5 079 läst ·
7 svar
5k läst
7 svar
Fuktstyrd fläkt genom gamla ventilationen?
Hej.
Jag bor i ett hus byggt på 50-talet. När jag flyttade dit var badrummet nyrenoverat.
Jag tyckte dock det tog lite lång tid för fukten att lämna rummet efter dusch så jag
monterade en fuktstyrd fläkt i den befintliga ventilationskanalen. Det är ett betongrör som går
upp på vinden och ut via murstocken. Jag isolerade röret på vinden fram till murstocken.
Allt fungerar bra men är detta rätt sätt? Är det bättre att ta ett hål i ytterväggen och montera
fläkten där istället? Nu ledar jag ut fuktig luft i murstocken som kanske inte har så jättebra drag i sig då jag ej värmer upp den. Jag har fjärrvärme. Finns risken att den fuktiga luften kondenseras och förstör murstocken innifrån?
Jag bor i ett hus byggt på 50-talet. När jag flyttade dit var badrummet nyrenoverat.
Jag tyckte dock det tog lite lång tid för fukten att lämna rummet efter dusch så jag
monterade en fuktstyrd fläkt i den befintliga ventilationskanalen. Det är ett betongrör som går
upp på vinden och ut via murstocken. Jag isolerade röret på vinden fram till murstocken.
Allt fungerar bra men är detta rätt sätt? Är det bättre att ta ett hål i ytterväggen och montera
fläkten där istället? Nu ledar jag ut fuktig luft i murstocken som kanske inte har så jättebra drag i sig då jag ej värmer upp den. Jag har fjärrvärme. Finns risken att den fuktiga luften kondenseras och förstör murstocken innifrån?
Medlem
· Västra Götaland
· 37 inlägg
Är alltid ett problem med att murstocken blir kall och fuktig, när byter till värmepump.mm då är det viktigt att förhindra att regn/snö kommer in i murstocken så gott det går med en skorstenshuv! Man kan aldrig förhindra att det blir kallt å fuktigt om man inte eldar i den, så den lilla fukt som du blåser ut från badrummet gör varken till eller från, som sagt huv är viktigast som skydd gärna tillsammans med en lite go kamin
så no worries....
Jag är på väg att göra samma sak, men jag vill ha en fläkt som inte är fuktstyrd. Jag vill ha en fläkt som jag kan välja att ha gående på lågvarv hela tiden för att dra ut asbest och fukt och få lite ventilation i allmänhet eftersom vi plockat bort oljepannan. Jag vill också kunna sätta den på attack-mode om det är massor med fukt.
Jag vill kunna slå på och av den som jag vill. När jag ligger i badet så vill jag inte ha en fläkt som surrar på. Men det verkar som att alla fläktar som har en funktion att gå på lågvarv hela tiden också har avancerade funktioner som jag inte vill ha.
Vad ska jag ha för fläkt som gör som jag vill?
Jag vill kunna slå på och av den som jag vill. När jag ligger i badet så vill jag inte ha en fläkt som surrar på. Men det verkar som att alla fläktar som har en funktion att gå på lågvarv hela tiden också har avancerade funktioner som jag inte vill ha.
Vad ska jag ha för fläkt som gör som jag vill?
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Fresh Intellivent http://www.fresh.se/sv/1.badrumsflaektar/fresh-intellivent.php
Gör precis det du vill, och kan väljas med olika färger! Låter dessutom absolut INGET enigt mig vid konstant lågfart, knappt man hör den då den går på fullt vid hög fuktighet!
Gör precis det du vill, och kan väljas med olika färger! Låter dessutom absolut INGET enigt mig vid konstant lågfart, knappt man hör den då den går på fullt vid hög fuktighet!
Asbest?nojanne skrev:
Flyger det omkring asbest i ditt hem bör du vidta helt andra åtgärder än att installera en badrumsfläkt.
Om du eventuellt menar att ventilationskanalerna är gjorda av asbest behöver du inte oroa dig så länge du inte sågar, slipar, borrar eller på annat sätt frigör material från dem.
Haha, näe det hade kanske inte varit så topp att installera fläkt mot asbest. Jag menade radon och min tanke där är att det tidigare har varit ett konstant drag pga oljepannan, nu när den är borta så kanske vi får problem med radon och då skulle man kunna köra badrumsfläkten som sitter mot murstocken istället. Asbest har vi haft nog med bekymmer med men det är sanerat nu enligt konstens alla regler.
Jag for och köpte en sån där Fresh Intellivent nu, helt ok utseende också. Kollade på en pax men den var så futuristisk.
Jag for och köpte en sån där Fresh Intellivent nu, helt ok utseende också. Kollade på en pax men den var så futuristisk.
Produkter som diskuteras: "Intellivent"
Badrumsfläkt Intellivent S Fresh
Komplett frånluftsfläkt
2 185 kr inkl moms
Läs mer
Jag hade tänkt köpa en Pax men den gick bort pga utseendet, Intelliventen tycker jag är riktigt stilren. Hur nya PAX fläktar låter vet jag inte, men om man jämnför en äldre paxfläkt med intelliventen är det helt sinnessjuk stor skillnad i ljudnivå!
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden