antagligen blir bara 1-2 mm med fog över detta om jag inte skrapar ner det lite.
Jag försökte fotografera, men det är lögn att få en bild att visa hur det egentligen ser ut. :O
Hur noga brukar ni, som fogat förut, vara?
Moderator
· Stockholm
· 57 881 inlägg
Det är ganska enkelt att får bort fix ur fogarna till minst halva tjockleken. Använd en riktig fogkratz (en skrapa med hårdmetallskär).
Det är så underbart det här forumet. 
Man får vettiga svar inom några minuter ibland, och så går det att fortsätta med arbetet idag. d^_^b
Då skrapar jag ur lite extra där det är värst. Just nu pillrar jag med en skruvmejsel, och med tanke på lilla mängden så tror jag inte att jag avbryter för att köpa någon skrapa.
Men jag tror jag köper en nästa gång jag får tillfälle, det är säkert bra att ha - det blir fler golv.
Slöheten har alltid sitt pris. :x
Jag kan passa på att ställa ytterligare en fog-fråga.
När jag satt sluken i fixet så drog jag runt lite med fingret där under, för att snygga till, jämna av och försäkra mig om bra anliggning/täckning.
Nu ser det ut som på bilden (denna bild tycker jag funkar hjälpligt).
Nu är jag sugen på att fylla upp med lite mer fog här ...
Rätt eller fel, smart eller tokigt?
Man får vettiga svar inom några minuter ibland, och så går det att fortsätta med arbetet idag. d^_^b
Då skrapar jag ur lite extra där det är värst. Just nu pillrar jag med en skruvmejsel, och med tanke på lilla mängden så tror jag inte att jag avbryter för att köpa någon skrapa.
Men jag tror jag köper en nästa gång jag får tillfälle, det är säkert bra att ha - det blir fler golv.
Jajo, naturligtvis gjorde jag också så. Men inte tillräckligt noggrant eller konsekvent ... :blushing:Stefan N skrev:
Slöheten har alltid sitt pris. :x
Jag kan passa på att ställa ytterligare en fog-fråga.
När jag satt sluken i fixet så drog jag runt lite med fingret där under, för att snygga till, jämna av och försäkra mig om bra anliggning/täckning.
Nu ser det ut som på bilden (denna bild tycker jag funkar hjälpligt).
Nu är jag sugen på att fylla upp med lite mer fog här ...
Rätt eller fel, smart eller tokigt?
Ja det där gick ju faktiskt riktigt fort, när jag väl börjat.
Klart nu.
Fast jag lämnade ett par kvm där det ändå kommer stå inredning ovanpå. Lite med baktanken att kolla ifall det syns mycket sen, eller krånglar vid själva fogningen.
Medan jag höll på så retade jag mig väldigt på alla fogsprång och ojämna mellanrum mellan plattorna. Det blir nog det som blir det jag alltid kommer reta mig på, i all framtid. :@
inte att det blev tunt med fog ...
Tur att det blir väldigt grejer där (arbetsbänk, TM TT, värmepump, acktank osv), så man inte ser så mycket av golvet.
Men första golvet man plattsätter är ju alltid första golvet ... :x
Klart nu.
Fast jag lämnade ett par kvm där det ändå kommer stå inredning ovanpå. Lite med baktanken att kolla ifall det syns mycket sen, eller krånglar vid själva fogningen.
Medan jag höll på så retade jag mig väldigt på alla fogsprång och ojämna mellanrum mellan plattorna. Det blir nog det som blir det jag alltid kommer reta mig på, i all framtid. :@
Tur att det blir väldigt grejer där (arbetsbänk, TM TT, värmepump, acktank osv), så man inte ser så mycket av golvet.
Har precis plattsatt mitt första golv och håller med, höll på att bli missmodig alldeles av alla ojämnheter och millimmeterskillnader i fogbredd... Men när väl fogen kom dit tycker jag det mesta försvann. Och när väl inredningen kommer på plats döljs det mesta. Skitnöjd med resultatet sett till att det är första gången.Mikael_L skrev:Ja det där gick ju faktiskt riktigt fort, när jag väl börjat.
Klart nu.
Nu har jag inspekterat resultatet efter att fogen torkat, ja helt klart det bättre ut.SOCKEPLAST skrev:Har precis plattsatt mitt första golv och håller med, höll på att bli missmodig alldeles av alla ojämnheter och millimmeterskillnader i fogbredd... Men när väl fogen kom dit tycker jag det mesta försvann. Och när väl inredningen kommer på plats döljs det mesta. Skitnöjd med resultatet sett till att det är första gången.![]()
Och sen kommer det liksom ditt golv inte bli så mycket kvar att titta på när allt sen är på plats.
De sista 3 kvadratmetrarna täcker vi väl med tvättkorgen och smutstvätt, och någon låda med återvinningspapper, typ.
Det ser ju fortfarande inte professionellt ut, skulle jag lejt bort det vore jag missnöjd. Men det duger väl.
Ett annat alternativ som jag använder när jag jobbar är att ha med en liten spann med vatten och en svamp. Går fort och lätt att torka av både i fogarna och på plattorna.Mikael_L skrev:
Klicka här för att svara