11 270 läst ·
22 svar
11k läst
22 svar
Ny golvbrunn i spångolv
Du snackade om bjälklag - spån och sen armering. Vad för sorts armering menar du då? Är det nått i avjämningsmassan/flytspacklet eller är det nått annat du armerat med?systemfel skrev:allt trä rör ju sig det är ett levande material .. har själv krypgund så körde med ett lager spån förstärkte bjälk laget med kottlingar 300cc gjorde en schackbräda typ sen armering sen vattenburen slinga sen armerad flytspacke...
och här rör det inte sig alls Satte monteringsram till brunnen kottlade runt denna så att den blev stabil. har inga problem med fog sprickningar eller nått... har badkar också över .. Men att göra som du gör är att öka risken för läckage då du sätter en förhöjningsring .. det är ju ett moment som det kan bli läckage på.. Men alla sätt e ju bra utom dom dåliga..
Sen undrar jag om spånskivorna. Man ska både skruva och limma dessa mot bjälkarna va? Så var iaf mitt förra golv tillverkat.
En detalj till jag undrar över. Ska vägg-gipset gå ner innanför spångolvet, eller monterar man spånskivorna mot väggreglarna och låter gipset gå ner på spångolvet? Är det en smaksak eller finns det nån bra vinkel på den byggdetaljen med?
1. Galvat, punktsvetsat trådnät med minsta tråddiameter 2,5mm.ZekeVargen skrev:Du snackade om bjälklag - spån och sen armering. Vad för sorts armering menar du då? Är det nått i avjämningsmassan/flytspacklet eller är det nått annat du armerat med?
Sen undrar jag om spånskivorna. Man ska både skruva och limma dessa mot bjälkarna va? Så var iaf mitt förra golv tillverkat.
En detalj till jag undrar över. Ska vägg-gipset gå ner innanför spångolvet, eller monterar man spånskivorna mot väggreglarna och låter gipset gå ner på spångolvet? Är det en smaksak eller finns det nån bra vinkel på den byggdetaljen med?
2. Ja! God anläggning är viktigt för en bra limfog. Detta gör stor skillnad för bärigheten i golvet!
3. Smaksak.
Moderator
· Stockholm
· 57 873 inlägg
Gips ner mot golv eller inte. En synpunkt på det är att det är viktigt att du får tätt i skarven, innan du flytspacklar. Minsta glipa så rinner flytspackel ut i bjälklaget. Och har en makalös förmåga att hitta ner genom taket till rummet under.
Renoverare
· Stockholm
· 20 583 inlägg
1 precis som en skrev galvat nät finns där du köper ditt kakel eller flytspackel.. typ 2,5 mmZekeVargen skrev:Du snackade om bjälklag - spån och sen armering. Vad för sorts armering menar du då? Är det nått i avjämningsmassan/flytspacklet eller är det nått annat du armerat med?
2 Spånskivor skall alltid limmas i fogen mot varandra och ner mot bjälklaget .. sen skruvas detta ordentligt med golvspånskruv (vet inte vad dom heter riktigt) Fallet till brunn med mera kan du skita i fixar flytspacklet..
2..1/2 Glöm inte kottlingar för vask Duschstång/takdusch/ dusch/bad/blandare mm ett bra alternativ är att sätta osb på väggarna så kan du ju skruva hejvilt
3 Gör det som är lättast här .. Tänk på att gipset inte får dingla löst i nederkant bara.. glömm inte markera var el och vatten finns så du inte sätter en skruv i detta om du nu har vatten i tex väggarna..
4 silikonera alla kanter i badrummet tex där gips möter golv . eller där du fått någon form av springa så inte flytspacklet kan leda ner i bjälklaget
Osb är inte spec optimalt att skruva upp nåt i.
Bitvis stenhårt men en även kexigt ibland. Plyfa om du inte kortlar skulle ja rekomendera.
Springor kan du tejpa el använd billig latex, silicon är onödigt dyrt.
Bitvis stenhårt men en även kexigt ibland. Plyfa om du inte kortlar skulle ja rekomendera.
Springor kan du tejpa el använd billig latex, silicon är onödigt dyrt.
Klicka här för att svara