Har precis flytspacklat golvet i badrummet. Det var första gången jag varit i kontakt med flypspackel, men "Hur svårt kan det vara?" tänkte jag. Fallet på golvet blev bra men på ett ställe så har det blivit lite ojämt. Det är inte plant utan är lite som toppar och dalar. På absolut värsta stället är det nästan 4 mm skillnad i höjd mellan topp och dal. Avstånd mellan topp -> dal -> topp är ungefär 300 + 300 mm.

Behöver jag åtgärda detta med handspackling eller löser man detta med fixet vid plattsättningen?

300+300mm är det inte, hoppas jag?

Visst kan fix ta en del ojämnheter men tänk dig att det är på fuktspärren, direkt ovanför flytspacklet, som vattnet kommer rinna.
I praktiken rinner stora delar av vattnet ovanpå plattorna även om de inte är täta.

Jag skulle inte bekymra mig om 4mm (eller 6 heller) på en relativt stor yta men om det var 6mm skillnad från ena kanten på en platta till andra så skulle jag ordna det innan fuktspärr.

Är de en svacka så spackla, är de en topp så slipa av....
En svacka kan du bygga upp med fix dock kan de bli stående vatten som sagt.
En topp är ju sällan bra...

• Gilla
Snickerzz
  • Laddar…
T
Du gör dig själv en tjänst om du åtgärdar det nu innan tätskiktningen så slipper du hålla på med att "klicka" med fix.

Alltså spackla av svackor och slipa av toppar.....

• Gilla
emilson2020
  • Laddar…
Tack för alla svar.

De svackor som finns ligger med fall mot golvbrunnen, så vatten kan inte samlas där.
Men det känns ju som att det mest begåvade vore att jämna ut så bra som möjligt för att slippa hålla på och greja med fix senare. Då måste jag bege mig till nåt byggvaruhus idag och se om jag hittar nåt lämpligt handspackel. Nån som har något tips på bra produkt som jag kan köpa i en vanlig helgöppen bygghandel (Bauhaus, Beijer eller Fredells kanske?).

Lip 230 på Fredells...

perfekt, tack

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.