Tjenare!

Kollade häromdagen upp företag som jag kunde ta in lite offerter ifrån.
Mailade några företag i närheten där jag bor som verklade seriösa med bilder och liknande på nätet.
Här är deras hemsida: http://www.byggab.biz/default.asp?HeadPage=468&Badrumsrenovering

Googlade idag på hans nummer efter att han ringt och såg att företaget inte hade f-skatt.
Hur ska man gå vidare nu? Skita i det här företaget helt eller bör man ändå ta dit honom för att få ett utlåtande på renoveringen?
Finns absolut inget som säger att jag kommer att anställa killen men hur ser ni på detta?
Här är info om företaget: http://www.rating.se/detail/overview/5568788524

Utan F-skatt hade jag inte funderat på det......

Från "Alla bolag":

Anledning till avregistrering: Bristande redovisning/betalning
Startdatum för F-Skatt: 2012-02-07
Slutdatum för F-Skatt: 2015-03-30

Utan F-skatt, inget ROT-avdrag. Jag hade nog hoppat över detta företag.

Okej tack så mycket för hjälpen! Då slänger jag detta företaget i papperskorgen.

O
Utan F-skatt innebär det att du måste betala arbetsgivaravgifter och annat smått och gott.... Då blir det som någon slags anställningsförhållande....

Ett tips... Alla kan göra en snygg hemsida som ser seriös ut. Det är dock inte lika säkert att det är så bra som det ser ut.
Kolla alla företagen på allabolag.se så kan du få se en hel del.... utan att det kostar nånting.

Inte bara att det blir problem med ROT, om en firma utan F-skatt gör ett jobb hos dig, så räknas du som arbetsgivare. Skatteverket kan då komma och kräva dig på dels arbetsgivaravgifter, dels på preliminärskatt. Och då tittar de på den summa du betalat till företaget, och betraktar den som nettolön, alltså den summa han skulle fått ut av dig om du var arbetsgivare som betalar in preliminärskatt. Så betalar du ex. 500 kr /h så kommer skatteverket att kräva dig på typ 800 - 1000 kr/h ytterligare.

Okej då vet jag varför man söker f-skatt. Tack för hjälpen iallaflal, blir inte ens en offert från företaget.
För en lekman som mig, vad bör man se över utöver f-skatt när man kollar upp ett företag på allabolag.se?

Finns nog inget universaltips för vad man bör titta efter. Men en intressant detalj kan ju vara hur länge firman funnits. Om den är nybildad så kan det finnas bra förklaringar till det, men det motivera lite djupare kontroller, kan ju var en firma som har för vana att göra konkurs med jämna mellanrum.

Det kan också vara intressant att titta lite vilka övriga uppdrag firmans styrelse har. Personligen blir jag lite betänksam när ägarna till en mindre målerifirma, samtidigt har en bilförsäljning, friskola, och travstall, som exempel.

Bästa sättet att hitta bra hantverkare är via kontakter. Kolla med släktingar, arbetskamrater osv. Titta i området, ser du att en firma jobbar där, hör med ägarna till huset om vad de kan säga om firman.

Hittar du en riktigt bra firma så räkna med att det kan vara lång kö, och bli inte förvånad om firman är minst lika noga med att välja sina kunder som du är nogrann med val av firma.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.