Y
Jag börjar bli lite nervös nu i slutspurten när jag ska borra hål i dom nya badrumsväggarna och så, så jag vill dubbelkolla lite med er.

190 är väl standardhöjden på spegelskåp?

Enligt fabriken så ska jag sätta detta skåpet 189,7cm sen tillkommer en 4cm ljusramp.

Jag själv är 187 och vill se mig själv - vilket jag får.
Skåpet är 64 högt så lägsta delen hamnar på 125,7cm - borde ju gäster se sig själva också.

Helt onödig tråd där hundra säkert frågat detsamma, men fasen vad nervös jag är för att tabba mig nu när jag är så nära att bli färdig. (haft massa otur idag)

Hade ni kört på dessa siffror?

Strunta i standard och montera efter dig själv. Det är ju du som ska kunna spegla dig. Ev barn får stå på pall tills de växer ikapp. :-) Men har du otur sitter elen inkopplad efter standard...hände oss en gång då vi inte hann informera elektrikern. Min man är 195 och vi måste alltid höja alla speglar, duschblandare m m. Lite jobbigt att spegla sig med böjda knän jämt ;)

Y
~196cm kommer elen ut.
Rampen slutar vid 194 ifall jag följer manualen.

Jag kommer ju att se mig om den är på 190... samtidigt kan jag ju höja någon centimeter, vilket drabbar majoriteten... hum hum hum... fundera fundera. :)

Nu minns jag inte exakt men det kan stämma att standard är 190 cm. Själv är jag 192 cm så jag ville gärna höja lite. Tyvärr så blev det inte så bra för hustrun som är 30 cm kortare. Vi har en vägghängd toalett med inbyggd tank vilket gör att tvättstället sitter utanpå den utbyggda halvhöjds-väggen medan spegelskåpet sitter på väggen bakom. Spegelglaset hamnar då ca 55+ cm från framkant på tvättstället. Eftersom avståndet till spegeln blir lite längre än normalt så har jag inga problem med höjden, det hade gått utmärkt att sänka spegeln 5 cm. Däremot så har hustrun lite problem att nå översta hyllan i spegelskåpet.

Mikael_L
Det här är väl inget svar på din egentliga fråga, dvs vad som är standard.

Men hemma här släppte jag ut röret för el på 200cm ög, då jag fick för mig att det var standard. :o

Således fick detta bestämma höjden, så ljusrampen kom mitt för rörutloppet, och nederkant av skåpet på 134cm, överkant på 197cm och överkant ljusramp på 203 cm.

Och med facit i hand hade skåpet gott kunnat sitta ända upp till en dm lägre. Denna höjd är nog fungerande även för nära 2-meters personer.

Så jag tycker inte att du är fel ute, du kan säkert klämma upp det på den höjden du tänker.

edit:
Men har du redan utlopp för elen på 196cm så kan du väl låta det styra, sätta skåpet så långt ner som det är möjligt och ändå få in elen i rampen utan att behöva något ha någon synlig kabel.
Såå skulle jag gjort.

Redigerat:
Det är oxå bättre att höja ett spegelskåp eftersom risken att slå pannan i skåpet ökar ju längre du är. Vi har numera endast spegel o skåpen på annan vägg. ..

Vi tänkte köra en spegel som börjar vid 1100mm och slutar vid 1900. Får hoppas det passar de flesta, är man längre än 190 kan jag förstå att man vill ha en annan standard. Kan du inte låta glasmästare tillverka en spegel som passar både korta och dig själv? :D

Tänk på att när du står på ~50 cm avstånd från spegeln så kommer inte höjden vara ett problem. Om du vill testa, ta och rita med vattenlöslig penna eller liknande på en spegelvägg. Markera en linje i höjd med din egen kroppslängd. Ta sedan ett par steg tillbaka... Magi!

Jag har länge stört mig på att vår spegel är för högt satt, jag känner mig som ett litet barn då jag inte ser hela ansiktet. Lägsta höjden är 143,5 cm så det är ju mycket högre än de mått ni nämner. Jag skulle satt upp skåpet så högt upp mot elen jag kunde, det blir ju ändå rätt lågt och bra för korta gäster.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.