G
gaia: har du använt en ny rengöringsmedel? Sura medel som tar bort kalkavlagringar löser också upp fogen gaia
3 svar · 2,2k läst
·
J
jimih: [citat] Intressant! Kromat är absolut inget viktigt. Polerat rostfritt är också riktigt snyggt. Antar att det är en smedfirma man ska kontakta för detta.
8 svar · 3,4k läst
·
A
AndersS: Har du kollat så det inte är så enkelt att ventilen som termostaten trycker på inte har fastnat i stängt läge, dvs alltid intryckt. Vanligt på element att det händer efter t.ex. sommaren när termostaten har haft den stängd under en längre tid.
8 svar · 13,6k läst
·
jeppeknaster
jeppeknaster: [bild] Damixa, 30 cm. Grymt nöjd. 15mm pex och bra drag.
24 svar · 6,1k läst
·
Mikael_L
Mikael_L: En intressant fråga. Själv har jag aldrig ens funderat på om detta ska vara en faktor vid val av spackelmassa. Jag har nog heller aldrig tidigare stött på frågan, så det måste anses vara ganska nära en ickefråga. Men om vi resonerar lite runt värmeledning i allmänhet först. Spackelmassor och betong (och andra likn material som glas och gips och sten och jord och vatten och is ) har
4 svar · 4,7k läst
Krilleman
Krilleman: Systemet du visar på bild kallas kort och gott "vaska" finns flera fabrikat. Det bilden visar är FMM:s variant, "sarona". http://www.fmmattsson.se/vara-produkter/duschar/sarona/duschset/sarona-vaska/ Billigaste är (vad jag vet) arrows variant. http://www.dinvvsbutik.se/sv/artiklar/arrow-296-10-d-set-v.html Ingen av dessa har jag sett endast själva fästet som sitter i 4cc rören säljas
4 svar · 2,7k läst
·
H
Holpers: Tjena För att få mer utrymme i mitt lilla badum så tänkte jag ställa ett 14,5cm högt fristående handfat uppepå skivan över tm o tt. Avloppet går ner mellan maskinerna. Resultatet då skulle bli att överkant på handfatet blir ca 1m. Jag vet att det är typ 15cm för högt men jag undrar om det kommer bli jättedåligt, typ irriterande högt i längden eller är det bara en vanesak?
0 svar · 2,5k läst
G
gluecifer: Ville inte starta en ny tråd, därav återanvänder jag denna 2009-tråd. Jag testade nyss att göra rent duschväggarna med nåt vi köpte på en marknad för massor av år sedan (på fruns inrådan...) http://www.fix-universal.com/ Den gröna burken hade jag. Blötte en scotch-brite och skrapade i burken med den "vassa" sidan och sen gnodde jag på glasväggarna ett par ggr. Sen skölja av med
10 svar · 44,5k läst
nino
nino: Ardex K14 är suveränt
2 svar · 2,2k läst
A
AndersS: När det gäller utvändiga hörn har jag också gerat dem i 45 graders vinkel. Har ingen kakelsåg utan har gjort det med kakelfil då kakel är så pass mjukt, ett lätt arbete. Fungerar säkert bra att dra till baksidan lite lätt med en vinkelslip men dammar mycket mera.
6 svar · 14,0k läst
·
Daydreamer
Daydreamer: tank77: för att kunna skära vinkel såsom du menar, så bör fallet till brunnen vara obefintligt. Annars blir det svårt att få ihop bortre hörnet på vinkel plattan, med nästa platta. Jag började med att skära till ett L, men det blev inte bra, då bortre hörnet fortsatte ner för mkt, så det blev till att diagonal skära oxå, Jag har ganska bra fall till brunnen, ngt mer än 1:50. DD
17 svar · 8,7k läst
·
H
HeavyT: Jag bumpar den här med en till fundering. Plastmattan som ligger där idag har inget uppvik alls, och det är bara slarvigt utskruna hål kring vattenrören (avloppsrören är däremot snygga tätade med påkrängd matta). Min tanke var att försöka kränga på den nya mattan runt avloppsrören som det var gjort tidigare, och sedan skära upp hål för rören och täta runt med silikon samt
7 svar · 6,5k läst
M
mk1: Ja då är det bättre med latex än spackel eftersom jag har spånskiva i vägg, för rörelsens skull. Tack för svaren
3 svar · 1,9k läst
H
hempularen: Nu är jag inte proffs, men tror mig ha skaplig koll på reglerna. Det finns mig veterligen inget krav i regelverket från vare sig säkert vatten, eller BKR/GVK (de två branschorganisationerna för plattsättning/våtrumsmattor). Jag vet att det finns enstaka bosatdsrättsföreningar som ställer krav på bara utanpåliggande rör i sin fastighet. Men det är då snarare gamla regler från
1 svar · 1,7k läst
Dan_Johansson
Dan_Johansson: Ringde till Casco och frågade.. Bildtexten var bara lite konstigt formulerad, det skulle inte vara dubbelt över brunnen, och jämnheten på golvet skulle vara minst putsstruktur 2-3 enligt AMA..
