Hej alla!
Ska byta en blandare i badrummet och vill ha lite förslag och information.
Huset har jag "köpt" dvs skrivit alla papper men inte flyttar inte in än på ett tag och tänkte börja planera i god tid.
Så småningom kommer badrummet att helrenoveras men vi tänkte bo in oss först innan vi gör några större ingrepp i huset.
Huset är ett 70-tals hus och blandaren är inbyggd i väggen se bild ( om jag lyckas få in bilden)
Blandaren är sönder.
Vad jag vill veta är om någon vet vad det är för märke/modell?
Finns det blandare på marknaden idag som man kan ersätta denna med utan att behöva göra några större ingrepp på väggen/ytskikt?
Hur som helst ska detta utföras av en rörmokare, men vill veta vad jag ger mig in på och vilken lösning som passar mig innan jag anlitar någon.
Ska byta en blandare i badrummet och vill ha lite förslag och information.
Huset har jag "köpt" dvs skrivit alla papper men inte flyttar inte in än på ett tag och tänkte börja planera i god tid.
Så småningom kommer badrummet att helrenoveras men vi tänkte bo in oss först innan vi gör några större ingrepp i huset.
Huset är ett 70-tals hus och blandaren är inbyggd i väggen se bild ( om jag lyckas få in bilden)
Blandaren är sönder.
Vad jag vill veta är om någon vet vad det är för märke/modell?
Finns det blandare på marknaden idag som man kan ersätta denna med utan att behöva göra några större ingrepp på väggen/ytskikt?
Hur som helst ska detta utföras av en rörmokare, men vill veta vad jag ger mig in på och vilken lösning som passar mig innan jag anlitar någon.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag kan inte hjälpa dig med märke/modell, jag har absolut ingen aning för jag har aldrig sett liknande tidigare. Men frågan är ju om man ser vart rören som matar inbyggnads-blandaren går in i väggen? Om dessa är synliga så är det mest korrekta att montera en utanpåliggande "vanlig" blandare!
Har härligt rosa vägghängd porslin på anslutande vägg..."suck"
Det sitter monterat på en "låda" där avlopp och vattenrör är dragna...antar att rören till blandaren kommer därifrån.
Tanken är att när jag om ett eller ett par år sätter igång att renovera badrummet skall rör dras utanpå, nu är jag ute efter funktion fram tills dess...med så lite ingrepp som möjligt...
Ja jag har inte heller sett något liknade...
Men måste finnas någon rörmokare här inne som har koll?
Det sitter monterat på en "låda" där avlopp och vattenrör är dragna...antar att rören till blandaren kommer därifrån.
Tanken är att när jag om ett eller ett par år sätter igång att renovera badrummet skall rör dras utanpå, nu är jag ute efter funktion fram tills dess...med så lite ingrepp som möjligt...
Ja jag har inte heller sett något liknade...
Men måste finnas någon rörmokare här inne som har koll?
Om du ser rören som ansluter till denna inbyggnadsblandare så är det inga problem att koppla en ny utanpåliggande blandare som fungerar ett par år innan renovering.
Köp tex denna (och betala någon hundring i frakt) samt några kopplingar + rör så har du en ny blandare. Kostnaden för detta hamnar på ca 2000:-
Men detta bygger just på att anslutningsrören är synliga och du kan gå på dessa!
Köp tex denna (och betala någon hundring i frakt) samt några kopplingar + rör så har du en ny blandare. Kostnaden för detta hamnar på ca 2000:-
Men detta bygger just på att anslutningsrören är synliga och du kan gå på dessa!
Problemet är ju att jag får ett stort hål och ett lite mindre hål i väggen när jag tar bort den gamla blandaren...
Iof kan jag låta den gamla sitta kvar och dra nytt...men lär ju se ganska märkligt ut...?
Vill ju att det ska se ordentligt ut och vara ordentligt utfört, därför får en röris göra jobbet.
Iof kan jag låta den gamla sitta kvar och dra nytt...men lär ju se ganska märkligt ut...?
Vill ju att det ska se ordentligt ut och vara ordentligt utfört, därför får en röris göra jobbet.
Den gamla blandaren låter du självklart sitta kvar innan du renoverar hela badrummet. Sätt den nya bredvid.
Klart det kan se märkligt ut, men det är ju bara för en tid. Och förklarar du hur det ser ut på anslutningen av den gamla blandaren får du garanterat bra hjälp hur du ansluter den nya blandaren bredvid!
Klart det kan se märkligt ut, men det är ju bara för en tid. Och förklarar du hur det ser ut på anslutningen av den gamla blandaren får du garanterat bra hjälp hur du ansluter den nya blandaren bredvid!
Jo, det är ju en lösning.
Jag har ett par månader på mig att bestämma mig om hur jag ska göra.
Egentligen ännu längre då det finns dusch i ett annat utrymme.
Bästa hade varit om det fanns reservdelar så man kunde laga den, tycker trots allt att den är lite fräck...
Eller att man kunde få dit en ny blandare som antingen täcker eller passar i "hålen" där nuvarande blandaren sitter.
Jag har ett par månader på mig att bestämma mig om hur jag ska göra.
Egentligen ännu längre då det finns dusch i ett annat utrymme.
Bästa hade varit om det fanns reservdelar så man kunde laga den, tycker trots allt att den är lite fräck...
Eller att man kunde få dit en ny blandare som antingen täcker eller passar i "hålen" där nuvarande blandaren sitter.
Frågan är ju hur det med läckageindikeringen (som är nuvarande standard) i väggen. Detta innebär dock inte att du måste ha det i en gammal installation, för då är det reglerna för installationssåret som gäller.
Det jag menar är att det kan vara värt att ha alla skarvar synliga i alla äldre installationer, så man ser om det läcker för att undvika åldersavdrag från försäkringsbolagen vid ev skada.
Det jag menar är att det kan vara värt att ha alla skarvar synliga i alla äldre installationer, så man ser om det läcker för att undvika åldersavdrag från försäkringsbolagen vid ev skada.
Absolut något att fundera över, vill väga för och nackdelar mot varandra innan man tar ett beslut...mer info ger förhoppningsvis ett inte nödvändigtvis enklare beslut men ett beslut man slipper ångra...
Men ingen som sett en sån här blandare?
Övrigt porslin är IFÖ, kan man då anta att även blandaren är en IFÖ?
Men ingen som sett en sån här blandare?
Övrigt porslin är IFÖ, kan man då anta att även blandaren är en IFÖ?
Allvetare
· Stockholms län
· 822 inlägg
Tänkte direkt USA när jag såg bilden. Det är en sk Single-Handle Tub Faucet . Vet ej vilken tillverkare eller modell det är.
Klicka här för att svara