H
Holma007: Mycket intressant läsning, har följt tråden från start, man får lov att gratulera till ett bra arbete! en fråga: är du nöjd med belysningen eller är det något du skulle ändrat på så här i efterhand? Fungerar det bra med närvaosensor? Vilka spots kör du med samt styrka? Är ljusupplevelsen bra med "bara" två stycken? ursäkta frågestormen men planerar att göra samma resa själv
54 svar · 17,4k läst
·
J
Joachim-67: Fortsätter med pysslet, äntligen gjort golv och del av fall jag hade lite ågren för. Fegar och tar det lite steg för steg eftersom jag inte är van att göra fall och badrumsgolv. Nästa steg att handspackla upp fallen mot brunnar. Fall runt om bra nu :) [bild] [bild] [bild] [bild]
8 svar · 2,1k läst
·
F
Fred vom Jupiter: För 2000 kr får du duschdörrar i önskat mått på Byggmax.
2 svar · 5,9k läst
K
MaxPax: Det går knappast att bedöma med säkerhet utifrån en bild. Är det enkelt att krafsa ur fogarna med en skruvmejsel och dammar mycket vitt grusdamm som svider som f-n bra länge om du får det i ögonen? Då kan jag säga att det antagligen är kalkputs.
1 svar · 1,8k läst
·
H
Hybro: Trådlyft - ja, så kanske det heter. För 8 år sedan hade jag ingen dator :) Men likväl är det gott att simma till hörnet av tunnan....
19 svar · 43,7k läst
·
G
Ghost79: Ok, tack för svaret!
2 svar · 1,1k läst
T
SBH: glöm inte att silikonen efteråt :)
5 svar · 4,5k läst
·
O
Odjuret: Tja.... om det är felaktigt utfört med missad manschett vad är då oddsen att hantverkaren vill ta på sig skulden? Inget jag skulle räkna med... försäkringsbolaget? gör ingenting... troligtvis... men om du vill ha huset... köp ett badkar och sätt in i badrummet... så är det mycket lugnare!
25 svar · 7,8k läst
Flöjten5
Flöjten5: Nyfiken fråga. Varför måste man ta bort tapeten innan man sätter upp väven?
4 svar · 8,4k läst
Krilleman
Krilleman: Av bristen på givande svar skulle jag rekommendera: Bila bort allt flyt ovan spånet och flytta brunnen efter konstens alla regler med korrekt platta (typ Purusplatta) regla under plattan efter beskrivning och flyt hela badrummet på nytt med armeringsnät! Med detta förfarande har jag svårt att se hur det ska gå fel Läs på GVK/BKR/säkervatten!
1 svar · 1,9k läst
P
palun: Du kanske skulle kunna sätta upp cellplastskivor med cementyta, typ LUX-skivan (http://www.kgcverktyg.se/lux-elements/universalbyggskiva) direkt på stenväggen? Då kan du sedan kakla direkt på skivan och det skulle inte finnas något trä i väggen som kan ruttna. (Bäst att kolla med en fackman dock.) /ulf
1 svar · 1,3k läst
Krilleman
Krilleman: Hårklyveri ;)
3 svar · 1,3k läst
S
smeden7: Det var en säljare på en färgaffär som rekommenderade fel medel för att få en bättre yta på golvet. Vi testade allt vi kunde och firman höll med lösningsmedel och golvslip mm. Men inget bet på medlet. Men isblästringen fungerade. Men vi kommer aldrig mer köpa klinker utan en glansig yta..
22 svar · 11,6k läst
·
T
tank77: Spackla av med vanligt fix och använd en rätskiva!
3 svar · 1,6k läst
H
hempularen: Problemet med att vara "snäll" är att då kan ditt ansvar öka. Antag att köparna tycker att din målning är felaktig på något sätt. Du kommer att känna dig ansvarig till större och större åtgärder. Det är viktigt att markera för köpare att nu är huset ert, det innebär både trevliga stunder, och ett ansvar för underhåll. OM en köpare kommer med en reklammation som man
16 svar · 19,9k läst
S
sulfobus: Jag kan inte jämföra hög/låg men jag har en låg (Ifö Sign 840 + wc 6775) som spolar utmärkt, bättre än de flesta andra golvmodeller.
