Hej,
Jag har nyligen flyttat in i ett hus där det finns ett helkaklat badrum med en liten nisch i duschutrymmet. Detta är ett gammalt fönster men efter det att den förra ägaren byggde ut huset så är detta inte längre en yttervägg. Detta löstes genom att man satte igen fönstret och istället satte dit en ekskiva. Den gamla fönsternischen är kaklad hela vägen in mot ekskivan men det är ingen tätningsfog runt ekskivan som skydda vatten eller fukt att tränga in. Det jag nu ska göra är att fuktspärra skivan och därefter kakla med samma kakel som det övriga badrummet.
Men hur löser jag bäst fuktspärren längs med skarven mot kaklet som redan sitter på plats, normalt hade man väl lagt en remsa över hörnet och överlappat fuktspärren även på nischens väggar? Det är ju inte möjligt nu om jag inte river bort kaklet som ligger intill ekskivan. Jag är tacksam till tips om hur jag löser detta på bästa sätt. Jag bifogar ett par bilder nedan som visar hur det ser ut.
2013-01-30 20.20.38.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
2013-01-30 20.20.44.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hej..
Springan ser ut att vara ca. 5mm på sina ställen, men hur djupt det är, går inte att se..
Jag skulle gjort så här....
stoppat in isolering med en spackelspade bara så mycket att du får ett fast stopp och att djupet bara är max 10 mm..
och sedan fyllt springan med mjuk och övermålningsbar silikon,,,, sedan tätskicktar du som vanligt och sen dit med kaklet..
Eti..

etiol skrev:
Hej..
Springan ser ut att vara ca. 5mm på sina ställen, men hur djupt det är, går inte att se..
Jag skulle gjort så här....
stoppat in isolering med en spackelspade bara så mycket att du får ett fast stopp och att djupet bara är max 10 mm..
och sedan fyllt springan med mjuk och övermålningsbar silikon,,,, sedan tätskicktar du som vanligt och sen dit med kaklet..
Eti..
Nej man använder inte isolering utan botttningslist i rätt dim. För övrigt har jag inga synpunkter på denna lösning, jag hade gjort om och gjort rätt för det var väl våtrum eller.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.