Skulle det gå att använda lecasten? Finns ju i flera tjocklekar.

Jag sitter precis och läser de nya reglerna för tätskikt från BKR, och där finns det en ny punkt om just tätskikt vid WC-stol med dold cistern, punkt 5.1.1 "Även i WC-utrymme där annars inte tätskiktskrav på vägg föreligger ska vägg och golv bakom och under inbyggd cistern förses med tätskikt av valfri systemtyp"..

Ojdå, det där får jag nog läsa igenom då... tack för tipset

Frågan är om det är applicerbart här dock, tycker inte det förändrar läget för mig. Känns mest som att det innan inte fanns krav över att ha tätskikt bakom vägghängd wc och att man nu infört det. Dock tolkar jag det som att det gäller för de wc där man normalt sett har tätskikt på golvet, t.ex. på gips/spån/trägolv etc. Så hade jag valt att köra utan skikt eftersom jag inte har något runt som kan ta skada, ser jag ingen nytta med det nu heller. Håller mitt resonemang?

Det är alltid du som bestämmer.
Men du ska nog göra lösningen så att en eventuell läcka i cisternutrymmet lätt kan upptäckas.

Normalt ska du ha ett tätskikt på golvet även om det är av betong. Det undantag som finns beskrivet är om det handlar om en oisolerad betongsula under (vilket vi varit inne på förut..)

Yes, jag får försöka mig på att gjuta fall bort från väggen där bakom. Gör man det med vanligt flytspackel? Undrar om man behöver lämna en springa under hela "väggen" eller om det räcker med en liten sträcka mitt unders stolen?

• Gilla
Brynne
  • Laddar…
Lite fall behövs ju. Det fixas ju lätt med lite handspackel.
Hur lång springa som behövs hänger ju lite på hur du konstruerar det.

Jo, jag får väl göra lite fall mot mitten av väggen, där toan sitter med, och sen nåt lite rännformat ut till mynningen om jag bara vill ha en glipa precis under toaletten.

Men vad menar du med handspackel? Är det inte det väggspackel? I detta fall är det väl bättre med något mer beständigt typ bruk/betong/golvspackel eller så.

Angående tätskikt förresten... om jag ändrar mig och vill köra på det. Det är inte helt uppenbart vad ett godkänt tätskikt ska bestå av, men jag tolkar det som att det ska vara diverse olika lager. Måste man t.ex. ha folien för ångtätning även på en toalett?

Med handspackel menade jag ett cementbaserat sådant, t.ex. Casco KombiRapid.
Fungerar för såväl vägg som golv. Härdar snabbt.

Som jag tolkar det så har du ju inga skivmaterial, utan betong i såväl vägg som golv. Då finns det BBV-godkända tätskikt där du inte behöver använda folie.

Ah då är jag med.
Ja det stämmer att det är betong. Då borde det gå att använda Ångspärr Kiilto K1 + Tätskikt Kiilto K2. Vore himla smidigt att bara rolla golvet och väggen bakom toan med detta system.

Så här står det på k-rautas hemsida ang. dessa produkter:

"Rollbart tjockflytande ångspärr som ingår i Kiilto K-system. Kiilto K1 används i kombination med Kiilto K2 för vattenisolering av golv och vägg i våtrum när keramiska material eller sten används som ytskikt. Uppfyller BBV:s branschregler gällande vatten och ångtäthet när du följer vår gällande monteringsanvisning. Produkten är lämplig för inomhusbruk och skall ej användas i pooler"

Eller vad är din uppfattning, GoForIt?

Jag har tyvärr ingen erfarenhet gällande Kiiltos produkter, men det låter rimligt.
(Jag litar dock aldrig på något som finns på K-rautas hemsida, eller information från säljare i butiken. Deras kunskap är generellt ofta för låg för dessa moment. Trots att det säljer produkterna.)

På BKR:s webbsida finns information om vilka tätskikt som är godkända. Men sedan kan det ändå finnas begränsningar när man tittar i produktens monteringsanvisningar.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.