Byggahus.se

Ny golvbrunn i spångolv

1. Z
    Medlem Nivå 1
    Hej

Renoverar gästbadrummet och undrar ett par grejer.
    Golvet består av 2 lager 22mm spånskivor. Den undre som grundgolv och den över byggd på typ långa träkilar för att få fall mot golvbrunnen. Den gamla brunnen var skruvad ovanifrån i den undre spånskivan, och i den övre hade man fasat ur runt 45° runt hålöppningen. På detta låg en plastmatta klistrad.
    Nu till frågorna.
    1. Har brutit upp golvet och bytt golvbrunnen till en Purus Oden. Kan jag montera den i den understa spånskivan som tidigare även om det ska läggas klinkers på golvet? Det blir ju rätt högt upp till golvytan med först 22mm övre spånskiva, sen flytspackel och sist klinkers. Blir det inte strul för golvläggaren att få tätskikt mm schysst om brunnen ligger för långt ner? Eller måste den vara fäst i den övre skivan?

2. Hela övre spånskivan är utriven. Kan jag strunta i att bygga fallet med kilarna och bara limma/skruva fast den nya övre skivan i den undre och sen låta golvläggaren göra fallet med avjämningsmassan/flytspacklet? Finns det några begränsningar på hur mycket man kan fixa med flytspacklet?

Hoppas på snabba svar så jag slipper göra om grundarbetet när väl golvkillarna får ta över.

2. Stefan N
    Verktygstokig · Nivå 20
  3. Z
    Medlem Nivå 1
    Ok. Monteringsram inköpt, MEN, hur gör man med dubbla spånskivor? Instruktionerna är bara för enkel spånskiva. Ska jag själv bygga upp ramen så den kommer i övre skivans höjd?

4. nino
    Renoverare · Nivå 19
    Använd inte dubbla spånskivor, gör golvet rakt och använd medföljande distans(er) för att få golvbrunnen 13mm över golvspånet.
    Purus har gjort om sin platta, för var det 4 st klackar att sätta i varje hörn, nu är det en ring under brunnen. Nya plattan är.även vändbar

5. Miles
    Medlem Nivå 7
  6. Z
    Medlem Nivå 1
    Nja. Vill nog köra med dubbla skivor även fortsättningsvis. Dels för att jag vill ha ett verkligt stabilt golv som inte ska svikta och röra sig, men mest för att få upp golvet till den nivå det ska vara då det är ett befintligt badrum jag är och rotar i och det saknas 30-40 mm ner just nu när man kliver in. Har haft kontakt med Purus säljare nu som säjer att jag ska installera den efter beskrivning i nedre skivan, och sen använda en förhöjningsring genom skiva 2.

Finns det några nackdelar med att köra spån på spån? (Förutom golvbrunnen)

7. Stefan N
    Verktygstokig · Nivå 20
    Ja, det blir ju att sätta förhöjningsring då.

8. H
    Moderator · Nivå 25
    Men observera att du måste ha bjälklag under iallafall. Både brunnen och spånskivan behöver stöd under sin kant. Det gäller för övrigt alla spånskivekanter. Du skall ha bjälkar under även utefter väggarna. Ingen frihängande kant av spånskiva.

9. Z
    Medlem Nivå 1
    Golvet är ordentligt reglat med extra stöd runt golvbrunnen. Ingen fara där.

10. S
    Medlem · Nivå 6
    om golvet sviktar får du ju räta upp den genom bjälklaget delvis förstärka det . sen räcker det med ett lager spån sen kör man armerat flyt plus armeringsnät blir det inte stabilt av det då vete fan

11. Z
    Medlem Nivå 1
    Det är skitstabilt som det är nu. Ingen svikt nånstans. Men vill inte riskera nått genom att ta bort ett lager. Men va fan. Kan ju lika bra riva allt gammalt och se till att överdriva reglingen lite och köra med ett spånlager då om ni proffs säger att det räcker. Har en släktings strul lite i färskt minne också då en proffssnickare byggde om deras badrum och la klinkers på spånskiva men där dom ideligen har problem med att fogarna spricker upp. Främst runt golvbrunn. Men då lär väl snickarn ha fuskat nånstans då. Trodde det berodde på att spån kan röra sig lite vid olika klimat. Lite därför jag ville superstabilisera det genom att behålla dubbla lager.

12. nino
    Renoverare · Nivå 19
    Flyter man så ska det vara min 13 mm vid brunnen sen +10-15mm för lokalfallet sen +5 - 20mm för övrig yta, så det kommer bli ca 30 - 45 mm vid dörren (mellan tumme å pekfinger då jag inte vet hur ditt badrum ser ut)

13. S
    Medlem · Nivå 6
    allt trä rör ju sig det är ett levande material .. har själv krypgund så körde med ett lager spån förstärkte bjälk laget med kottlingar 300cc gjorde en schackbräda typ sen armering sen vattenburen slinga sen armerad flytspacke...
    och här rör det inte sig alls Satte monteringsram till brunnen kottlade runt denna så att den blev stabil. har inga problem med fog sprickningar eller nått... har badkar också över .. Men att göra som du gör är att öka risken för läckage då du sätter en förhöjningsring .. det är ju ett moment som det kan bli läckage på.. Men alla sätt e ju bra utom dom dåliga..

14. Z
    Medlem Nivå 1
    Trevligt ställe måste jag säga! Fullt med trevliga kunniga människor och snabb respons! Kanon och tack för alla svar och rekomendationer! Vad är kottla för en som inte är insatt? Är det att regla tvärs mellan bef reglar?

15. V
    Verktygstokig · Nivå 22
    Kortla heter det och det är precis så som du säger!