"Min" rörmokare har färdigställt/kopplat ihop wc, dusch och handfat. Nu har jag fått fakturan och jag tycker att den är orimligt hög, både gällande arbetet men framförallt materialkostnaden.
Till saken hör att jag bor 12,5 km från firman men endast 1 km från killen som utförde jobbet. Han kom direkt hemifrån på morgonen men OK de kanske alltid beräknar resa till och från kontoret.
165 km. det är många resor det!!

Vad tycker ni, är kostnaden rimlig eller är den mer åt hållet, ocker?

• Faktura.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Hur mycket var fakturan på då?

Och vad var omfattningen, var dte bara att koppla in prylarna, eller var det rördragning inne i väggar golv osv?

Det totala fakturabeloppet var på 16 300 kr ink. moms - ROT a´4 382 kr så ur min ficka ska det ut totalt 11 919 kr
All dragning var redan gjord, pexslangen stack ut ur vägg, kommod på vägg så det var endast i hopkopplingen kvar.
Jag bor utanför Linköping så kostnaden borde inte ursäktas med "Stockholmspriser"

Jag missade en liten detalj, han drog också ut ett kopparrör från tvättstuga till ett vattenutkast på fasad, vattenutkastet fanns redan på plats.

Eftersom jag inte har en aning om hur rimligt det är att han ägnat 16,5 timmar åt detta (men ja, ofta räknar man arbetstiden inkl. restiden från hans firma till dig), så tycker jag att vi kan titta på materialkostnaden.

För det första, VVS-detaljer ÄR snordyrt, och priset beror verkligen på var man handlar.

Vi kan ta ETT exempel i din lista; 22x15 vatette T-koppling 1150 för 326 kr.
Den kan man hitta för 175 kr (plus frakt) hos VVS-torget
http://www.vvstorget.se/22x15-vatette-troer-1150-p-6270.html
men lika gärna betala 241 kr plus frakt för här
http://www.dinvvsbutik.se/sv/artiklar/22x15-vatette-t-koppl-fkr-1150.html
och jag ger mig den på att om du kollar på någon vanlig fysisk butik så passerar man nog 300-kronorsgränsen.

Rörmokare brukar ALDRIG vilja jämföra sina priser med vad de skulle kunna betala på nätet, för det är inte så de jobbar.

326 kr + moms istället för 175 kr, det är ocker!!!

Jag fick ju i alla fall 10% rabatt :x

Betalar du service bil hela tiden? Ser konstig tut, lika många timmar som han jobbat har han debiterat bil a 50kr?

Om det bara handlar om att koppla in rördelarna så hade min rörmokare fixat det på en förmiddag. Delarna bör de ha i bilen - annars är det inte rimligt att ta betalt från kontoret. Sen kan man ju verkligen undra vad alla dessa resor fram och tillbaka till kontoret är?

Nej, jag hade tagit en diskussion med firman och undrat om de inte gjort fel? Det kan ju faktiskt vara ett "ärligt misstag".

....vad hade ni för avtal? Normalt är väl material mot kvitto, alt material mot kvitto plus 50% eller nått. Ändå upp till 200% kan säkert ligga inom "rimligt" om man inte avtalat något. Om det börjar bli 2000% känns det orimligt ur en juridisk synvinkel.

Allt beror på vad ni avtalat. muntligt eller i skrift spelar eg ingen roll :-)

Ah, nu ser jag. De tar 50 kronor i timmen för att de har servicebilen med sig. Ojdå!

Att priserna på material ligger rejält över nätbutikerna får man nog räkna med. Och det är inte riktigt jämförbart.

Drygt 2 dagars arbete känns i överkant för att bara dra rör inom ett badrum. Jag har gjort det själv här hemma, och jag vill minnas att det tog mig 3 kvällar att färdigställa, duschblandare, badkarsblandare, tvättställ och toa. Men skulle jag göra det igen hade jag som amatör klarat det på typ 1 kväll. I mitt fall var det då bara inkoppling alla rör fanns redan dragna inne i väggarna. Det skulle helt klart ta en del extra tid för mig att bocka rör snyggt och få till en snygg utanpåliggande dragning. Bör dock vara lätt för någon som är van.

Men här kan finnas något arbtesmoment som drar tid utan att det syns för oss.

Redigerat:
Inget avtal alls tyvärr! Jag vände mig till denna firma pga. att en rörmokare som jag känner och som tidigare körde eget, jobbar där som anställd idag. All kontakt gick mellan min bekant och mig direkt. På grund av andra jobb så blev det en annan kille som utförde jobbet (inget fel på det utförda jobbet) men det var ju inte planen från början, jag ville ju ha "min rörmokare"

Jobbade han verkligen två dar?

Han var hos mig vid två tillfällen men jag kan inte säga om han jobbade fulla dagar. Jag var på jobbet själv så jag har ingen koll på när han avslutade dagen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.