Badrum
muchcup: Det låter enormt skönt i så fall! Finns det fler som kan bekräfta att det inte ser ut att vara några konstigheter?
nicke_gbg: Helvette också.. Blir att slipa bort det.. Göra om och göra rätt :(
anders07: Ja, det är ju lite märktigt om det kommer tillbaka så fort. Svartmögel (som det ser ut att vara) brukar inte komma så snabbt. Är du säker på att du fick bort allt, använde du något mögelmedel eller Klorin? Tvättar du bara med vanligt tvättmedel eller såpa dödar du inte sporerna och då kommer det tillbaka. Vattenskada tror jag inte då det är i duschplats som blir blött när ni
ENEP: Tack för svar! Har plockat isär hela blandaren förutom själva "regulatorn" där man ställer värme och tryck. Inga silar vad jag kunde hitta däremot fanns det en mellankoppling som innehöll en plast mojäng som mycket väl skulle kunna vara en backventil som du nämner. Den var lokaliserad i botten mellan blandaren och slangen till duschmunstycket. Gjorde rent allt med lite
Villa vista: [citat] Sant, om det rör sig om avjämningsmassa/eller toppgjutning e.d räcker nog 4-6 veckor men om det rör sig om 100 mm dvs grund/golv då får man nog räkna med flera månader för att vara säker. Bra årstid att gjuta dock, vilket borde gynna tidsfaktorn.
50talshusBlg: [citat] Det gick lite snabbt där o plattan göts i vanlig betong igår... resultatet blev rätt så bra men nu har vi lite torktid framför oss.... :(
Per_2014: Har du tvättställsavlopp närmare? Isåfall kan du ansluta mot det, glöm dock inte vattenlås, bygg med delar eller sätt tratt med inbyggt vattenlås.
50talshusBlg: Jag vet faktiskt inte riktigt. Vi gör allt utom att sätta matta själva och har inte riktigt räknat på vad det kommer att kosta. Kanske kan försöka mig på en uträkning. Vi hade från början en toa med handfat på ca 1,15* 1,35 så det blir ett helt nytt rum med 2 nya väggar. har tagit lite bilder kan lägga in senare :)
Hojte: [citat] Det är verkligen delade meningar om detta med att potentialutjämna i badrum. Iaf ska man inte göra det inne i väggen, då kan man inte inspektera kopplingen. Här kan du läsa hur luddigt det är med potentialutjämning i badrum http://www.voltimum.se/articles/skyddsutjamning-potentialutjamning-som-skydd-mot-elchock
gnuttisch: Jag ska få hem en murare nu i veckan som ska kolla på mina centimeter sneda väggar. Återkommer :)
Ekbacken1: Hej, tack för era svar, jag tror inte att det är kalkputs det är bara vitkaklat,jag ska kolla upp den produkten . Stort tack.
-RB-: [citat] Så här står det i produktfakta på den sida du länkade till -- Citat Passar 2" slätände N-rör, 50 muff HTA/PP/PVC-rör och 58mm MA rördel, ing rördim 32-40mm. Nippeln är ej typgodkänd. -- Slut citat Så 50 mm ena änden och från 32 till 40 mm i andra änden, om jag tolkar det rätt.
johel572: 45x145 på 3,4m lär nog svaja rejält. Jag är ingen expert men ska du ha klinker är det nog läge att regla upp. Du lär väl även ha avloppsledningar och dyligt? Eller drar du det under bjälklaget? Golvspån, flytspackel och klinker bygger rejält så ja tycker du har en poäng i att vilja sänka golvet. Går det att flytta nuvarande golvbjälkar? Kanske ta bort helt och gör om allt på
Aros123: Para: hos oss kaklade dom inte bakom lådan. Alltså borde de kunna borra ett hål för eventuella läckor.
Paxman: :thumbup: Den är väldigt lik Mixomat Eglo: http://www.bauhaus.se/tv-stall-bl-mixomat-eglo-ii.html Dock har min inte lyftspak för ventil, utan lös ventil som man förvarar på baksidan av blandaren, troligen i hålet avsett för lyftspaken. Jag ska ta ett par bilder på innanmätet så får ni se hur det ser ut.
50talshusBlg: OBS, att det finns tvättmaskin i källaren så det primära är inte att få in tvättmaskin.. Ev skall övervåningen hyras ut och då kunde det ju ändå vara najs med tvättmaskin där :)
50talshusBlg: [citat] Ja, kanske det, jag är inte insatt i deras system. Måste väl läsa på det då. :( Som det är nu så är det ju klätt i smygar med masonit o ser ut som att vatten skulle kunna rinna rakt in i väggen i skarvarna...
Steinmeister: Jag har gjort såhär hemma.. Montera alla hörn mm med lim. Duken fäster du sedan med schönox Ha alt aquastop. De går att blanda om du vill det. Sen limmar du överlappning och manschetter med limmet som visas ovan. Har du betongbjälklag kan du ha rollat på golvet men glöm inte manchett samt att rolla med schönox spr innan (vet inte vad den heter hos casco). Spr är ångspärren. De
Davvesk: Köpte ett ikea tvättställ 100cm brett 54 brett som jag tänkte hänga på. Väggen är spånskiva 20mm tjock. Vad ska jag tänka på och vad ska jag fästa med för skruv? Ikea möbeln har 4 infästningar som man ska skruva i väggen. Funkar vanlig spånskive skruv eller ska man ta något grövre?
-RB-: Nu vet jag inte vad du skall koppla PEXen till i andra änden, men t ex best nr C3731 där du ersätter klämringen med en 5956. Sen kan du skruva andra änden i vad som helst med en R15-gänga. Rinkabys sortiment av conexprodukter varierar med tiden. Det var rätt så välsorterat när jag köpte mina grejer. Lycka till :-)
Paul-Staffanstorp: Är det rollat tätskikt bakom kan du i princip glömma att det går och byta ut ens en enstaka platta. Är det folierat tätskikt är det lite enklare men dock ett ganska avancerat jobb som kan ställa till problem.
Vante: Du får nog räkna med att riva bort gipsskivorna.
sandos: Våra hantverkare som bygger kök har borrat igenom väggen, på gränsen igenom väven i badrummet. Det är små, små hål i väven och det har runnit ut betong. Detta är tyvärr inte undangömt utan mitt på en väl synlig vägg och det handlar om 5 hål! Går sådant att reparera utan att riva hela väggens väv? Självklart har hantverkarna själva föreslagit tvivelaktiga metoder för att
huggan: Hävda att enligt BBR ska det vara 240 cm. Det stämmer inte riktigt för ett badrum men det kan ju funka att hävda detta.
50talshusBlg: Nu lutar det ändå åt att vi kommer att ta bort klädkammaren på övervåningen och utöka storleken på badrummet. Det finns gott om förvaringsutrymmen i de båda sovrummen plus att huset har en källare så vi tror att förvaring kommer att finnas gott om ändå. Jag sätter ut en ny tråd om hjälp till planlösning,, känns lite knepigt att få till det bra o snyggt :)
Paul-Staffanstorp: Ok.... det lät ju bra.. men då borde det ju räcka med de plastbrickor som följer med de flesta dörrar just för att palla under när det diffar lite.
unsolved: Tvättstugan har jag rivit ner då det var dags för renovering, på grund av vattenskada i övre badrummet så har det kommit emellan.... Men under pysslandet så funderar man ju på det andra projektet. Grunden i källaren är två lager betong med lecasten mellan lagren, inga direkta fuktproblem. Har bilat upp för golvbrunnsbyte, sand ligger undet nedre betonglagret och det känns torrt