Hej,

Jag har en fundering. Vi håller på att renovera badrum.

Vårt toa avlopp var, innan förstärkning av vägg, precis 11cm (centrum) från väggen. För att nu få in RiR (väggbocksfixturer) har väggen gjorts tjockare. Ca från ca 45mm till ca 66mm (+ 21mm).

Så nu är centrum till väggen 8,9cm....

och det är rå vägg. Sen skall det på osb, våtrumsgips och kakel.....

Måste man flytta ut avloppet, eller är det ok att det sitter så här tajt? Är det tätskiktsmanchetten som är problemet eller?

Finns det några standardtoaletter som är "grundare" än normal?

Mvh, Byggis

Ok, ja avloppet flyttas. Nu kommer stolen 8cm längre ut än tidiare. tips på toalettstol någon? Som är kortare än ifö sign standard...

Byggis1976 skrev:
Hej,

Jag har en fundering. Vi håller på att renovera badrum.

Vårt toa avlopp var, innan förstärkning av vägg, precis 11cm (centrum) från väggen. För att nu få in RiR (väggbocksfixturer) har väggen gjorts tjockare. Ca från ca 45mm till ca 66mm (+ 21mm).

Så nu är centrum till väggen 8,9cm....

och det är rå vägg. Sen skall det på osb, våtrumsgips och kakel.....

Måste man flytta ut avloppet, eller är det ok att det sitter så här tajt? Är det tätskiktsmanchetten som är problemet eller?

Finns det några standardtoaletter som är "grundare" än normal?

Mvh, Byggis
Tätskiktstillverkarna brukar föreskriva minst 60mm mellan vägg och kant på avloppsrör för att garantera erforderlig tätning av manschetten. Möjligt att där står något liknande i "säkert vatten" vilket är lämpligt att följa om du vill kunna försäkra ditt nya badrum.

Bloink skrev:
Tätskiktstillverkarna brukar föreskriva minst 60mm mellan vägg och kant på avloppsrör för att garantera erforderlig tätning av manschetten. Möjligt att där står något liknande i "säkert vatten" vilket är lämpligt att följa om du vill kunna försäkra ditt nya badrum.
Ja, företaget kommer följa anvisningarna.

Efter vad jag nu förstått kan själva toalettstolen bli kortare om man väljer en med avlppsanslutning bakifrån. Vår gamla toalett var 670 från framkant till bak.....nu har jag hittat ifö som är 610...

Någon som känner till någon ännu kortare?

...men för vuxna

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.