2 svar · 5,7k läst
pelpet
pelpet: Badrum på ca 4 kvm i Falun, kostade ca 85000 för kakel/klinker, vvs, el efter ROT i dalarna. Det innebar full uppbyggnad av badrumsvägg och flytt av golvbrunn. Inredning tillkommer. Klinker gick på ca 600 kr/kvm och kakel för 200 kr/kvm. Alltså totalt ca 6000 på kakel/klinker.
9 svar · 2,3k läst
hevi
hevi: [citat] Jag hade samma Ågren som TS inför mitt golvvärmeprojekt, men efter lite inläsning på det finstilta så kan man väl säga som så att problemet absolut existerar men är också extremt upphaussat. Borrar man sig ner genom källförteckningarna i sammanställningarna av det som ligger till grund för rekommendationen/varningen så finner man att man baserar det hela på ett antal
10 svar · 2,0k läst
hevi
hevi: Ja, som rubriken lyder... Hur göra med toalettavloppet? Sätter folie (Schönox Wetstop). Måste jag -om jag ska sätta in en inbyggnadsmodul- såga av avloppsröret vid golvet och sätta dit en stos som det tätskiktas mot eller är det godkänt att trä damasken direkt över röret som sticker upp ur golvet? Sedan, har jag förstått det hela rätt att jag måste klinkra golvet innan jag
0 svar · 601 läst
K
ktm250: Jag har erfarenhet av den. Inga problem på regelväggar eftersom putsen sprickarmeras med glasfibernät. Bilden i länken är från ett våtrum med trästomme som sändes i Arga Snickaren Säsong 5 Avsnitt 2 Kolla 38:17 in i programmet.
4 svar · 5,7k läst
S
snygg-åke: Hej jag har en duschkabin med termostatblandare och den krånglar helatiden. Det går att få varmvatten i ca 1 minut sen blir det ljummet. Jag har testat gjort rent blandaren och då blir det oftast lite bättre men inte länge. Vill säga att vi har VÄLDIGT mycket kalk i vårat vatten. Vattnet är varmt som f--n i handfatet bredvid och i anslutningsslangen till duschblandaren som har
11 svar · 16,4k läst
S
spekerök: Väljer du att spåra för kopplingsdosor bygger de ca 45 mm, väljer du bockfixtur till ett tappställle så bygger den 75mm. Är ett hästgöra att spåra är min åsikt, drar man glitterpinnar på vägg så blir det ju enklare men kanske inte så estetiskt snyggt som det motsatta könet ofta håller fast vid. Väljer du uponor så är deras rir system 15mm och du slipper övergångar mellan en
1 svar · 1,8k läst
F
falkn: Ja, tryckluft bör ju lösa problemet. Dock är det ju nästan en förutsättning att man faktiskt äger en kompressor för att detta skall vara ett alternativ. Jag tror inte att tryckluft på burk á "tangentbordsrengöring" duger här.
9 svar · 3,0k läst
·
F
Frag: Tack. Nog vet jag att många hantverkare häromkring åker till Polen och skaffar matr. så varför inte Ryssland också? Skall se om jag lyckas få in någon mer översiktlig bild. Inser att vi kanske får nöja oss med universal lock men har isf. någon något bra tips på silence modell? [bild]
5 svar · 1,2k läst
·
J
Joachim-67: Skulle i serie med vägghängd toalett hägga upp 2 x handfat. Mot yttervägg lättbetong i källare Funderar på vad som är bäst - någon som gjort ? Bygga upp regelverk typ detta - gillar inte att föra in organiskt material rikligt dock... [bild] Eller köpa 2 x fixturer från någon av dessa ( den universella finns för ca 700 kr st ) [bild]
0 svar · 3,8k läst
·
GK100
GK100: Det behöver för det mesta inte vara IP44, det kan ju se lite smäckrare ut med tex en liten kulodosa över utloppet.
5 svar · 18,3k läst
V
vectrex: [citat] Både purus och jafo har bra monteringsinstruktioner. Du skall skruva brunnen i en monteringsplatta. http://www.jafo.eu/produkter/index.php/golvbrunnar-tillbehor/jafo/monteringsplatta-jafoplattan-22.html
18 svar · 5,6k läst
A
A-Man_08: Vet inte vart du håller till någonstans, men du bör kunna hitta slangar att koppla direkt på så slipper du kröka rör, kolla på vvsavdelningen på tex bauhaus.
8 svar · 3,4k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.