4 044 läst ·
12 svar
4k läst
12 svar
tätskikt gästtoalett
Hej,
vi ska renovera gästtoaletten. Jag tänkte mig en budgetvariant där jag trots allt vill följa regelverket. Har läst att regeln är att tätskikt ska vara "uppvikt" 5 cm på väggen. Jag tänkte bila loss klinker, lägga våtrumsskiva i botten. På väggarna tänker jag låta kakel sitta och sätta ny utanpå. Frågan är vad som behövs efter våtrumsskivan? för att uppfylla regeln om 5 cm "uppvik"? Kan jag köra med Aquastop som ju inte "viks" upp? eller måste jag köpa den dyrare "mattan"? Om jag kör aquastop, hur gör jag då runnt avlopp vask och toalett? är det bara att blaska på ordentligt med aquastop eller måste jag ha någon sorts manschett? Är ju egentligen inte speciellt orolig för en vattenskada i gästtoaletten men vill trots det göra det efetr reglerna. Någon som har tips? gjort liknande renovering?
Buggaren
vi ska renovera gästtoaletten. Jag tänkte mig en budgetvariant där jag trots allt vill följa regelverket. Har läst att regeln är att tätskikt ska vara "uppvikt" 5 cm på väggen. Jag tänkte bila loss klinker, lägga våtrumsskiva i botten. På väggarna tänker jag låta kakel sitta och sätta ny utanpå. Frågan är vad som behövs efter våtrumsskivan? för att uppfylla regeln om 5 cm "uppvik"? Kan jag köra med Aquastop som ju inte "viks" upp? eller måste jag köpa den dyrare "mattan"? Om jag kör aquastop, hur gör jag då runnt avlopp vask och toalett? är det bara att blaska på ordentligt med aquastop eller måste jag ha någon sorts manschett? Är ju egentligen inte speciellt orolig för en vattenskada i gästtoaletten men vill trots det göra det efetr reglerna. Någon som har tips? gjort liknande renovering?
Buggaren
Moderator
· Stockholm
· 57 876 inlägg
Våtrumdskiva är normalt inte OK på golv i våtrum. Flytspsckla.
Nej, lägg istället ny klinker ovanpå den gamla, precis som du tänker göra på väggarna med ny kakel.sepani skrev:
Om du tvunget ska föjla dom löjliga reglerna så ska du ta bort den gamla klinkern och antingen flyta eller lägga golvgips, alltså inget våtrumsgips på golv.
Vad händer om det börja läcka i ett WC? Jo, det rinner ut i närliggande rum och då kan det kvitta att ett litet sketet WC-golv klarade sig eftersom det hade tätskikt på sig.
Moderator
· Stockholm
· 57 876 inlägg
Vilken tänker du då på?
Ju mer jag försöker sätta mig in detta, desto mer förvirrande känns det. OM jag ska hålla mig till "reglerna" och inte vill riva ut min kakel på väggar utan sätta ny utanpå, vad bör jag då göra? Självklart måste jag bila bort klinkern som ligger på golvet idag. Jag gissar att därunder ligger spånplatta. Det skulle kunna vara flytspacklat undertill men osannolikt med tanke på hur allt annat i huset hittills har sett ut. När klinkern är utriven måste jag göra någon form av tätskikt. Jag har sett t ex på Hornbach att de säljer något som kallas våtrumsskiva och att den rekommenderas för vägg och golv. En sådan tänkte jag eventuellt (?) lägga i botten. Men det kanske inte behövs? Någon form av tätskikt bhövs i alla fall innan klinker läggs och då har jag förstått att man kan välja typ aquastop eller en "matta". Jag har träbjälklag och eventuellt är det inte godkänt med ett vätskebaserat tätskikt utan matta måste det vara? Sen har det pratats om flytspackling men det är väl för att stärka underlaget för klinker och har väl i sig ingen tätande effekt? \\Buggaren
Hej
Klinkern är helt enkelt inte ett godkänt underlag för tätskikt.
Enkelt sagt, skiter du i reglerna så är det bara att lägga ett lager klinker till (händer ju kanske inte så mycket i en toalett..
Annars har du följande:
1. Riv upp golvet och nedersta skiftet på väggen (För uppvikets skull)
Sen är det beroende på hur det ser ut under. Är det spacklat och klart så hoppa steg 2.
2. Flytspacklas med armeringsnät i.
3. Tätas med såkallat foliesystem (Matta/duk). Endast rollat är inte godkänt på träbjälklag.
Hur du tätar är lite beroende på tillverkare av tätskiktet. Men något sånär standard är följande:
1. Remsa runt om i golvvinkeln ca 5cm up på väggen. Dra på gummit (själva tätskiktet) med en pensel, sätt dit remsan, gumma över allt.
2. Rörmanschett på avlopp. Fästs och täcks med gummi
3. Duk/Matta på golvet med överlapp på remsan. Rolla golvet med gummi, lägg dit duken, pensla alla ytterkanter och skarvar.
Sen är det bara att lägga nya plattor och sätta dit sockel/nya väggplattor längs med kanterna
Lycka till
Klinkern är helt enkelt inte ett godkänt underlag för tätskikt.
Enkelt sagt, skiter du i reglerna så är det bara att lägga ett lager klinker till (händer ju kanske inte så mycket i en toalett..
Annars har du följande:
1. Riv upp golvet och nedersta skiftet på väggen (För uppvikets skull)
Sen är det beroende på hur det ser ut under. Är det spacklat och klart så hoppa steg 2.
2. Flytspacklas med armeringsnät i.
3. Tätas med såkallat foliesystem (Matta/duk). Endast rollat är inte godkänt på träbjälklag.
Hur du tätar är lite beroende på tillverkare av tätskiktet. Men något sånär standard är följande:
1. Remsa runt om i golvvinkeln ca 5cm up på väggen. Dra på gummit (själva tätskiktet) med en pensel, sätt dit remsan, gumma över allt.
2. Rörmanschett på avlopp. Fästs och täcks med gummi
3. Duk/Matta på golvet med överlapp på remsan. Rolla golvet med gummi, lägg dit duken, pensla alla ytterkanter och skarvar.
Sen är det bara att lägga nya plattor och sätta dit sockel/nya väggplattor längs med kanterna
Lycka till
Klicka här för att svara