1 svar · 1,1k läst
B
BRB: Det är vad jag ska göra, behöver dock spara en kant då väggarna står på det gamla golvet. Började lite igår utan dammsugare och ansiktsmask vilket inte vatvså kul 😉. Damsugare och mask hemma nu så det blir sågning senare ikväll...
12 svar · 2,1k läst
·
O
Odjuret: [citat] Men du får inte ge mig så mycket att läsa.... :D så här i mitten av veckan... Kalle Anka är mer lagom :p Man vill inte använda mina 2 hjärnceller i onödan... ;)
9 svar · 6,6k läst
R
MaxPax: Jag skulle väl föreslå ett s.k "konstruktionsrör" i stål 220x120 som pelare. Påsvetsad fläns med hål i vilka ni kan bulta fast den i med gängstång som går ner till källaren som ni redan tänkt. Svetsa på ett "lock" efter att blandaren är installerad. Det blir stabilt!
14 svar · 2,7k läst
H
hempularen: Det jag har fått förklarat för mig (rätt/fel ?) är att värmegolvet värmer upp marken under huset (sker i någon mån även med isolering). Detta innebär mer avdunstning från marken, det ökar ångtrycket underifrån. vattenånga tränger då i större omfattning upp genom husgrunden. Där du då har golvvärme, är detta egentligen inget problem, golvet är då varmt, och ångan passerar
2 svar · 1,3k läst
Y
Yrrol: Enligt en vvs-butik så var det badkar med luft i botten som lät mycket. - Troligen sa han bara så för att dom inte sålde några sådana badkar utan ville peppa mig och köpa det dom hade. Jag köpte med både i botten, sidorna och rygg samt jet.. två pumpar.. Och nog låter det om man kör full fart men det räcker att köra på lägsta eller näst lägsta för att det ska vara normal
3 svar · 2,0k läst
Krilleman
Krilleman: Säljan 38mm http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/70202207/
28 svar · 30,1k läst
·
A
AronD: Är i planeringsstadiet för badrumsrenovering som kommer ske någon gång i framtiden. Vill gärna ha takdusch, och gärna badkar och gärna ett fristående badkar (typ lejontassar). Har en känsla av att det är ett recept för blött golv... Någon med erfarenhet eller kunskap?
0 svar · 1,8k läst
P
Pärran: Där fanns det jag sökte :thumbup:
3 svar · 1,2k läst
H
hempularen: Det beror såvitt jag förstår lite på fabrikat. Men i de fall den inte skall gå in under ringens undersida, så är det för att ringen då inte kommer ner till sin riktiga nivå, och därmed inte trycks ihop tillräckligt. Och då klämmer den inte utåt med tillräckligt stor kraft. Det trycket är det som pressar manschetten mot sidan på brunnen. Det blir inte lika tätt.
1 svar · 1,9k läst
A
Atom: Duschkabin. Eller fota och lägg fotot här. Det kan hända man har bara lagt klinker på gammal golv med gammal brunn. Eller annat. Det vet man när man ser det.
2 svar · 1,3k läst
S
Saffady: Som sagt är badrummet i princip klart men jag tänkte ändå skriva in lite uppgifter på vad allt har kostat. Det är inte exakta siffror då jag saknade kvitton på allt och kostnad för vissa byggmoment som t.ex. väggar delas på flera rum. Tak: 1000:- reglar,gips och färg Väggar: Plywood 2500:- Fibo trespo 16000:- Golv: Avlopp och golvbrunn 1000:- Golvspån 700:- Flytspackel inkl.
44 svar · 16,3k läst
·
J
SBH: [citat] alla vill inte stå med blandare
12 svar · 10,3k läst
H
huggan: Spelar ingen roll om det inta handlar om stor höjdskillnad. Förmodligen är det så att det vita pappret är den andra yttersta av pappret på gipsskivan och det bruna det som är under den. Då är höjdskillnaden minimal.
3 svar · 2,3k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.