2 st rör mockar har kollat på badrummet efter att vi har rivit en av dem sa att det ska vara mycket jobb med avlopp och underbrunn sa inget om vatten rör den andra sa inget om avloppsrör utan mer pratade om rör kollade hur ska dem ändras! sen han sa att måste riva ett litet bet på badrummet som lägger under denna för att montera/ bytta rör . han sa att så här under duschen dem är inte godkända. men om vi flyttar duschen då till andra sida?
vi ska ha dem inbyggda.
vi ska ha dem inbyggda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Någon rörkrökare får gärna rätta mig, men jag ser egentligen inte problemet med vattenrören. Det borde väl vara helt OK att sätta en manschett runt rören där de kommer ut genom tätskiktet, och sedan limma fast rörklammrarna mot kaklet istället för att borra och skruva fast dem.
Enda problemet jag ser är väl om det finns en rörskarv inne i väggen, som vi inte ser i bilden pga rörisoleringen.
Enda problemet jag ser är väl om det finns en rörskarv inne i väggen, som vi inte ser i bilden pga rörisoleringen.
Det kommer inte att gå eftersom du skall ha minst 60 mm fritt från väggen. Och på bilden ligger rören nästan dikt an mot väggen intill.b8q skrev:Någon rörkrökare får gärna rätta mig, men jag ser egentligen inte problemet med vattenrören. Det borde väl vara helt OK att sätta en manschett runt rören där de kommer ut genom tätskiktet, och sedan limma fast rörklammrarna mot kaklet istället för att borra och skruva fast dem.
Så även med god vilja att tolka regler så går det inte pga av detta.
När jag läser frågan igen så står det ju faktiskt att elisa_82 ska ha rören inbyggda, och då är det ju faktiskt inget snack om att det inte går att ha dem så som de är idag, för rörmokaren skulle behöva skarva dem och det får man ju inte göra inne i väggen om det inte går att inspektera. Förlåt om jag ledde in diskussionen på ett felaktigt spår!
När jag läser frågan igen så står det ju faktiskt att elisa_82 ska ha rören inbyggda, och då är det ju faktiskt inget snack om att det inte går att ha dem så som de är idag, för rörmokaren skulle behöva skarva dem och det får man ju inte göra inne i väggen om det inte går att inspektera.
Fast å andra sidan - om det går att ordna en inspektionslucka på andra sidan skivväggen vi ser i bild bakom avstängningsventilerna, och sedan bygga in rören på den här sidan innan man sätter tätskikt, så kanske det vore OK?
Fast å andra sidan - om det går att ordna en inspektionslucka på andra sidan skivväggen vi ser i bild bakom avstängningsventilerna, och sedan bygga in rören på den här sidan innan man sätter tätskikt, så kanske det vore OK?
jo vill vill ha dem inbyggda helst, men så lite som möjligt jobb , men godkända så klart. jag fattade inte hur han tänkte göra men han frågade vad som finns under badrummet och det är ett annat badrum som vi helst inte vill röra något där. orkar inte med inte till renovering ifall om det händer något.
Renoverare
· Stockholm
· 20 193 inlägg
Kan du inte flytta ballofixerna till ett ställe där det passar bättre med lucka? Så gjorde jag i min lägenhet.
Nu vet jag inte om det finns regler mot det, men om det inte är flerfamiljshus så kan du ju ta bort ballofixerna helt och löda dit en krök som går ut ur väggen till blandarfästet.
Nu vet jag inte om det finns regler mot det, men om det inte är flerfamiljshus så kan du ju ta bort ballofixerna helt och löda dit en krök som går ut ur väggen till blandarfästet.
Det blir ju minst sagt ganska svårt att undvika skarvar vid ombyggnad/renovering av förefintlig installation om man inte ens kan tillåta sig adekvata, lödda skarvar. Finns det inte någon klausul i branschreglerna om "avvikelser"?
Moderator
· Stockholm
· 57 787 inlägg
Men som sagt, vad finns på andra sidan väggen? Skulle det gå att ha en inspektionslucka där?
Varför skulle det vara svårt?Morello skrev:
Med tanke på att det finns ett spirorör så kan man väl anta att det finns en våning under typ källare eller så. Då kan man ju dra nya rör och då helst RiR upp och ut i den nya väggen. Det går att använda prisolrör också så länge det inte är någon skarv. Så in med nya rör ser inte så svårt ut och man får en godkänd installation.