Vanligt gipsspackel från Bauhaus.... godkänt för spackling av hål innan tätskikt? Bostik Gips V28.

Sedan rent allmänt, finns det spackel som inte är godkända för användning innan tätskikt?

Det beror på ytbeklädnaden skulle jag säga. Ska du ha kakel är det definitivt mineralbundet spackel som gäller. Exempelvis vanligt kakelfix! För våtrumsmatta är jag lite osäker men skulle tro att du åtminstone behöver använda våtrumsspackel.

Problemet är att när jag snackat med folk i branschen så säger de "Vad menar du med våtrumsspackel?". De säger att det viktigaste är att spacklet ska sitta på sådant sätt att kaklet inte kan röra sig eller vad det nu var.

Skulle det inte funka med vanligt gipsspackel som jag inhandlade? Jag vet att de använder Gipsum på byggen men nu gäller det ett vanligt gipsspackel från Bauhaus... MITT gipsspackel :P Bostik Gips V28. Yeah.

Någon som vet? Eller ska jag bara se efter att det är mineralbundet?

Nej, det funkar inte med vanligt gipsspackel. Ska du kakla själv har du väl ändå fix, bara köra med det!

Nej, ska inte kakla själv. Har inte fix dvs. Nåja, då köper jag något spackel som passar istället och får göra en liten undersökning själv. Tack.

T
Vad är det för hål du ska spackla?

Gamla skruvhål.

Är det bara lite små skruvhål kan du skippa att spackla helt och hållet!

Hm, plattsättaren sa att det är bättre att jag spacklar igen dem så att ingen luft/fukt kan vandra där emellan.

Gör du som plattsättaren vill, men jag måste säga att hans förklaring till varför låter väldigt märklig...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.