P
Polyene: Kolla också så att det stämmer med c/c-mått på dina anslutningar. I Sverige så brukar det vara 160 mm, medans det i många andra länder är 150 mm. Tror dock att det finns excentriska adaptrar som man kan sätta i mellan i nödfall för att få det att passa.
2 svar · 2,1k läst
AndersMalmgren
AndersMalmgren: Jag har precis satt vit fog så kan återkomma om 5 år eller så
4 svar · 3,9k läst
nino
nino: ingen fara
21 svar · 8,2k läst
B
Björn_Nilsson: Bör tillägga att väggar och golv är av sten (från 1946). Så själva toaletten skulle ej ta någon större skada av ett läckage vid eventuell läcka. Utrymmena utanför däremot. Och dessa skulle ta skada oavsett om jag har tätskikt inne på toan eller ej vid händelse av att vattnet smiter ut i hallen...
3 svar · 1,9k läst
Mixar´n
Mixar´n: Får inte locket till min hafa wall att fungera som namnet antyder, Quick Release.... :o Kan någon på rak arm förklara på ett enkelt vis, hur jag lossar locket från snabbfästet :confused:
0 svar · 898 läst
R
Roland112: Ny fråga! 1. I Bauhaus våtrumsinstruktion står det att man måste använda sig av limmade skarvremsor och hörnremsor enligt nya regler från Juli 2014. Innan använda man sig av gummimembranet för att limma med men nu verkar detta ha förbjudits? Kan man då inte välja tex biltemas ytskikt eftersom detta ytskikt enbart limmas med själva gummimembranet vad gäller skarvremsor,
39 svar · 8,0k läst
·
H
hydrolift: Jag såg ingen mer punkt än till sju och inget om Silicon mer än i skruvhålen. Men det är kanske bra att ha dit en sträng ändå? http://macro.se/wp-content/uploads/2014/04/8331-Monteringsanvisning-Macro-Skagen-U-201404.pdf Sedan så funderar jag på om man ska slipa till monteringsskenan så att den blir rundad i övergången mellan vägg och golv samt lite lutning efter golvet. Så att
13 svar · 10,1k läst
·
F
Fred vom Jupiter: Det borde vara fullt möjligt att spackla med bruk lokalt där det är dåligt fall. Vissa gillar att använda lite fastare bruk istället för flytspackel eftersom man då har mer tid på sig och kan mäta noggrannare med vattenpass. Det gäller väl då att skarvarna blir snygga mellan spackelmassan och det gamla golvet och att se till att det fäster ordentligt i underlaget. Tänk bara på att
2 svar · 2,1k läst
K
Kurtivan: http://pax.se/media/60316/009_800022.pdf
1 svar · 15,9k läst
M
mattetheangler: På fogens färg ser de ju ut som de suttit i flera år.
22 svar · 8,1k läst
·
Mikael_L
Mikael_L: Det KoW la in bild på är ett från samma standard med med "utökad tillgänglighet". Den tillgänglighetsgraden behövs inte för privata hem, det står helt uttryckligen i standarden. Men kommuner försöker allt som oftast att dra en fuling och tvinga sina skattebetalare till mer än vad som krävs, tydligen så i denna text då... "Utökad tillgänglighet" kan vara något att överväga i
6 svar · 19,1k läst
·
T
thomasx: Jag upplever att toaletten tar mer utrymme i rummet när den sitter i hörnet, och kommer nog lite mer ut i rummet, den får också en lite mer framträdande placering.
3 svar · 2,7k läst
·
T
Tiger79: [citat] Om 5 kronors hålet räddar en badrumsrenovering genom att öppna upp väggen i ett sovrum hade jag gjort det direkt. Fylla ett litet hål med Silicon kan vara ok men en femkrona i duschen?
32 svar · 8,4k läst
·
stefancrs
stefancrs: Vet att detta är en gammal tråd, men snubblade över den när jag googlade lite. Vill bara säga att gå till en lokal snickare och få något specialbyggt helt efter egna önskemål, i massivt trä, är uppenbarligen billigare än t.ex. Hafas MDF-varianter. Och då är Hafa billiga, relativt sett.
10 svar · 21,8k läst
G
gnuttisch: Tror att i mitt fall så blir det totalt 11st på ca 10m2, Ska hänga upp dem med tejp under julhelgen och se hur det blir. Det är 3w led, dimbara.
