2 771 läst ·
6 svar
3k läst
6 svar
Elradiator vs handdukstork
Vi har idag ett gammalt 380v elelement som värmekälla i båda våra badrum.
K-Rauta säljer ut handukstorkar så mina funderingar är om det går att ersätta de gamla bimetallradiatorerna med en handukstork för att värma upp rummet.
Handduktstorkarna är ju 220v drift. Det finns ledigt uttag för dessa att tillgå i badrummen så det är inga problem. Eller skall jag satsa på nya radiatorer med elektrisk termostat och ändå skaffa handukstork som hjälpvärme. Då behöver inte elementen jobba så hårt samtidigt som att man har varma handdukar.
K-Rauta säljer ut handukstorkar så mina funderingar är om det går att ersätta de gamla bimetallradiatorerna med en handukstork för att värma upp rummet.
Handduktstorkarna är ju 220v drift. Det finns ledigt uttag för dessa att tillgå i badrummen så det är inga problem. Eller skall jag satsa på nya radiatorer med elektrisk termostat och ändå skaffa handukstork som hjälpvärme. Då behöver inte elementen jobba så hårt samtidigt som att man har varma handdukar.
Vilken effekt har elementen och vilken effekt har handduksvärmarna? Ofta har handduksvärmarna låg effekt och ingen termostat vilket gör dem sämre för uppvärmning än ett gammalt element med bimetalltermostat. Jag tror på att använda element till uppvärmning och handdukstork om du vill ha varma handdukar. Dock kan handdukstork räcka för uppvärmning ibland.
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Frågan är lite var badrummet ligger... är det lgh eller villa...
Oftast räcker det absolut inte med handdukstork som värmekälla.
Har du ingen fläkt som suger ut fukten har du då heller ingen hjälp till att torka upp...
Oftast räcker det absolut inte med handdukstork som värmekälla.
Har du ingen fläkt som suger ut fukten har du då heller ingen hjälp till att torka upp...
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
En handdukstork har MAX 10% av elementets effekt och räcker därför inte till för att värma rummet. Så skaffa ett nytt element, tänk bara på att det ska vara ett VÅTRUMSELEMENT med lite högre IP klass samt lägre max yttemperatur, Den lägre temperaturen för att undvika att kontakten mellan naken hud och element inte ska orsaka brännskador.
Du har rätt att det i vanliga fall är så. MENelmont skrev:
Efter en snabb googling så hittade jag en handdukstork på 735W med termostat. Det är betydligt mycket mer än 10% av en vanlig radiator. Och räcker nog till att värma många badrum.
Handdukstork i kombinationen med elgolvvärme tycker jag är en bra lösning om man inte har vattenburet.
I fritidshuset har vi kört med enbart handdukstork på en mindre toa/dusch, dryga 3m2 och det har fungerat mars/april-okt/nov. Det är dessutom utsug av fläkt så att luften från huset passerar utrymmet och värmer.
I fritidshuset har vi kört med enbart handdukstork på en mindre toa/dusch, dryga 3m2 och det har fungerat mars/april-okt/nov. Det är dessutom utsug av fläkt så att luften från huset passerar utrymmet och värmer.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden