Badrum
slurppe99: [citat] Okej då var det ingen lösning.
SBH: besiktningsfirma för att visa problemen. jag skulle velat haft lite mer matta på rören. är den på gräns till tio år så blir ju ingen garanti grej
b8q: Kan ju tänkas att det måste till en jordfelsbrytare i kopplingsskåpet (är väl ett krav när det gäller ny el i badrum). För mig gick elektrikerns jobb med jordfelsbrytare, golvvärme och 6 LED-spottar i taket på 17 000 kr.
kurre_kul: Martenw, Låter som det kan funka, men Plugg är nog ingen bra idé (såvida det inte är betongväggar vi pratar om). -Kolla upp våtrumsvägg 2012.
pelpet: Fyll kopplingen med kemisk metall, slipa och limma knoppen på väggen. Då slipper ni göra hål i tätskiktet.
oceanis: Du ska ha fått ett kvalitetsintyg om det är en godkänd entreprenör där skall stå vilka material och fabrikat man använt. Därefter kan man ta fram monteringsanvisningarna för det fabrikatet.
Demmpa: Grumme gul såpa. Funkar ypperligt till alla typer av golv. Yes handdiskmedel funkar till mycket.
AndersS: Vi har två hängare högst upp på den långsmala stegen 1400*400. Då kan man välja båda alternativen och får lite mera bredd även om den bara är 400, finns ju bredare varianter också.
AndersS: Har varit ute för att mattan släppt i överkant på en krok uppsatt för badlakan när de kärare ungdomarna i familjen hängt upp två blöta badlakan på en enkelkrok. De gick dock att trycka fast mattan på nytt. (nyrenoverat och mattan hade suttit på plats i ca 1 månad) Men kroken släppte inte http://www.clasohlson.com/se/Enkelkrok-Beslagsboden/34-9654 Att ta bort en krok som blev sämre
goodyear77: Liten uppdatering för andra som kanske stöter på samma problem; jag stängde av kallvattensballofixen och drog på varmvattnet på max, då verkade det som att vad det än var som satt fast lossnade, och blandaren fungerar nu felfritt!
frosted: Hej, då jag har inte gjort annat än att kaklat i badrum jag helt ny på vilka material som faktiskt klarar av fukten i duschen. Jag vill bygga en avlång låda/hölje att sätta över rören som går i taket samt till blandaren i duschen. Lådan hade jag tänkt skruva fast i väggen, täta med silikon och sen pryda med mosaik eller dylikt. Så min fråga är: vad för material borde denna låda
Stefan_A: Hej! Jag ska inom ett par veckor dra igång utbytet av direktverkande el till vattenburet system med bergvärme. I och med detta ska vi äntligen få till källaren så att vi kan använda detta utrymme till annat än bara tvättstuga och förvaring. Vi har en del som är på ca 20 kvm som vi tänkte göra om till relaxavdelning med golvvärme, bastu, dusch och tänkte passa på att bygga en
hempularen: Men återigen, om du skall ha klinkers ovanpå din plastmatta, så måste du ha ett dött material under mattan.
icapikka: Precis vad jag sa. Det är ett badrum där vi ska ha badkar. Golvbrunnen ska det vara lugnt med enligt rörmokaren iaf :)
blob: Planeringen har börjat, på 2-3 års sikt ska vi bygga om en del i källaren på vårt radhus till ett badrum/relax. Tänkte skriva min om planering och om någon har synpunkter tar jag gärna emot det :) Tanken är att dels att nyttja det med familjen, dels med gäster vilket ställer lite krav på utrymme. Framförallt gällande badkaret som inte får vara för litet eller ”intimt”
Addde: [citat] Han menade nog att om jag tar bort mjukfogen så kommer fukten gå ut nere vid golvet i hårdfogen den blir inte stoppad av mjukfogen. Det som jag förstod det som. Ska väl tillägga att jag prata med skadeförebyggande besiktningsman på mitt hemförsäkrings bolag. Han menade att jag skulle prova så här sedan gå vidare med dolda fel försäkringen. Men vem lägger hårdfog sedan
Dan_Johansson: Ingen som har några ideér på hur man kunde göra det med ett vanligt rakt oisolerat kopparrör?
bep: Under flytspacklet finns golvspånskiva cc 600 och i tvättstugan var det dåligt fall mot golvbrunnen, så det är nog mellan 1 och 2 cm tjockt, längst från brunnen och där börjar sprickan eller slutar! På övervåningen är det inte så tjockt flytspackel. Huset är prefabricerat på fabrik. Vi såg aldrig några problem tidigare under åren. Det byggdes enligt de normer då och jag
Riccie: Jag har ett äldre massagebadkar. För ett år sedan så tyckte jag att pumpen som sköter massagesystemet började gå lite ojämnt. (Alltså det pumpar bara vatten, ej luft). Ett tag senare la den av helt. JAg bytte då kondensator och den hoppade igång igen, men väldigt dåligt tryck i systemet. Jag kopplade in den nya kondensatorn likadant som den gamla satt, men funderar på om det kan
AndersMalmgren: Det är ju snyggare om det är tight uppåt, ser mer integrerat ut då. När du centrifugerar är det åt sidorna den vibrerar
stefancrs: Alternativt be något snickeri bygga det ni vill ha. Jag tror inte det blir så mycket dyrare än icke-IKEA...
Alfredo: [citat] Du ska inte hålla på och lägga lager på lager utan enbart ett lager. Jämt och fint gör du det direkt efter det att du lagt ut fogen. "Sedan" är det för sent. Maskeringstejp kan som sagt vara ett bra hjälpmedel. Ett finger blött i diskmedelsvatten kan användas för att "dra ut" fogen. Det finns även speciella "skrapor" i något silikonmaterial som kan användas för att forma
Mobile94: Ok, tackar för många bra svar :). Inga problem med vattenlåset, det går att lyfta ut och sätta i. :D
Snailman: Ok, ska kaklet gå jäms med smygen? Blir det lagom avstånd till listen då? Eller ska kaklet inte gå ända fram, för att få lagom avstånd?
hempularen: Hur ser det ut vid golvbrunnen? Lägg upp en bild där man helst ser kanten från klinkers ned till klämringen, och även någon cm förbi klämringen.
Amatörsnickaren: Min fru älskar att duscha typ 30 minuter så det blir mycket fukt i luften men det är definitivt något jag också tänkt göra. Kanske vore kombinationen av ett modernt PVC fönster med isolerglas (slutet 3 glas) som inte är så kallt på insidan och som tål fukt bättre i kombination med en fläkt en bra lösning...?!
jerwes: Tror inte det finns något mått som säger var pappershållaren ska sitta, men jag hade satt den lättåtkomligt, sätt den inte på den väggen bakom toan så man behöver vrida sig utan sätt den på den väggen till vänster så man har den "framför" sig.