7 svar · 3,9k läst
·
NetNut
NetNut: Lukten kan komma från gamla avlagringar i själva brunnen. Bor själv i en bostadsrätt där brunnarna är från 1948 på sina ställen och där är ibland upp till 5 cm gamla avlagringar i botten av brunnen. Det går ofta att avhjälpa med milt avkalkningsmedel som löser upp avlagringarna men som ej "äter" påtagligt på gjutjärnet, har testat med citronsyra utblandad i vatten och detta har
4 svar · 4,0k läst
·
A
AndreasPahmp: Hur gick det till slut? Har samma problem.
3 svar · 3,5k läst
·
A
AndersS: [citat] Finns el-patroner som har det som funktion, vi har det på våra torkar där man kan ställa fem värmelägen med av/på. Om den sedan är avstängd finns även en knapp för två timmars tillslag. http://www.bauhaus.se/elpatron-svedbergs-moa-krom-300-w.html Innehåller även en frostvaktfunktion som passar oss perfekt i fritidshuset om LLVP skulle stanna, vid 6 grader aktiveras den.
13 svar · 11,9k läst
L
Lambi88: Hej. Jag spacklade allt med gipsspackel, rotband hette de som jag köpte. Spacklade igen de stora ojämnheterna först och sen på med ett jämnt lager till, det finns en primer också som man ska använda på de flesta underlag som man köper till. Det stod att det var godkänt för våtrum. Så slipade jag till allt och sen på med tätskikt. Jag körde värskebaserat eftersom det är betong
3 svar · 6,0k läst
·
smiler
smiler: Du/ni skulle inte valt den billigaste offerten... :p Självklart hade man riktat taket, underlättar ju även för plattsättningen om nu inte kaklet av nån konstig anledning sätts före taket.
13 svar · 4,0k läst
K
aldrigklar: Passa på att rengöra alla vattenlås och rörkrökar också (tex handfat och dusch), igensatta sådana är en vanlig källa till avloppsstank som kan vara kanska diffus och varierande beroende på aktuell ventilation och nivå på stående vatten.
3 svar · 2,9k läst
·
Pompadom
Pompadom: Låter vettigt. Hur kan man undvika att tröskeln klapprar när man kliver på den. Mjukfoga under listen mot golvet kanske? Borde jag även använda pl400 till att limma ihop tröskeln med listen eller är det bättre med vanligt trälim? Funkar det lika bra med pl600? Har det hemma.
3 svar · 4,1k läst
T
tank77: Måste finnas ett hundratal mattläggarfirmor i fjollträsk (Stockholm) ring någon av dom och be om en offert och säg att du har högt ställda krav.
3 svar · 1,7k läst
P
peroande: Det följer inte med någon mall till Ifö Sign 6860. Gör som Krilleman. Det är enkelt och blir rätt.
10 svar · 5,5k läst
TeroM
TeroM: Kan vara så att upp är öppen. Tänkte mer att den var i stängd läget efter installationen och är den stängd så drar man sönder låspiggarna i onödan och det krävs mera våld. Då det inte är uppenbart om man inte känner till låsningen så var det bäst att påpeka funktionen.
10 svar · 6,9k läst
·
T
tank77: Lustigt att snickaren ska spackla, det kan man ju tycka att mattläggaren ska göra:x
22 svar · 16,4k läst
·
nikasp
nikasp: Jag fick hela paketet med spolknapp och allt för 195 så stolen blev fräsch och fin efter en omgång med saltsyra i kröken också. Som ny fast troligen 20 år gammal :)
3 svar · 1,6k läst
tensiden
tensiden: 99% säker på tvålrester. Det går bort relativt lätt, men fogen kan ha lite halvdant utseende undertill. Inget som inte går bort med lite vilja och citronsyra (eller annan hemmablandning med saker från skafferiet).
11 svar · 12,4k läst
·
D
Davidw: Mmm, jag tycker det är lite av forumens olösta problem, att saker sprids över olika trådar i tid och rum istället för att komma ner till en röd tråd.
8 svar · 12,5k läst
mattetvilling
mattetvilling: [citat] Har för mig att jag såg något sådant hos Badrumsgruppen på Hisingen Finns annars här: http://www.stonefactory.se/inomhus/klinker-golvplattor/klinker-15x15-cm/lhados-kakel-oktagon-rutigt-kakel-svart-och-vitt-15x15-cm eller här http://www.dekora.se/sv/produkter/klinker/3734-ottagona/ ... http://lhadoskakel.se/kakelserier/cosmo/
2 svar · 4,6k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.