2 555 läst ·
5 svar
3k läst
5 svar
Slutbesiktning av badrum
Hej,
Vi har renoverat våt badrum (bor i bostadsrätt) och funderar på om vi ska låta slutbesikta det. Vi är inte missnöjda eller så utan har bara tänkt på besiktningen som en möjlig säkerhetsåtgärd för att få svart på vitt att allt är OK. Kanske är det också bra att kunna visa upp ett besiktningsprotokoll den dagen man säljer eller behöver bevisa något för försäkringsbolaget.
Vi har fått en offert på 2700 kr för slutbesiktning. Jag undrar:
1. Är 2700 kr ett rimligt pris?
2. Är slutbesiktning något som man brukar göra? Är det värt att göra det?
Vi har renoverat våt badrum (bor i bostadsrätt) och funderar på om vi ska låta slutbesikta det. Vi är inte missnöjda eller så utan har bara tänkt på besiktningen som en möjlig säkerhetsåtgärd för att få svart på vitt att allt är OK. Kanske är det också bra att kunna visa upp ett besiktningsprotokoll den dagen man säljer eller behöver bevisa något för försäkringsbolaget.
Vi har fått en offert på 2700 kr för slutbesiktning. Jag undrar:
1. Är 2700 kr ett rimligt pris?
2. Är slutbesiktning något som man brukar göra? Är det värt att göra det?
Nej, har tänkt på det också. Vi borde ha haft en besiktningsman inkopplad under byggets gång av den anledningen men tänkte inte på det. Det är lite därför jag undrar om det är värt att lägga pengar på en besiktning nu i efterhand.
Han kan se hur det ser ut vid golvbrunnen och tittar säkert vid dörrtröskeln och ser om det ser bra ut. Men tätskiktet i övrigt ser han ju inte. Bättre dokumentera under byggtiden och spara kvitton på materialet som tätskikt dukar mm. Jag hade lagt pengarna på annat och skulle det uppstå en skada så ser man när man då river vad felet skulle vara. Då kommer man in på vem som ska betala. Du, byggaren eller försäkringsbolaget. Har du gjort jobbet själv eller haft stenkoll under byggtiden så kan du väl vara trygg. Om du nu vet hur detta ska göras såklart. Är faktiskt inga konstigheter egentligen
Slutbesiktning kan ha en poäng eftersom fall på ytan och anslutning till golvbrunnen mm kan kontrolleras. Om detta ser bra ut, finns ju mindre risk att det andra är fel o vice versa. Tycker priset du fått låter rimligt. Vi betalade runt 5000 för slutbesiktning av takkupor/tak vilket tog ca en dag (inkl rapportskrivning, alla skall kalls, restid).
Klicka här för att svara