Medlem
· Västra Götaland
· 40 inlägg
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej alla!
Har en bostadsrätt som är renoverad 97. Köpte den för ca 2 år sedan och helt naturligt har den nu börjat visa lite ålderssymptom. I en tidigare tråd från 2007 fanns lite diskussion om hur man skulle hantera svartmögel på lister, där tipset var att byta foget utan att gå för djupt i tätningen.
Jag undrar däremot när det börjar bli dags, har bifogat två bilder för att visa hur långt gånget det är. Finns ingen lukt eller spridning på kakel än. Men när är det dags?
Medlem
· Västra Götaland
· 40 inlägg
Tack för snabbt svar!
Nu vet jag att det blir sommarens uppdrag i badrummet.
Har ni något bra förslag på märke (hårdgjord kakelfog) för detta jobbet?
Räcker verktygen med en vass kniv och en fogspruta?
Är helt ny på hem och hushåll och saknar guide
Nu vet jag att det blir sommarens uppdrag i badrummet.
Har ni något bra förslag på märke (hårdgjord kakelfog) för detta jobbet?
Räcker verktygen med en vass kniv och en fogspruta?
Är helt ny på hem och hushåll och saknar guide
Produkter som diskuteras: "fogspruta"
Fogsprutor
Fogsprutor är verktyg som används för att applicera fogmassa, oftast i form av silikon eller akryl, vid tätning och limning i byggnadskonstruktioner och hantverksprojekt. De är essentiella för att uppnå en jämn och kontrollerad applicering
Läs mer
Det fungerar med vanlig kakelfog. Kanske får du blanda med två nyanser om du är noga med färgen.
Var väldigt försiktig när du tar bort det, så att du inte skadar bakomliggande tätskikt. Det sista siliconet kan du behöva hjälp med att ta bort på kemisk väg, med te.x. Casco SealRemover.
Ett bra verktyg för såväl borttagning av den gamla fogen, som hjälp med att få den nya fogen slät, är ett set med s.k. silikonskrapor exempelvis denna. Det fungerar även för att få den nya hårdfogen snygg. Sätt maskeringstejp runt.
Var väldigt försiktig när du tar bort det, så att du inte skadar bakomliggande tätskikt. Det sista siliconet kan du behöva hjälp med att ta bort på kemisk väg, med te.x. Casco SealRemover.
Ett bra verktyg för såväl borttagning av den gamla fogen, som hjälp med att få den nya fogen slät, är ett set med s.k. silikonskrapor exempelvis denna. Det fungerar även för att få den nya hårdfogen snygg. Sätt maskeringstejp runt.
Medlem
· Västra Götaland
· 40 inlägg
Tackar!
Får återkoppla på tråden när det är färdigt sedan!
Får återkoppla på tråden när det är färdigt sedan!
Jag är inte alls säker på att du behöver byta fogen. Spruta på lite Klorin, låt det verka några minuter och gnugga lite med någon mjuk borste eller skursvamp. Går på mindre än en halvtimma och kan bli tillräckligt bra. Blir du inte nöjd kan du naturligtvis byta fogen men jag skulle börja med lite grövre badrumsstädning.
Välkommen till forumet för övrigt!
Välkommen till forumet för övrigt!
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden